Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #21 Skrevet 6. august 2006 Jeg har to etternavn! Etternavnet til moren min og etternavnet til faren min. Moren min skiftet ikke etternavn da hun giftet seg. ← Er du sikker på det? Står begge disse navnene på etternavnrubrikken i fødselsattesten din? Regelverket sier at det bare skal være et etternavn. Bindestrek mellom to etternavn er det samme som et etternavn. Du må være et unntak hvis du har to etternavn. Jeg har aldri sett det hos noen andre.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #22 Skrevet 6. august 2006 For eksempel venninnen min, hun har sitt etternav fra barndommen og mannen sitt etternavn. Alt i alt 4 navn. Bindestrek mellom første og andre fornavnet, men ikke mellom noen etternavn.
Gjest beekeeper Skrevet 6. august 2006 #23 Skrevet 6. august 2006 (endret) Er du sikker på det? Står begge disse navnene på etternavnrubrikken i fødselsattesten din? Regelverket sier at det bare skal være et etternavn. Bindestrek mellom to etternavn er det samme som et etternavn. Du må være et unntak hvis du har to etternavn. Jeg har aldri sett det hos noen andre. ← Jeg vet ikke om det står det i fødselsattesten min, men det fikk jeg lyst til å sjekke neste gang jeg har anledning! Jeg bruker ikke bindestrek, og begge etternavnene mine er definitivt etternavn, altså ingen av dem er noe jeg kan bruke som et mellomnavn (f.eks. ikke Hege Margrethe, men mer som Hege Hansen Olsen) Rotete innlegg, men håper du skjønner hva jeg mener. Endret 6. august 2006 av beekeeper
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #24 Skrevet 6. august 2006 For eksempel venninnen min, hun har sitt etternav fra barndommen og mannen sitt etternavn. Alt i alt 4 navn. Bindestrek mellom første og andre fornavnet, men ikke mellom noen etternavn. ← Da skal jeg tørre å vedde hodet mitt på at det ene er mellomnavn og det andre er etternavn. Det er faktisk ikke lov å ha to etternavni Norge, med mindre det er bindestrek mellom. Få henne til å sjekke med folkeregisteret om hun ikke er sikker selv. milla
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #25 Skrevet 6. august 2006 Jeg vet ikke om det står det i fødselsattesten min, men det fikk jeg lyst til å sjekke neste gang jeg har anledning! Jeg bruker ikke bindestrek, og begge etternavnene mine er definitivt etternavn, altså ingen av dem er noe jeg kan bruke som et mellomnavn (f.eks. ikke Hege Margrethe, men mer som Hege Hansen Olsen) Rotete innlegg, men håper du skjønner hva jeg mener. ← Som jeg skrev i et innlegg litt lenger oppe; mitt navn ligner på; Siri Margrethe Solvang Håvik I papirene fra folkeregisteret står det slik: Fornavn: Siri Margrethe Mellomnavn: Solvang Etternavn: Håvik Mellomnavnet kan selvfølgelig brukes som etternavn, men da må det brukes alene eller med bindestrek med et annet etternavn. Mitt mellomnavn kan heller ikke bruks som fornavn. Jeg er ganske sikker på at du også har ett mellomnavn og ett etternavn. milla
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #26 Skrevet 6. august 2006 Da skal jeg tørre å vedde hodet mitt på at det ene er mellomnavn og det andre er etternavn. Det er faktisk ikke lov å ha to etternavni Norge, med mindre det er bindestrek mellom. Få henne til å sjekke med folkeregisteret om hun ikke er sikker selv. milla ← Hvordan kan det ene bli mellomnavn når det er det etternavnet hun hadde fra hun var baby. Det andre etternavnet er etter mannen.
helludu Skrevet 6. august 2006 #27 Skrevet 6. august 2006 Lurer på hva jeg skal gjøre da? jeg har selv navn, mellomnavn og etternavn, men kunne tenkt med å tatt med hans etternavn også, går det da? eller??? Jeg har en datter som har en kombinasjonen, men det er jo tungvint, men som sagt så har jeg ikke lyst til å ta bort mitt heller, for da har ikke jeg å datteren min samme etternavn heller, så det er jammen ikke lett dette :o)
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2006 #28 Skrevet 6. august 2006 Hvordan kan det ene bli mellomnavn når det er det etternavnet hun hadde fra hun var baby. Det andre etternavnet er etter mannen. ← Det går fint, de gjør det opprinnelige etternavnet om til et mellomnavn
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #29 Skrevet 6. august 2006 Hvordan kan det ene bli mellomnavn når det er det etternavnet hun hadde fra hun var baby. Det andre etternavnet er etter mannen. ← Mitt etternavn fra fødselen av var Solvang. Da jeg giftet meg tok jeg hans etternavn, som er Håvik. Da måtte jeg omgjøre mitt oprinnelige etternavn, Solvang, til mellomnavn. (alle navn er selfølgelig oppdiktet). milla
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #30 Skrevet 6. august 2006 Lurer på hva jeg skal gjøre da? jeg har selv navn, mellomnavn og etternavn, men kunne tenkt med å tatt med hans etternavn også, går det da? eller??? Jeg har en datter som har en kombinasjonen, men det er jo tungvint, men som sagt så har jeg ikke lyst til å ta bort mitt heller, for da har ikke jeg å datteren min samme etternavn heller, så det er jammen ikke lett dette :o) ← Huff, jeg var faktisk i samme situasjon som deg. Hadde to fornavn, et mellomnavn og et etternavn før jeg giftet meg. Ville ta hans etternavn også. Etter mye diskusjon og avveining så bestemte jeg meg å kutte ut mitt oprinnelige mellomnavn, ta mitt opprinnelige etternavn som nytt mellomnavn og så ta hans etternavn som nytt etternavn. (om noen forstod den...innviklet). Det var ikke lett, for jeg har alltid vært glad i navnet mitt Jeg forstår de som sier de mister litt av sin identitet når de skifter navn. Jeg er ikke helt komfortabel med mitt nye navn enda, men så har jeg bare prøvd det i en måned nå, så jeg gir det litt tid til. milla
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2006 #31 Skrevet 6. august 2006 Jeg bruker ikke bindestrek, og begge etternavnene mine er definitivt etternavn, altså ingen av dem er noe jeg kan bruke som et mellomnavn ← Det er bare det siste etternavnet ditt som er etternavnet ditt i offentlige papirer, fordi man ikke kan ha to etternavn hvis ikke det er bindestrek. Det første av de to "etternavnene" er et mellomnavn. I Hege Hansen Olsen er Hansen mellomnavn og Olsen etternavn.
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2006 #32 Skrevet 6. august 2006 Lurer på hva jeg skal gjøre da? jeg har selv navn, mellomnavn og etternavn, men kunne tenkt med å tatt med hans etternavn også, går det da? eller??? Jeg har en datter som har en kombinasjonen, men det er jo tungvint, men som sagt så har jeg ikke lyst til å ta bort mitt heller, for da har ikke jeg å datteren min samme etternavn heller, så det er jammen ikke lett dette :o) ← Mellomnavnet ditt blir en del av fornavnet ditt, det ble det ihvertfall på meg.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #33 Skrevet 6. august 2006 Det er mange som misforstår og tror at et mellomnavn er navn nummer to når en har to fornavn. Et fornavn er aldri et mellomnavn. Hvis du heter Anne Marie Solberg Hansen så er Anne Marie- fornavn Solberg -Mellomnavn Hansen- Etternavn /Slektsnavn Man kan ha mange fornavn og mange mellomnavn, men bare et etternavn/slektsnavn. Hvis Anne Marie vil unngå mellomnavnet sitt må hun kalle seg: Anne Marie Soberg-Hansen med bindestrek. Det er mange som kaller fornavn nummer 2 for mellomnavn, men det er feil.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 7. august 2006 #34 Skrevet 7. august 2006 Jeg bruker ikke bindestrek, og begge etternavnene mine er definitivt etternavn, altså ingen av dem er noe jeg kan bruke som et mellomnavn (f.eks. ikke Hege Margrethe, men mer som Hege Hansen Olsen) Rotete innlegg, men håper du skjønner hva jeg mener. ← Et mellomnavn er ikke nødvendigvis et navn som kan brukes som fornavn. Mitt mellomnavn har i alle år vært et typisk "etternavn". Jeg har hatt min fars etternavn som etternavn, og min mors etternavn som mellomnavn. Det er mange som misforstår og tror at et mellomnavn er navn nummer to når en har to fornavn. Et fornavn er aldri et mellomnavn. ← Stemmer
Gjest beekeeper Skrevet 7. august 2006 #35 Skrevet 7. august 2006 Mellomnavnet kan selvfølgelig brukes som etternavn, men da må det brukes alene eller med bindestrek med et annet etternavn. Mitt mellomnavn kan heller ikke bruks som fornavn. Jeg er ganske sikker på at du også har ett mellomnavn og ett etternavn. milla ← Det kan godt være at det er gjort om til mellomnavn ja, helt klart. Men jeg tenker på navnet mitt som at jeg har to etternavn, siden de var det til å starte med.
*Emma* Skrevet 7. august 2006 #36 Skrevet 7. august 2006 Jeg prøver igjen.....hvilken betydning har det om navnet står som mellomnavn på papiret men man bruker det som et etternavn? Eller altså...har det noe å si? Hva er vitsen med å "krangle" om det er et mellomnavn eller etternavn. Hvis man bruker det som et etternavn men det p¨å papiret står mellomnavn... What's the big deal?
marsy Skrevet 7. august 2006 #37 Skrevet 7. august 2006 Jeg prøver igjen.....hvilken betydning har det om navnet står som mellomnavn på papiret men man bruker det som et etternavn? Eller altså...har det noe å si? Hva er vitsen med å "krangle" om det er et mellomnavn eller etternavn. Hvis man bruker det som et etternavn men det p¨å papiret står mellomnavn... What's the big deal? ←
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #38 Skrevet 7. august 2006 Jeg prøver igjen.....hvilken betydning har det om navnet står som mellomnavn på papiret men man bruker det som et etternavn? Eller altså...har det noe å si? Hva er vitsen med å "krangle" om det er et mellomnavn eller etternavn. Hvis man bruker det som et etternavn men det p¨å papiret står mellomnavn... What's the big deal? ← Vel, det er nok ingen big deal i dagliglivet. Denne diskusjonen ble satt i gang fordi det var noen som ikke viste forskjellen på etternavn og mellomnavn. Dette har rett og slett vært et forsøk på å klargjøre det. milla
*Emma* Skrevet 7. august 2006 #39 Skrevet 7. august 2006 Vel, det er nok ingen big deal i dagliglivet. Denne diskusjonen ble satt i gang fordi det var noen som ikke viste forskjellen på etternavn og mellomnavn. Dette har rett og slett vært et forsøk på å klargjøre det. milla ← Skjønner det, men det virker jo som enkelte virkelig ikke tar hintet og bare fortsetter å stå på sitt om at joda jeg har 2 etternavn - og jeg klarer bare ikke forstå at det er så viktig om et navn er mellomnavn eller etternavn på papiret. Vedkommende kan kalle det 2 etternavn så mye de vil for min del...
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #40 Skrevet 7. august 2006 Skjønner det, men det virker jo som enkelte virkelig ikke tar hintet og bare fortsetter å stå på sitt om at joda jeg har 2 etternavn - og jeg klarer bare ikke forstå at det er så viktig om et navn er mellomnavn eller etternavn på papiret. Vedkommende kan kalle det 2 etternavn så mye de vil for min del... ← Joda, ser virkelig poenget ditt, men det er engang slik at navnet betyr virkelig mye for noen, inkludert meg selv. Jeg hadde også to "etternavn" og det var jeg stolt av. Da jeg fikk vite at jeg faktisk bare hadde ett etternavn, så var det som det andre var nedgradert til mellomnavn. Etternavn står på en måte høyere enn mellomnavnet, tror jeg. Det har kanskje ingen praktisk betydning, men hva som står på papiret betyr noe likevel. Forstå den som vil!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå