Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 I går hadde jeg bestemor på besøk. Det er veldig tungt å ha henne på besøk, for alt skal dreie seg om henne. Hun tror det er hun som har det verst, ingen har mer smerter enn henne. Hun hadde begynt å tatt sol. På spøk så sa jeg, nemmen har du kommet i ungdommen igjen? Hun ble så sint. Jeg har smerter i leddene. Men det vet vel ikke du hva er. Jeg sa til henne, du trengte ikke å bli sint. Jeg er ikke sint. Jeg har smerter. Men du vet vel ikke hva det er. Er det noe jeg vet, så er det smerter i leddene. Det har jeg hatt i ufattelig mange år. Men det bryr ikke hun seg om, for det handler ikke om henne. Jeg vet ikke om sol hjelper mot hennes smerter. Jeg vet ikke hvor bra det er for henne å ta sol, da hun har mange andre plager også.
Gjest Gjest1 Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 Jeg synes det høres ut som hun overreagerte. Kanskje pga at hun har mye smerter og lav terskel for å tåle spøk rundt det.
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 Ja, jeg synes også hun kanskje overreagerte. Til det andre; sol hjelper veldig mange leddpasienter
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 Hun overreagerte nok. Men ikke ta deg så nær av det. Noen ganger er man mindre mottakelig for fleip og slikt enn andre ganger. Vet så godt med meg selv, når jeg er dårlig (ingen som kan se det) så tåler jeg ingenting. Være seg prat, kø i butikken osv.
kkristin Skrevet 6. august 2006 #5 Skrevet 6. august 2006 Hun overeagerte nok, kanskje akkurat pga at hun har så vondt at hun tåler lite. Har også en i famlilien med mye smerter, det må være veldig vanskelig å leve med...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. august 2006 #6 Skrevet 6. august 2006 Det som er problemet er at hun aldri har hatt brudd eller leddplager. Aldri gjort håndarbeid slik at det kan føre til slike smerter. Hun har alltid vært hjemmeværende. Jeg tror hun mer "fant det på" for å få oppmerksomhet. Hun må absolutt være midtpunkt, hvis ikke blir hun sur.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 Det som er problemet er at hun aldri har hatt brudd eller leddplager. Aldri gjort håndarbeid slik at det kan føre til slike smerter. Hun har alltid vært hjemmeværende. Jeg tror hun mer "fant det på" for å få oppmerksomhet. Hun må absolutt være midtpunkt, hvis ikke blir hun sur. ← Da jeg leste ditt innledende innlegg, så mente jeg at din bestemor overreagerte, og det mener jeg fremdeles. Men etter dette innlegget ser jeg at heller ikke DU har forståelse for på at andre kan ha smerter. Du sier at DU ikke ser noen grunn til at hun skal ha smerter, så derfor løy hun om det for å få oppmerksomhet Beklager, men denne forklaringen sier mer om deg enn om henne! Jeg vet selvfølgelig ikke hvor gammel din bestemor er, men selv om hun ikke har hatt leddplager tidligere, så er det ikke usannsynlig at hun har fått det nå på "sine eldre dager". Du skriver at hun alltid har vært hjemmeværende, noe som forteller meg at hun har jobbet mye med vann (siden hun var husmor på 50-60-tallet), og dette kan føre til revmatiske plager (gikt). Ellers var det ikke det samme å være husmor for 30-40 år siden som det er i dag, (ikke like mange hjelpemidler da) og det er ikke usannsynlig at hun har slitasje i en del ledd som kan føre til smerter. En behøver ikke ha vært yrkesaktiv eller å ha drevet med håndarbeid for å "få lov" til å ha smerter!
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #8 Skrevet 6. august 2006 Da jeg leste ditt innledende innlegg, så mente jeg at din bestemor overreagerte, og det mener jeg fremdeles. Men etter dette innlegget ser jeg at heller ikke DU har forståelse for på at andre kan ha smerter. Du sier at DU ikke ser noen grunn til at hun skal ha smerter, så derfor løy hun om det for å få oppmerksomhet Beklager, men denne forklaringen sier mer om deg enn om henne! Jeg vet selvfølgelig ikke hvor gammel din bestemor er, men selv om hun ikke har hatt leddplager tidligere, så er det ikke usannsynlig at hun har fått det nå på "sine eldre dager". Du skriver at hun alltid har vært hjemmeværende, noe som forteller meg at hun har jobbet mye med vann (siden hun var husmor på 50-60-tallet), og dette kan føre til revmatiske plager (gikt). Ellers var det ikke det samme å være husmor for 30-40 år siden som det er i dag, (ikke like mange hjelpemidler da) og det er ikke usannsynlig at hun har slitasje i en del ledd som kan føre til smerter. En behøver ikke ha vært yrkesaktiv eller å ha drevet med håndarbeid for å "få lov" til å ha smerter! ← Alt det hjemme tok bestefar seg av. Hun fikk alt oppi neven. Hun løftet ikke en finger. Jeg var med hos legen en gang. Kjørte henne, så lenge hun ikke har førerkort og bil. Hun ville at jeg skulle bli med inn til legen. Dette er 1 mnd siden. Legen sa da til henne at hun var heldig som ikke hadde rygg, ledd, hofte, kne eller andre plager som førte til smerte. Hun trenger ikke smertestillende. Det sier både legen og bestemor. Hun går kun på blodfortynnene.
Gjest Forundret Skrevet 6. august 2006 #9 Skrevet 6. august 2006 Jeg vet ikke om sol hjelper mot hennes smerter. Jeg vet ikke hvor bra det er for henne å ta sol, da hun har mange andre plager også. ← Alt det hjemme tok bestefar seg av. Hun fikk alt oppi neven. Hun løftet ikke en finger. Jeg var med hos legen en gang. Kjørte henne, så lenge hun ikke har førerkort og bil. Hun ville at jeg skulle bli med inn til legen. Dette er 1 mnd siden. Legen sa da til henne at hun var heldig som ikke hadde rygg, ledd, hofte, kne eller andre plager som førte til smerte. Hun trenger ikke smertestillende. Det sier både legen og bestemor. Hun går kun på blodfortynnene. ← Du skriver innledningsvis at hun HAR smerter og mange andre plager, og så sier du i sitt svar til meg at hun IKKE har smerter?
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #10 Skrevet 6. august 2006 JEG GIR FAEN. JEG KOMMER INGEN VEI MED DETTE.
Gjest Gjest1 Skrevet 6. august 2006 #11 Skrevet 6. august 2006 JEG GIR FAEN. JEG KOMMER INGEN VEI MED DETTE. ← Det hjelper kanskje hvis du sier hva du ønsker?
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2006 #12 Skrevet 6. august 2006 Hun har ihvertfall trolig en hjertegreie da... Iom. at hun går på blodfortynnende... Muligens tette årer
Gjest Forundret Skrevet 6. august 2006 #13 Skrevet 6. august 2006 JEG GIR FAEN. JEG KOMMER INGEN VEI MED DETTE. ← Hvorfor så sinna? Ingen her har vært ufine mot deg på noen som helst måte.(Bortsett fra meg som reagerte på at du koblet smerter opp mor håndarbeid og yrkesaktivitet). Alle (inkludert meg) har svart at de mente din bestemor overreagerte på din spøk, så du fikk all sympati herfra. Men når du snur på flisa, og forteller at din bestemor likevel ikke har smerter da må du jo forstå at vi ikke helt skjønner hva du er ute etter!? Hun kan ha overreagert fordi hun har smerter, men det kan også være at hun overreagerte fordi hun var flau, og at du traff et sårt punkt... dette er jo noe "ungdommen" driver med, eldre mennesker skal jo ikke være så "forfengelige".
Bobeline Skrevet 6. august 2006 #14 Skrevet 6. august 2006 Det som er problemet er at hun aldri har hatt brudd eller leddplager. Aldri gjort håndarbeid slik at det kan føre til slike smerter. Hun har alltid vært hjemmeværende. Jeg tror hun mer "fant det på" for å få oppmerksomhet. Hun må absolutt være midtpunkt, hvis ikke blir hun sur. ← Akutte og kroniske smerter er et interessant tema, og smerter er vanskelig å bevise selv med medisinske metoder. Med det mener jeg at akutte smerter kan oppstå uten forvarsel og ikke skyldes noen synlig grunn. For noen er smerter et resultat av psykologiske grunner, men dette gjør ikke smertene mindre reelle. Når det er sagt, mener jeg også at hun overreagerte på utsagnet ditt. Det kan være at du truffet et ømt punkt, eller at hun følte seg truffet på en eller annen måte. Det betyr ikke at et menneske ikke skal kunne se andre mennesker rundt seg grunnet smerter. Men det kan gjøre saken vanskeligere hvis en føler at menneskene rundt seg ikke forstår smerteproblemet. Smerter er noe vi opplever individuelt, så det er ikke nødvendigvis at hun har den samme smerteopplevelsen som deg.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #15 Skrevet 7. august 2006 Til ts - forstår hva du mener, en i slekta er litt av samme sorten. Uansett hva det jeg snakker om har h*n gjort det eller opplevd det eller hatt noe som er mye verre. Hvis h*n forteller noe om andre er det alltid med referanse tilbake til noe selvopplevd. Reiser vi på besøk og drar ut til venner under oppholdet en dag - da sier h*n ikke nei men finner på noe som gjør at vi ikke drar. Sier at de er borte for eksempel. Glemmer ting veldig beleilig osv. Små triks for å få viljen sin. Klarer ikke helt å bli sint for dette, for jeg kjenner personen veldig godt og kan forstå hvorfor h*n gjør dette. Og det er ikke ondskapsfullt. I hverfall ikke hele tida, men h*n kan bli irritert av og til Klarer ikke helt å bli arg for dette, eller si fra. Det nytter heller ikke. Må bare stenge ut det som er slitsomt, gjøre det som er planlagt og av og til være en lurendreier selv. Med list og lempe, vet du...
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #16 Skrevet 7. august 2006 Det eneste jeg husker av farmora mi, var at hun skulle dø og at hun hadde magesår osv. Og mormora mi hadde brukket ryggen Det var ikke måte på hva de gamle damene fant på for å få medynk. Tror det hører med til å bli gammel. Du får bare lukke ørene
Gjest Tweetypie Skrevet 7. august 2006 #17 Skrevet 7. august 2006 Høres ut som bestemoren din er ganske bitter egentlig. Jeg har en bestemor som kan være litt slik også, men her vet vi at det kommer av hjertemedisinene hun tar. Skal jammen ikke mye til før hun blir fornærma da.
Gjest Frk Åberg Skrevet 7. august 2006 #18 Skrevet 7. august 2006 Jeg har det litt på samme måten med en av mine besteforeldre. Jeg betviler ikke at hun føler seg dårlig innimellom, men er faktisk slitsomt å høre om dette i timesvis. Min andre bestemor hadde flere og alvorlige sykdommer, med langt flere plager, men jeg hørte aldri hun klagde. Selvøfølgelig er det lov til å klage, men det fins grenser for hvor mye omgivelsene skal tåle. Jeg tror ikke nødvendigvis man får det noe bedre selv heller. Bestemoren min med alle sykdommene, ville heller fokusere på noe annet, siden hun sa hun hadde hatt nok sykdom i livet sitt. Håper jeg blir som henne når jeg blir gammel, og ikke sur og bitter. Jeg vet ikke hva det vil si å ha kroniske smerter, så kanskje jeg ikke skal uttale meg. Men jeg tror ærlig talt at noen eldre og syke skremmer bort familien sin ved å bare sitte og klage og gi andre dårlig samvittighet. Det er faktisk lettere å besøke noen som man også kan snakke om andre ting med. Og jeg vil tro at det å få besøk er et kjærkomment avbrekk for eldre og syke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå