Gjest Brud_07_frustrert_i dag Skrevet 7. august 2006 #1 Skrevet 7. august 2006 Vi har et aldri så lite dilemma til bryllupet.. Ønsker å ha alkoholservering, men det er noen i familien (på min side) som er totalavholds og helt imot alkohol.. Slike som aldri hverken har smakt eller hatt alkohol i huset. Dette er folk i ganske nær familie(besteforeldre, tante..), og mest pga sterk kristen tro. Vi blir ca 50 gjester, de aller fleste har et liberalt forhold til alkohol. Jeg er redd det vil bli oppstyr når jeg forteller at det blir alkoholservering i bryllupet til de ovennevnte.. Men det er jo vårt bryllup da... Da jeg var liten, opplevde jeg flere ganger at mormor fant et par flasker øl i kjøleskapet til foreldrene mine, og rett og slett tømte dem ut! Min far ble rasende å jagte henne ut.. Pga dette har jeg alltid skjult at jeg iblant tar meg en fest.. Selv om hun sikkert har hatt mistanker. På min kommende manns side av familien, har de et helt annet forhold til alkohol.. Hvordan i all verden skal dette gå?! Alltid noen problemer sier jeg bare
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #2 Skrevet 7. august 2006 gjør som dere vil. så får den personen velge å komme eller ikke, bare personen ikke sitter sur under middag eller plager gjestene med at de ikke må drikke.......litt kjedelig jeg tenker for mye på gjestene når jeg også planlegger,men jeg har nå bestemt at de ikke kan styre valgene våre. stå på.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #3 Skrevet 7. august 2006 Ha alkoholservering, men pass på at de vet det før selve bryllupet, så oppstyret kan komme i forkant. Det er de som bør tilpasse seg. Og så lenge resten av feiringen ikke vil fokusere på alkohol ser jeg ingen grunn til at disse få personene skal få diktere bryllupet deres. Var forresten i en slik feiring (med noen total-total-avholds) for noen år siden, og det verste som skjedde der var at de som var avholds sendte noen stygge blikk til de som var i godt humør (der i familien forsvant tydeligvis humoren når de ble avholds...).
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #4 Skrevet 7. august 2006 Ha alkoholservering, men pass på at de vet det før selve bryllupet, så oppstyret kan komme i forkant. Det er de som bør tilpasse seg. Og så lenge resten av feiringen ikke vil fokusere på alkohol ser jeg ingen grunn til at disse få personene skal få diktere bryllupet deres. Var forresten i en slik feiring (med noen total-total-avholds) for noen år siden, og det verste som skjedde der var at de som var avholds sendte noen stygge blikk til de som var i godt humør (der i familien forsvant tydeligvis humoren når de ble avholds...). ← Veldig enig med deg i dette! Ta det opp med de det gjelder, men pass på at dere får frem at dere vil gjøre som dere vil i deres eget bryllup. milla
Gjest Fantus Skrevet 7. august 2006 #5 Skrevet 7. august 2006 Det der høres nesten ut som min familie. Jeg har besteforeldre og litt annen familie som er prinsippielle avholdsfolk. Vi sa fra til serveringspersonellet om at disse menneskene ikke skulle få tilbud om vin eller øl til maten. På den måten ble det bare det å se andre drikke som ble et problem for dem og vi slapp å "fornærme" dem med tilbud om alkohol. Og ta det opp med dem før bryllupet. Så kan de få kjeftet deg ut på forhånd og ikke på selve bryllupsdagen.
tommeline Skrevet 7. august 2006 #6 Skrevet 7. august 2006 Enig med de andre her: Gjør det som er naturlig for dere! Men informer de i familien din det gjelder, så kan de faktisk selv avgjøre hva de vil gjøre. Går jo an å ta hensyn til de som er avholds i forhold til bordplassering også, f.eks ved å plassere dem ved siden av hverandre, og i alle fall ikke ved siden av folk dere vet gjerne tar seg ett glass for mye...
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #7 Skrevet 7. august 2006 Mine svigerforeldre og mange andre i brudgommens slekt er totalt avholds. Hjemme hos svigers drikkes det aldri, vi gjør heller ikke det når vi er hos dem. Vi hadde alkoholservering til middagen, likør og cognac til kaffe og ellers kun øl og vin. Funket bra hos oss det. Selvfølgelig visste jo svigers om dette på forhånd.
helludu Skrevet 7. august 2006 #8 Skrevet 7. august 2006 Var i bryllup hos min søster hvor hun var i noenlunde samme situasjon som deg, bare at det der var slekt i brudgommens familie som var sterkt imot alkohol, nettopp p.g.a. sterk tro etc. Men de gav beskjed om at i bryllupet deres ville det bli servert både vin med og uten alkohol, samt mineralvann, å at de etter maten også kunne velge hva de selv ønsket å drikke. Det ble ikke nevnt et eneste negativt ord fra slekten om dette. Tror at om du bare gir beskjed om dette så vil det gå bra, det er tross alt deres dag Jeg skal selv nå også gifte meg selv, å da er brudgommen avhold, men det er kun p.g.a. at han ikke liker smaken rett og slett, men hver sin mening og smak Men vi har bestemt oss for å ha både alkoholfrie og alkoholholdige alternativer, for som regel så er det kanskje noen som kjører hjem også, men som gjerne vil ha et alternativ alikevel. Vi skal selvf. også ha mineralvann etc. Lykke til, håper du finner utav hva som vil fungere best for dere, men husk at det er deres dag å da er det dere som bør bestemme hvordan dagen dere skal være, også da inkl. drikken
MAcy Skrevet 7. august 2006 #9 Skrevet 7. august 2006 Synes du skal ha og gjøre som du vil i ditt bryllup Vi velger nok mest sannsynligvis ikke alkohol i og med min tilkommende og jeg ikke synes noe særlig om alkohol, men endel har vært misfornøde med det men vi har bare sagt vår dag og vi bestemmer og gjør som vi vil!!
miss77 Skrevet 7. august 2006 #10 Skrevet 7. august 2006 Det er deres bryllup, og da syns jeg festen skal være på deres premisser! Greit å ta hensyn, men det går jo begge veier. Vi har også noen totalavholds pga tro på min side av familien, men de har heldigvis aldri hatt problemer med at ikke alle har samme tro og holdninger. Har t.o.m hendt at vi har fått servert vin/øl/cognac hos dem når vi er på besøk. Siden det virker som om dette er et betent tema for familien din, er jeg enig med andre innlegg over om at deter greit å gi beskjed på forhånd.
Malama Skrevet 8. august 2006 #11 Skrevet 8. august 2006 Der vil være et par avholdsmennesker i vårt bryllup også. Pluss en god del mindreårige, som ikke får alkohol uansett. Men vi har selvsagt alkoholservering likevel. Bare ha et godt alternativ også. Og gjett om JEG skal sørge for et alkoholfritt alternativ som JEG liker, komplett uten å bry meg det GRANN om hva gjestene synes om det. Det skal jeg. (Jada, jeg kan ha et alkoholfritt alternativ gjestene liker også, det er helt greit) For JEG er et av avholdsmenneksene, nemlig. Men nå er ikke jeg sånn som blir sur for at andre har en flakse øl i kjøleskapet da, VI har jo også det. Min forlovede drikker jo selv om jeg ikke gjør det.
Majabeth Skrevet 8. august 2006 #12 Skrevet 8. august 2006 Synes det høres greit ut at dere bare gir beskjed til de som er avholds at det blir servert alkohol. Er selv fra en familie der flere er alkoholikere, derfor ønsker vi ikke at vårt bryllup skal bli en kveld med masse alkohol. Men vi skal likevel ha vin og øl til maten, og gi en bong til hver av gjestene. Etterpå kan de kjøpe mer hvis de vil, men siden alle vet vårt standpunkt til alkohol, tror jeg ikke det blir noe problemer. Gjestene kan jo vise hensyn denne ene kvelden
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #13 Skrevet 8. august 2006 Helt på siden, og ikke meningen å kapre tråden: Dere som vil ha annen drikke enn "standard" i bryllupet: Pass på at dere faktisk får det!! Jeg hadde sagt ifra på forhånd om at jeg ønsket annen drikke til hovedretten, men det fikk jeg ikke (Og dette var på et profesjonelt sted). Jeg måtte si ifra til servitøren hver gang jeg ville ha drikke, og fikk påfyll av det jeg ikke ville ha. Ble litt irriterende (og jeg var brud, så jeg syntes jeg kunne få noe jeg liker... )
Gjest Også totalavhold Skrevet 9. august 2006 #14 Skrevet 9. august 2006 Jeg drikker ikke noe selv, men ville synes det var frekt av meg å skulle hindre noen i å kunne servere alkohol i sitt bryllup. Dessuten blir festen etterpå mye morsommere når folk har fått litt vin til maten - bare totalavholdsfold blir fryktelig kjedelig, ikke vil de danse heller
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #15 Skrevet 9. august 2006 Vel, hvis dere tar hensyn til de totalavholds ved å avstå fra alkohol helt, bør dere vel ta hensyn til vegetarianeren og servere vegetarmat til alle også? Ta hensyn til dem ved å ikke tilby dem alkohol (si fra til serveringspersonalet) og ved å ikke plassere dem blant militante drikkere, men ellers gjør dere som dere har lyst til. Lykke til!
Gjest BagLady Skrevet 9. august 2006 #16 Skrevet 9. august 2006 bare totalavholdsfold blir fryktelig kjedelig, ikke vil de danse heller ← Interessant. Jeg drikker ikke, men jeg danser. Men jeg er nok sikkert temmelig kjedelig, ja.
Malama Skrevet 9. august 2006 #17 Skrevet 9. august 2006 Jeg danser også. Og skrur opp humøret i takt med dem som drikker. Har til og med fått høre at jeg oppfører meg som om jeg var full, en gang. Jeg ler, danser, skravler... (også blir jeg sturptrøtt når vi går over min leggetid, jeg blir klar for senga klokka 11 jeg, så på fest er jeg stuptrøtt etterhvert. da kan jeg bli småsløv også...) Har planer om å danse og kose meg i bryllupet mitt. Uten å drikke. Så det så.
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #18 Skrevet 9. august 2006 Bryllup kan være kjedelige både med og uten alkohol. Har vært i et bryllup med rikelig med alkohol, men uten dansing, så jeg ser ikke helt sammenhengen. Til TS: server alkohol og si fra om dette på forhånd til avholdsgjestene. Gi klar beskjed med det samme at dette ikke er noe å diskutere; det er deres bryllup.
Gjest Brud_07_igjen her Skrevet 9. august 2006 #19 Skrevet 9. august 2006 Det er jeg som startet denne tråden.. Gruer meg fælt til å si til disse at det blir alkoholservering i bryllupet, jeg VET de kommer til å ta det ille opp.. Min morfar fortalte meg en gang at da han og mormor var i hans søster`s 50-års dag, skapte hun masse bråk fordi de fikk alkohol til maten.. Hun gikk faktisk ut i bilen og satte seg, så han måtte gå å hente henne inn igjen Hun er forresten ganske spesiell, og tror alt dreier seg om henne..
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #20 Skrevet 9. august 2006 Det er jeg som startet denne tråden.. Gruer meg fælt til å si til disse at det blir alkoholservering i bryllupet, jeg VET de kommer til å ta det ille opp.. Min morfar fortalte meg en gang at da han og mormor var i hans søster`s 50-års dag, skapte hun masse bråk fordi de fikk alkohol til maten.. Hun gikk faktisk ut i bilen og satte seg, så han måtte gå å hente henne inn igjen Hun er forresten ganske spesiell, og tror alt dreier seg om henne.. ← Si til dem at det kommer en veganer i selskapet også, så hvis du må ta hensyn til dem og ikke servere alkohol, må du nesten ta hensyn til ham også og bare servere bønnekaker. Å si det til dem, kan kanskje bli litt vanskelig, men tenk på at du på den måten unngår at de lager problemer i bryllupet. Gi klar beskjed om at du forventer at de oppfører skikkelig, eller få moren din eller noen andre til å ta en prat med dem om det. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå