Gå til innhold

kjøpt leilighet, men må betale 1 års husleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi kjøpte oss leilighet i et borretslag, andel.

idag har vi vært å underskrevet kontraktspapirer og får nøklene om en uke!!! lykkelige eiere av ny leilighet!

MEN, på kontrakten står det at vi må betale ett års husleie til borettslaget fo rå sikre dem! helt sykt, disse skal betales når nøklene overleveres!!!! en uke på å hoste frem 25000 kroner??? er dette lov??? aldri hørt om dette før..yhvordan går jeg frem her...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øhm...hvordan går det an å kjøpe seg leilighet uten å sjekke hvilke betingelser som gjelder for kjøpet??? F.eks lese gjennom kontrakten først og stille spørsmål til megler? Og hvorfor spurte dere ikke når dere var og skrev under kontrakten? :overrasket:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

var jo ikke dette gjest her spurte om... hva med å svare påd et gjest spør om......

ta å ring forbrukerrådet og hør med dem.synes dette hørtes rart ut. de vil jo tjene på dette med renter og slikt!!!

Skrevet

Det bør jo ha stått skrevet i salgsrapporten?

uansett så burde dere ha lest gjennom kontrakten før dere signerte og spurt megler der og da..

Men ellers så syntes jeg det hørtes litt merkelig ut, har aldri før hørt om at det blir gjort på den måten....

Skrevet

dte stod ikke i salgsrapporten...

joda vi hørte før vi skrev under, men kom lissom aldri helt inn..

Skrevet

Får bare beklage utbruddet, trådstarter. Det var bare litt for utrolig å høre at noen faktisk skriver under en juridisk bindende kontrakt på noe som gjelder hundretusenvis av kroner, uten å ha alle forhold avklart. Nå har dere jo signert på at dere aksepterer betingelsene...

Har dessverre ikke noe råd til dere, men håper dere finner ut av det. Mulig å låne 25.000 ekstra i banken nå som dere er i gang med lånekarusellen kanskje? Det er jo en forholdsvis liten sum sammenlignet med det dere skal ut med for leiligheten.

Gjest Gjest_flugelhorn_*
Skrevet
dte stod ikke i salgsrapporten...

joda vi hørte før vi skrev under, men kom lissom aldri helt inn..

Slike viktige ting mener jeg SKAL stå i salgsrapporten.... Ingen "burde visst" at husleie skal betales inn i en enganssum.....

Tror jeg ville forhørt meg med noen som kan mer om dette..... Vet ikke helt hvem..

Hadde hvertfall sjekke det opp...

Selvom 25.000 ikke er mye i forhold til kjøpesum er det fortsatt en del penger... Vi hadde ikke klart å skrape så mye ekstra da vi kjøpte bbl-leilighet..

Lykke til :)

Skrevet

Har aldri hørt om at noen betaler husleie foret helt år på forskudd.

Synes jeg var merkelig.

Skrevet

Ville sjekket dette for sikkerhets skyld. Det er helt sikkert andre regler enn ved vanlig leie av bolig, men der er det hvertfall ikke lov å kreve mer enn en mnd. leie på forskudd, sånn til sammenlikning. Sjekk lovdata, er vel en egen lov for borettslag om det er det dere bor i. Spør hvorfor de har denne regelen, kanskje de har hatt dårlige betalere før, men det kan jo ikke dere noe for.

Skrevet

Den praksisen syntes jeg hørtes noe tvilsom ut. Et helt år på forskudd. I vanlige leieforhold er ikke dette lov, og i en borettslagsleilighet skal man nå ha større rettigheter enn tidligere i den nye loven. Borettslaget har jo sikkerhet i leiligheten på et vis, så det burde ikke være behov for så stort forskudd. Vet ikke om jusbus e.l. har åpent nå slik at du kan spørre dem om dette er lov.

Skrevet

kontaktet borettslaget og banken som driver med lånet vårt... borettslaget sier at dette har de aldri hørt om. banken tok meglerens nummer og ringte han og hørte, for bnken hadde heller aldri hørt om dette...

enden på visa var slik: meglern la seg flat og beklaget han hadde "misforstått" borettslaget.

her sitter vi og lurer på om meglern prøvde lure oss for så mange tusen!!!!

Skrevet

WOW!

Veldig bra at dere spurte dere for! Det er i hvert fall veldig lett å mistenke megleren for det ja! Jeg ville laget litt "hett" rundt øra på denne megleren ved å skrive brev til sjefen h*ns og kreve forklaring!

Skrevet

Send en mail el.ring sjefen hans. Dette må han få vite om.

Skrevet

Bra det løste seg!! Mange sleipe/ uklare (dumme?? ) eiendomsmeglere rundtomkring!!

Vi dukket opp i en litt annen vri: bor i sameie. Her betaler man husleie hver 3. måned. Vi ønsket å betale for hele året, altså 1 gang i året istedenfor å få disse sure regningene 4 ganger - da vi opplyste om dette til han som gjør regnskapet sa han at nei, det ville de helst slippe!?!?!??!?! Det hører med til historien at vi valgte å ignorere det tilsvaret og betalte for hele året i en betaling. Dette kommer vi også til å fortsette med fremover - fordi det passer vår økonomi bedre! Synspunkter??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...