Bobeline Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 (endret) Vi har nettopp fått en kattunge. Og jeg blir helt satt ut av de forskjellige tingene hun gjør. Og når jeg spør andre katteeiere om hvilke gester og handlinger som betyr hva, får jeg så mange motstridende svar at jeg begynner å få problemer. For eksempel så gnir katten snuten sin i ansiktet mitt før hun legger seg ned oppå meg mens jeg ser på tv. Og noen ganger kan hun, med jevne mellomrom, reise seg opp igjen for å gjenta hele ritualet. Hun står også og "tråkker" på meg før hun legger seg ned, eller reiser seg opp for å "tråkke" med jevne mellomrom. Noen ganger mens vi klapper henne, tar hun hånden vår med tennene. Hun biter ikke, men tar forsiktig tak før hun slipper taket og fortsetter som om ingenting har hendt. Noen ganger bruker hun potene til å "ta på ting" og snu dem eller lignende. Dette kan av og til se ut som forsøk på å få oss til å sette oss ned et annet sted enn der vi sitter nå eller lignende. Så langt har vi ikke flyttet på oss når hun gjør det, men vi synes det ser søtt ut. Noen forslag til hva dette betyr? Endret 6. august 2006 av Bobeline
Saeria Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 Pusen vår tråkker når han koser seg hvertfall. Han åpner og lukker forpotene også når han koser seg.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 Vi har nettopp fått en kattunge. Og jeg blir helt satt ut av de forskjellige tingene hun gjør. Og når jeg spør andre katteeiere om hvilke gester og handlinger som betyr hva, får jeg så mange motstridende svar at jeg begynner å få problemer. For eksempel så gnir katten snuten sin i ansiktet mitt før hun legger seg ned oppå meg mens jeg ser på tv. Og noen ganger kan hun, med jevne mellomrom, reise seg opp igjen for å gjenta hele ritualet. Katten markerer på deg når den gnir seg inntil deg. Katter har duftkjertler i munnviken som fjør at det vil lukte av katten etter den har gnidd seg inntil deg. Dette er et positivt tegn, du og katten får tilhørighet ved at dere lukter det samme Hun står også og "tråkker" på meg før hun legger seg ned, eller reiser seg opp for å "tråkke" med jevne mellomrom. For katter tar vi mennesker rollen som moren deres, mens mennesker for hunder er leder. Når katter tråkker med forlabbene som du beskriver gjør de som da de var kattunger og tråkket på magen til kattemor for å stimulere melkeproduksjonen. De fleste katter slutter med dette når de blir voksne, men mange kattunger som blir tatt fra mora for tidlig fortsetter. Og mange fortsetter selv om de var lenge hos mora. Noen ganger mens vi klapper henne, tar hun hånden vår med tennene. Hun biter ikke, men tar forsiktig tak før hun slipper taket og fortsetter som om ingenting har hendt. Vil tro dette også er adferd fra diing. Noen ganger bruker hun potene til å "ta på ting" og snu dem eller lignende. Dette kan av og til se ut som forsøk på å få oss til å sette oss ned et annet sted enn der vi sitter nå eller lignende. Så langt har vi ikke flyttet på oss når hun gjør det, men vi synes det ser søtt ut. Noen forslag til hva dette betyr? ← Når katten tar labben mot deg er det ønske om kontakt. Det er altså viktig å skjønne kattens adferd utfra hvilken rolle vi mennesker tar i forhold til katten, nemlig som "kattemamma". Når vi klapper katten er det for katten som å kjenne mammaens kattetunge som vasker den. Den maler akkurat slik som den gjorde som kommunikasjon med mora. Malinga gjør at kattungene finner mora før de har åpnet øynene, og at ungene maler gjør at mora hører at alle er i live. I tillegg er det viktig å vite hvordan katter "smiler": de lukker øynene og ser bort. Dette er det omvendte av truende adferd, nemlig stirring med store øyne. Katter snakker jo hele tiden med kroppsspråk, det gjelder bar for oss å kjenne igjen signalene
Bobeline Skrevet 6. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 6. august 2006 Katter snakker jo hele tiden med kroppsspråk, det gjelder bar for oss å kjenne igjen signalene ← Takker for svar, Saeria og Gjest Det er dette jeg synes er så vanskelig å forstå. Noen har sagt at hun angriper oss, mens andre mener det er tegn på at hun trives. Og jeg har en mistanke om at vi noen ganger har "tatt henne" for å gjøre ting som faller henne naturlig når det gjelder å ta kontakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå