Sarah Salamander :-) Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Noen som har lyst å hjelpe meg med å ramse opp ting jeg bør huske til ferien min. Ikke sokker og truser, men andre nyttige ting som støtte strømper, sov i ro, batterier osv. Det hadde vært til kjempe god hjelp!! YAHOOO!!! Neste fredag sitter jeg og kjæresten på flyet til Bankok, men først venter Madonna konserten i London på torsdag!! (bare måtte nevne det )
MiniMjau Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 (endret) Hva slags type tur skal dere på? All inclusive-resort eller backpackertur? Hvor lenge skal dere være borte? Endret 7. august 2006 av MiniMjau
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Solkrem kan du la bli igjen hjemme - de har den beste i hele verden der nede og den heter Hawaian Tropic. De har også Afterburn gele som også er helt fantastisk. Husk caps/skjerf e.l. til å ha på hodet midt på dagen - spesielt hvis du har kort lyst hår. Vond plass å bli brent. Dette er VELDIG MYE lenger syd enn vanlige sydensteder - solkrem er derfor påkrevd. Minst to skift t-skjorte/topp hver dag - det blir veldig varmt der nede. Dersom dere skal besøke noen templer - ha med deg skjørt/bukse som dekker knærne, det blir sett på som respektløst å være for naken i tempelet. Det samme gjelder bare skuldre. Ta med et bilde fra et blad av et antrekk du har lyst på og gå til skredderen og få det sydd der nede. Syntes du det hørtes enkelt ut? Ja det er så enkelt. Men hør med pris hos flere skreddere først - og godta kun forhåndsbetaling på NOE av beløpet (under 20 % ville jeg sagt). Litt om Thailandsk kultur: Venstre hånden ble tradisjonelt brukt til ... ahem ... urene ting. Det blir fremdeles sett på som utrolig uhøflig og ukultirvert å henvende seg til andre ved hjelp av venstre hånden. Så gir du f.eks. betaling - bruk høyre hånd. Keiseren er Gud der nede, pengesedlene har hans bilde på. Gi fra deg pengesedlene med bilde av keiseren opp - og glatt gjerne ut seddelen også - og med høyre hånd. Jeg vedder på at du vil oppdage at servicen går opp. Jo lenger ut fra de kjente turiststiene du kommer jo viktigere blir det å kjenne kulturforskjellene - altså respektere templene ved å dekke seg til, venstre hånd kontra høyre osv. På flyplassen i Bangkok solgte de en bok som heter "Dos and Don'ts in Thailand" - les den - fantastisk. God tur ...
Sarah Salamander :-) Skrevet 7. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2006 2 uker. Bestilt fly til Bankok og skal mest sans. ende opp i Pattaya ja, vet at det ikke er paradis, men skal ha det som base og så heller reise litt derfra. Blir nok mest små turer. Regner med å ha samme hotel under hele oppholdet, men reiser sikkert på noen overnattinger til øyer/steder i nærheten...
MiniMjau Skrevet 7. august 2006 #5 Skrevet 7. august 2006 Prøv denne pakkeliste-generatoren http://upl.codeq.info/index.jsp
Gjest Blondie65 Skrevet 7. august 2006 #6 Skrevet 7. august 2006 2 uker. Bestilt fly til Bankok og skal mest sans. ende opp i Pattaya ja, vet at det ikke er paradis, men skal ha det som base og så heller reise litt derfra. Blir nok mest små turer. Regner med å ha samme hotel under hele oppholdet, men reiser sikkert på noen overnattinger til øyer/steder i nærheten... ← Kan jeg få komme emd et tips? Velg en tur til Koh Samui. Veldig fredelig (dersom dere ikke er ute etter å være på Rock'eren 24/7). Der er uteliv der også - men uten sammenligning er Koh Samui den vakreste plassen jeg har vært. Fredelige Lamai Beach der man svømmer sammen med "akvariefisk". Du kan bestille flytur fra Bangkok fra et hvilket som helst reisebyrå - vi betalet NOK 3.500,- for fire netter i hytte på stranden og fly fra Bangkok til Koh Samui og videre til Phuket for 2 personer. Og verdens mest sjarmerende flyplass, der de eneste husene med vegger var postkontoret og banken. Alt annet var åpent ... Sukk ... Men du må sjekke regntid og slikt. Vi reiste i begynnelsen av september (11/9-2001 ... faktisk) og da var det ikke regntid på Koh Samui mens det var det på Phuket. En annen øy som jeg har fått anbefalt men ikke prøvd selv er Koh Samet - den er nærmere Bangkok og Pattaya. Dit går det båt.
gard Skrevet 7. august 2006 #7 Skrevet 7. august 2006 Hei Jeg har ikke vært i Pattaya så jeg kan ikke uttale meg om det. Men jeg har vært på Koh Samui og det var deilig. Det samme gjelder Krabi og Phuket også. Thailand er et deilig ferieland Når det gjelder pakking...som en kollega av meg sa "det viktigste er badebukse, tannkost og kredittkort" Når det gjelder solkrem så synes jeg du bør ta dette med. Les tidligere tråder på dette forum og hvilke kremer som er best. Sola er sterk og tar skikkelig i Thailand...iallefall på min bleke hud Blondie65 har ellers satt opp en del gode tips...men de har vel konge der nede og ikke keiser Husk uansett at du må reise deg hvis du går på kino og de synger nasjonalsangen Jeg har vært i Thailand et par ganger med min kone. Her er link til et reisebrev fra en tur i 2002: http://gardkarlsen.com/thailand2002.htm . Vi var der også i 1998 http://gardkarlsen.com/thailand.htm . Ikke la deg lure i Bangkok av tuk-tuk sjåfører og folk som forteller deg at diverse templer er stengt forresten...det er som regel bare tull :-)
gladidag Skrevet 9. august 2006 #8 Skrevet 9. august 2006 Var på Koh Samui i 96 og 98...var da ganske mye party der allerede da.. Skal til Thailand igjen i vinter(4.gang) ,hurra!! Har hørt veeeeldig mye bra om Koh Samet og Koh Chang men ikke vært der selv , ennå. Vil og anbefale Koh Lanta, stille og rolig. Og Krabiområdet, nydelige strender og flotte klipper.
moon_angel Skrevet 10. august 2006 #9 Skrevet 10. august 2006 Husk hvis du skal til templer så må du som noen tidligere nevne dekke skuldre/knær. I tillegg kreves det enkelte steder som i Grand Palace at man har sko eller sandaler med stropper bak. Holder ikke å ha flipp-flapp sandaler. (hvis du skjønner hva jeg mener) Har i allefall hatt problemer med dette i Grand Palace i Bangkok. Sist jeg var der måtte jeg bytte sandaler og låne meg langt skjørt fordi de ikke godtok sarongskjørtet mitt. (Det rakk helt ned til bakken, og viste ingenting....) Måtte låne skjørt i palasset. Ikke akkurat så veldig pent..hehe... Så Sarong-skjørt funker ikke alltid heller. Bedre føre var.... osv. Ønsker deg god tur nedover, gled deg, du kommer til å få det helt herlig. Men prøv å kom deg bort fra Pattaya, har aldri vært der selv men ville ikke brukt alt for mye tid der. Selv har jeg vært på Patong Beach, og ja, deilig å komme seg vekk til øyene utenfor.
Gjest beekeeper Skrevet 10. august 2006 #10 Skrevet 10. august 2006 Hvis du skal rundt å farte mye, så kan det være et bra tips å ta med seg gnagsårplaster! Gikk mye av det i sommerferien min..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå