Gjest Bride_too_be:) Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 Jeg er usikker på om jeg skal beholde mitt etternavn elle ta hans når vi gifter oss. Jeg heter Halvorsen til etternavn( er vel ikke så farlig å si siden det er over 12000 med dette etternavnet), men han har et mye sjeldnere, fint etternavn som ca 500 heter.. Synes ikke etternavnene passer sammen, det blir for tungvint og langt.. Synes heller ikke Halvorsen er noe særlig fint, men det er jo det jeg heter og alltid har hetet.. Redd for å føle at jeg mister identiteten min på en måte.. Har også et vanlig fornavn, så det hadde vært litt gøy med et sjeldnere, fint etternavn.. Vi har også et barn, hun har bare hans etternavn.. Skal ikke være lett nei
Gjest Cosmic Girl Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 (endret) Du kan uansett ikke sette sammen de to etternavnene, med mindre du bruker bindestrek. Man har ikke lov til å ha to etternavn. Jeg tar min manns etternavn, og er ikke redd for å miste min identitet. Den ligger i så veldig mye annet. Har valgt å beholde mitt etternavn som mellomnavn, og synes det er en veldig god kombinasjon. Jeg har også valgt dette fordi det for meg er viktig at vi heter det samme som barna Endret 6. august 2006 av Cosmic Girl
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 Du kan uansett ikke sette sammen de to etternavnene, med mindre du bruker bindestrek. Man har ikke lov til å ha to etternavn. Jeg tar min manns etternavn, og er ikke redd for å miste min identitet. Den ligger i så veldig mye annet. Har valgt å beholde mitt etternavn som mellomnavn, og synes det er en veldig god kombinasjon. Jeg har også valgt dette fordi det for meg er viktig at vi heter det samme som barna ← TULL!!!! Det er da mange som har begge etternavnene, uten bindestrek.
Arkana Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 Man kan fint ha flere etternavn, det finnes da titusener av folk med to etternavn rundt om i verden, og våre barn kommer også til å få to etternavn.
Snippa Skrevet 6. august 2006 #5 Skrevet 6. august 2006 TULL!!!! Det er da mange som har begge etternavnene, uten bindestrek. ← Man SIER gjerne at man har to etternavn, men rent juridisk er det ett etternavn og ett mellomnavn dersom man ikke bruker bindestrek mellom
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #6 Skrevet 6. august 2006 Man SIER gjerne at man har to etternavn, men rent juridisk er det ett etternavn og ett mellomnavn dersom man ikke bruker bindestrek mellom ← Det blir det HVIS enn bruker bindestrek i mellom.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 TULL!!!! Det er da mange som har begge etternavnene, uten bindestrek. ← Merkelig at vi da fikk papirene i retur fra Folkeregisteret, med beskjed om at man kun har lov til å ha ett etternavn, eller at man må ha bindestrek mellom navnene? Vi kunne imidlertid gjøre om det ene av etternavnene til mellomnavn, men det er ikke det samme som etternavn. Hvis du feks heter Anne Lie Hansen er Anne fornavn, Lie mellomnavn og Hansen etternavn. Vet flere som har hatt samme "problem", fordi man gjerne ønsker begges navn som etternavn, og ikke ett av dem som mellomnavn. Men det er altså ikke mulig. Beklager!
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #8 Skrevet 6. august 2006 Man MÅ bruke bindestrek dersom begge navnene skal godkjennes som etternavn. Ellers blir det ett mellomnavn og ett etternavn. Jeg byttet ikke etternavn da jeg giftet meg. Det var ikke i tankene mine engang. Beklager dere som sier at identiteten deres ikke ligger i navnet. Mitt navn er en DEL av min identitet, så det beholdt jeg. Barna har begge, med bindestrek. Noe jeg er glad for. Sjekk Barn og familie, om hun som etter et samlivsbrudd ønsker at barnet skal ha hennes navn som mellomnavn i tillegg til farens etternavn. Faren nekter. Kanskje noe å tenke over når man gir barna etternavn.
Gjest gjesta Skrevet 6. august 2006 #9 Skrevet 6. august 2006 Det blir vanskelig for oss her inne å fortelle deg hva du skal gjøre i hvertfall Jeg tror du bare må kjenne godt etter å gjøre det som føles riktig for deg. Jeg er ikke gift og har ingen konkrete planer om det, men jeg ser det som veldig lite sansynlig at jeg kommer til å skifte navn noen gang. Navnet mitt er så absolutt en del av meg og min identitet. For meg ville det vært helt unaturlig å skulle presentere meg selv med et annet navn enn det jeg har nå.. men det trenger jo ikk eå være sånn for deg Lykke til med valget!
*Emma* Skrevet 6. august 2006 #10 Skrevet 6. august 2006 (endret) Hva slags betydning har det om navnet er etternavn eller mellomnavn da??? Jeg har tenkt til å beholde mitt og ta hans - men skal ikke bruke mitt i det daglige. (Likevel vil jeg ikke "slettet" det for det er under 20 i Norge som heter det). Jeg blir da (dårlig eksempel) Kari M. Nordmann (M'en er da mitt gamle etternavn.) Om M'en er mellomnavn eller etternavn på papiret betyr vel ikke noe???? Endret 6. august 2006 av *Emma*
Elise_ Skrevet 6. august 2006 #11 Skrevet 6. august 2006 Jeg personlig ville aldri spart på et navn som Halvorsen. Du blir ikke en annen person av å bytte navn.
Majabeth Skrevet 6. august 2006 #12 Skrevet 6. august 2006 Vi skal etternavn begge to! Det blir begge våre etternavn med bindestrek mellom. Vi har begge etternavn som ikke er så vanlige, derfor føler vi at begges navn skal være med. Dersom jeg hadde hatt et "sen"-navn hadde jeg bytta etternavn uten tvil.
Gjest gjesta Skrevet 6. august 2006 #13 Skrevet 6. august 2006 Dersom jeg hadde hatt et "sen"-navn hadde jeg bytta etternavn uten tvil. ← Jeg har et "..sen"-navn, men det er like fult og helt navnet mitt... og derfor ingen grunn for meg til å skifte navn (men skjønner at det kan være det for andre da)
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #14 Skrevet 6. august 2006 TULL!!!! Det er da mange som har begge etternavnene, uten bindestrek. ← Nei, det er nok ikke tull nei. Man kan bare ha et etternavn i Norge, men kan to dersom man har bindestrek mellom (da blir det jo i realiteten bare et navn av det). Hvis ikke blir det ett mellomnavn og ett etternavn. Vi fikk også papirene i retur fra folkeregisteret med den begrunnelse at vi ikke kunne ha to etternavn, med mindre vi satte bindestrek mellom. Vi valgte mitt navn som mellomnavn og hans navn som etternavn. Så her i huset har vi nå likt mellom- og etternavn alle mann! Fornøyd med det milla
Gjest regine Skrevet 6. august 2006 #15 Skrevet 6. august 2006 For å helle litt malurt i begeret - jeg vet om MANGE (meg inklusive ) som skiftet tilbake til pikenavnet da det ble skilsmisse. Dette sier meg at for svært mange, så ER navnet en viktig del av identiteten. Når damer som har vært gift i 20 år, (og kanskje tom. giftet seg unge) skifter tilbake til pikenavnet, så sier vel det litt om hva navn kan innebære. trådstarter og andre må selvsagt gjøre hva dere vil, men skulle jeg gifte meg igjen er det utenkelig å skifte navn. Det var da jeg "mistet" det at jeg oppdaget hvor mye det faktisk betydde for meg! (og at jeg hadde mitt navn som mellomnavn hjalp lite)
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2006 #16 Skrevet 6. august 2006 Jeg et opprinnelig et fornavn, et mellomnavn (et navn som også brukes som fornavn) og et etternavn. ala dette: Lise Cathrine Hansen Byttet da jeg var 18 og ble hetende Lise Cathrine Holm Eriksen (påfunnet navn). I papirene fra folkeregisteret står det nå at Lise Cathrine er fornavn, Holm er mellomnavn og Eriksen er etternavn. Bruker bare det første og det siste til daglig.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #17 Skrevet 6. august 2006 Har ikke sett at noe har brukt bindestrek mellom etternavnene.
Gjest beekeeper Skrevet 6. august 2006 #18 Skrevet 6. august 2006 Jeg har to etternavn! Etternavnet til moren min og etternavnet til faren min. Moren min skiftet ikke etternavn da hun giftet seg.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #19 Skrevet 6. august 2006 Har ikke sett at noe har brukt bindestrek mellom etternavnene. ← Nei, men vet du egentlig om det er et dobbelt etternavn eller om det er ett mellomnavn og ett etternavn de bruker? Jeg har nå fire navn lignende; Siri Margrethe Solvang Håvik . Jeg er ganske sikker på at noen vil tenke at mitt etternavn er Solvang Håvik, men slik er det ikke. Solvang er mellomnavn og Håvik er etternavn. Når jeg får offentlige brev så står det alltid; Håvik, Siri Margrethe Solvang milla
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #20 Skrevet 6. august 2006 Jeg skal ikke skifte etternavn. Føler ikke der er noe jeg behøver å gjøre for å føle meg i samme familie som mannen min. Liker navnet mitt som det er, og skal beholde det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå