Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #1 Del Skrevet 7. august 2006 Hva skjer om jeg melder meg til å stå utenfor fastelegeordningen?? Får jeg bare egentlig en hvilkensomhelst lege om jeg må til lege da?? Har aldri vært til fastlegen min uansett, alltid kommet til en annen, de få gangene jeg er der, og nå fikk jeg plutselig brev om nok en ny fastlege! Flytter for å studere snart, og på studiestedet står det at får jeg egen fastlege. Men hva om jeg melder meg ut av fastlegeordningen her 'hjemme'?? Har det noen betydning?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 7. august 2006 #2 Del Skrevet 7. august 2006 Du må i hvert fall betale høyere egenandel når du går til legen. Se f.eks. her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ade Skrevet 7. august 2006 #3 Del Skrevet 7. august 2006 Dette lurer jeg også på... Til høsten flytter jeg for tredje gang til en ny plass, men _uten_ å melde flytting dit (skal gå skole). Jeg regner med at en må melde flytting for å få fastlege på en ny plass..? Ser ikke helt poenget med å melde flytting, når jeg om 9 måneder skal flytte enda en ny plass, og slik skal jeg holde på en stund... Hva er det lureste å gjøre? Fastlegen min hjemme har jeg aldri truffet (får ny fastlege hver 6 mnd), og jeg får vel aldri bruk for h*n heller. Hva gjør jeg hvis jeg trenger å dra til lege på det nye stedet, hvis jeg ikke har meldt meg ut av fastlegeordningen? Må jeg betale høyere egenandel (som skoleelev er ikke akkurat det så fristende). Er så drittlei dette systemet. Fastlegeordninga fungerer sikkert bra for de som bor på større steder, men på småplasser der legene byttes ut 2 ganger i året er det bare meningsløst. Dessuten gjør ordningen det utrolig vanskelig for oss borteboere å få hjelp hvis vi blir dårlige (dårlig erfaring fra tidligere år). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 7. august 2006 #4 Del Skrevet 7. august 2006 Dette lurer jeg også på... Til høsten flytter jeg for tredje gang til en ny plass, men _uten_ å melde flytting dit (skal gå skole). Jeg regner med at en må melde flytting for å få fastlege på en ny plass..? Ser ikke helt poenget med å melde flytting, når jeg om 9 måneder skal flytte enda en ny plass, og slik skal jeg holde på en stund... Hva er det lureste å gjøre? Fastlegen min hjemme har jeg aldri truffet (får ny fastlege hver 6 mnd), og jeg får vel aldri bruk for h*n heller. Hva gjør jeg hvis jeg trenger å dra til lege på det nye stedet, hvis jeg ikke har meldt meg ut av fastlegeordningen? Må jeg betale høyere egenandel (som skoleelev er ikke akkurat det så fristende). Er så drittlei dette systemet. Fastlegeordninga fungerer sikkert bra for de som bor på større steder, men på småplasser der legene byttes ut 2 ganger i året er det bare meningsløst. Dessuten gjør ordningen det utrolig vanskelig for oss borteboere å få hjelp hvis vi blir dårlige (dårlig erfaring fra tidligere år). ← Ja nei, fastlegeordningen fungere ikke.. jeg er sjelden til lege, og de få gangene jeg er der er det ny lege. Har som regel endt opp med pga av kapasitet at jeg har kommet inn til 'gamle' legen fordet. Men som virvel sier vi må betale mer om vi stiller oss utenfor.. det gidder jeg ikke..får bare bli som det blir. Jeg skal også flytte nå, å i skrivet fra skolen står det at alle elver får sin egen fastlege der.. Så regner ikke med det blir noe problem om jeg skulle bli syk. En gang jeg gikk på skole hjemmeifra ble jeg syk, dro ned på det lokale legekontoret og spurte om det var mulig å få en time. Nei fikk jeg til svar av dama der. Jeg hadde egen fastlege. Ja riktig det, men den var 30 mil unna, å jeg var syk da. Jeg fikk ikke time. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #5 Del Skrevet 7. august 2006 Jeg hadde fastlege på studiestedet uten å melde flytting dit. Kan være lurt å få fastlege på legesentre tilknyttet studiestedet. I Trondheim har de f.eks gløshaugen legekontor, der studenter som har fastlege der får time på dagen dersom de trenger sykemelding pga fravær fra eksamen e.l. Jeg har aldri skjønt det der med at man ikke får time når man er syk. Gamle damer som går fast til legen går foran de som faktisk er syke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BagLady Skrevet 7. august 2006 #6 Del Skrevet 7. august 2006 Jeg hadde fastlege på studiestedet uten å melde flytting dit. Kan være lurt å få fastlege på legesentre tilknyttet studiestedet. I Trondheim har de f.eks gløshaugen legekontor, der studenter som har fastlege der får time på dagen dersom de trenger sykemelding pga fravær fra eksamen e.l. Jeg har aldri skjønt det der med at man ikke får time når man er syk. Gamle damer som går fast til legen går foran de som faktisk er syke. ← Gamle damer går fast til legen fordi de faktisk er syke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå