Gå til innhold

Plukket kirsebær idag

Gjest Rogalinn

Anbefalte innlegg

Gjest Rogalinn

Jeg fikk lov til å plukke naboens kirsebærtre idag, og sitter nå med sikkert ti liter kirsebær!

Noen som har tips om hva jeg kan bruke dem til? Kan kirsebær skylles, tørkes lett av og fryses hele?

Har du en god oppskrift å dele? Jeg kunne tenkt å prøve å bake kirsebærpai nå som jeg endelig har kirsebær. Kirsebærsyltetøy er greit, da følger jeg vel bare bruksanvisningen på en pakke Jam eller Certo; kunne tenkt å lage kirsebærlikør men må på polet og handle sprit...

Alle forslag og fremgangsmåter mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hedda Gabler

Kirsebærsyltetøy er kjempegodt! Veldig godt å blande med bringebær både til saft og syltetøy. Har dessverre ingen oppskrift, men det finnes kanskje på nettet et sted?

Kirsebærlikør er godt og enkelt. Kirsebær og sukker lagvis i flaske, hell på sprit, snu flaska noen ganger og la stå noen måneder. :)

Endret av Hedda Gabler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandelpai med kirsebær (6 pers.)

250 g hvetemel

en knivsodd salt

50 g malte mandler

85 g melis

175 g smør

1 stor eggeplomme

1 ts kaldt vann

500 g store kirsebær uten steiner

2 ss mandelstrimler

2 ts maisenna

1-2 ss brunt sukker

Bland mel, salt, mandler og melis i foodprocessor. Tilsett smør og kjør sammen. Tilsett eggeplomme og vann. Pakk inn og sett kaldt 15 minutter.

Legg en mandelbit i hvert kirsebær og bland bærene med maisenna og sukker.

Del deigen i to, det ene emnet litt mindre enn det andre. Kjevle det minste emnet ut til å passe en 26 cm paiform. Fordel fyllet i en haug på midten, la kantene være fri. Pensle paikanten med kaldt vann. Kjevle det andre emnet ut til lokk som legges oppå og trykkes mot den våte kanten på bunnen. Stikk et hull i midten av lokket og stek ved 200 grader i 20 minutter. Senk varmen til 180 grader og stek 10 minutter til. Dryss sukker over og server varm eller romtemperert innen et døgn.

Opp-ned-kake med kirsebær

4 eggeplommer

4 eggehviter

1 ss sitronsaft

160 g sukker

150 g kesam (eller lettrømme)

125 g smør

250 g hvetemel

2 ts bakepulver

50 g malte mandler

1 klype salt

400 g kirsebær (friske eller hermetiserte)

1 ss melis

Rør eggeplommer sammen med sitronsaft, kesam/rømme og sukker til det er luftig. Tilsett det myke smøret og rør kraftig. Sikt sammen mel og bakepulver og bland det i røren sammen med mandlene.

Stivpisk eggehvitene med en klype salt og bland alt forsiktig.

Smør en form (hjerteform, rund eller noe annet) og legg bakepapir i bunnen. Fordel bærene utover. Hell deigen over og jevn ut. .

Stekes ved 180 grader i ca 50 minutter. Prøv med en pinne om den er stekt. La den stå i formen ca 5 minutter og hvelv den deretter på en rist. Trekk av bakepapiret og la kaken avkjøle helt. Dryss et tynt lag melis over før servering.

Kirsebærsyltetøy med skogsbærte (ca 1 liter)

1 kg rensede utstenede kirsebær

2 vaniljestenger

3 ss instant skogsbær-te

500 g sukker

Splitt vaniljestengene. Bland alle ingrediensene i en kjele og kok opp under omrøring. La koke 5-6 minutter. Ta opp vaniljestengene og fyll på varme glass. Kirsebærsyltetøy kan bli tynt, så sil evt av noe saft før det fylles på glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Mamma brukte alltid å lage kirsebærlikør når jeg var liten, husker det var kjempemorsomt å vende opp og ned på flasken! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsebær kan med fordel stykkfryses. Jeg skyller dem ikke først, for det kam forringe smaken og kvaliteten når ikke bærene skal spises umiddelbart. Frosne bær bruker jeg uansett i kaker eller annen mat som tillages med varme, og jeg regner med at dypfrysing pluss kokvarme renser tilstrekkelig.

Legg kirsebær en og en ut på et brett eller i ei form og still i dypfryseren noen timer. Når bærene er frosne kan du ha dem i en eller flere poser uten at de vil fryse seg sammen.

Hvis du gidder tar du ut steinene først - da er det mye lettere å bruke bærene senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rogalinn

Tusen takk for svar og fristende oppskrifter! Og takk for frysetips, Belit!

Det viser seg at jeg har en sånn kirsebærutsteiner (eller hva det nå heter), så det er veldig lett å få ut steinene med den. Jeg ga bort litt kirsebær i går, men har mulighet for å plukke mer, og så har jeg ca 4-5 kilo kirsebær når jeg bare blir ferdig å utsteine dem.

Planen er i første omgang å lage syltetøy av 2 kilo. Kunne tenkt meg å prøve å lage "hermetisk kirsebær" (til fruktsalater/drinker) Er det noen som har prøvd det?

Og så fantaserer jeg litt om at kirsebær er godt tilbehør til stekt kjøtt. Noen tips der? Sursyltede kirsebær (ala sure agurker???) eller som tyttebærsyltetøy?

Jeg er fortsatt takknemlig for alle innspill !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...