Gå til innhold

Agia Marina_Kreta....

rag-fo

Anbefalte innlegg

Reiser til Chania i September. Vi er et par. Godt voksne ja.

Har bestilt på et hotel som heter Canea Mare. Sånn ca 9 km fra Chania og et par mil fra flyplassen.

Er vel ikke ute etter så mye annet enn sol og mat og drikke og kanskje noen turer inn på Kreta. Har vært i Rethymnon og Heraklion tidligere.

Noen som kjenner området og har tips?

Er det greit der?

Greit å ta drosje til hotellet fra flyplassen kanskje?

(Dette er ikke en pakketur. Ordnet alt selv. Dermed er det halv pris)

Med andre ord. Ønsker bare råd og tips.....

R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig fint og rolig sted like ved stranden. Gå avstand til Platanias som har en del typiske sydenbutikker (som jeg elsker å dille i) Og ellers kan du ta taxi til Chania og se deg litt rundt der. Om jeg ikke huske feil, så er det en del løshunder ute og går der, men jeg er glad i dyr og synes det er koselig og har lyst å ta alle med meg hjem og passe på de..

Har ikke så mange tips, annet enn GLED deg :) jeg synes det er nydelig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Håper det er ledig taxi.

Vi ankommer på kvelden og klokken vil vel nærme seg 21, før vi har fått bagasjen.

Da er det greit å komme seg til hotellet fort.

Men er det noen som kjenner dette hotellet spesielt?

Ellers interesert i alle som har noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke hotellet dere skal på.

Vi var i Chania i 2004, 2 voksne par, vi likte oss veldig godt der.

Grekerne er veldig koselige og maten var helt nyyyydelig (prøv mousakka).

Vi hadde leilighet så vi dro på et supermarked som hadde masse mat og drikke ( veldig rart å se masse sprit på en vanlig butikk, hihi), og kjøpte inn slik at vi kunne lage oss frokost hver dag .

Inne i selve Chania hadde butikkene åpne til langt på natt. Det var ikke noe pruting i butikkene, men hørte at der fantes markeder, men vi var aldri på noen av dem.

Havnen i Chania kalles den Venetiske havn, det er veldig koselig å tusle rundt der om kvelden. Det er litt slitsomme innkastere på restaurantene, men har hørt i ettertid at hvis man går med en tannpirker i munnen, så plager de deg ikke, for da tror de at du har spist :ler: .

Er ikke spesielt billig i Chania, men billigere enn i Norge. Eller .....faktisk var ølen dyrere der enn i Norge på en nyoppstartet uteplass (ikke langt fra Platanias).

Det finnes en lekebutikk noen km. utenfor Chania, den er KJEMPEDIGER) og billig. Så hvis dere skal kjøpe leker i gave MÅ dere dra dit!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg drar for 4. gang til Kreta og 3. gang til Agia Marina om ca 14 dager.

Jeg kjenner ikke det hotellet dere har valgt, men skal dere være der mer enn en uke så anbefaler jeg følgende:

Vandretur i Samariakløften. Det er tøft men man starter på toppen og går nedover. Turen tar 5-6 timer. Ta med gode sko og dere må kjøpe med dere mat for det får dere bare i bunnen.

Knossos: Minorisk tempel - flere 1000 år gammelt - fantastisk. Dette ligger i nærheten av Heraklion hvor museet har utstilt gjenstander funnet i utgravingen.

Hvis dere ankommer på en fredag eller en lørdag så vær forberedt på at turen fra flyplassen til Agia Marina kan ta veeeeldig lang tid pga at alle utestedene stenger samtidig.

Mat: Hvor skal man begynne ... Gresk mat er fantastisk - fra Mousaka (Toro blir aldri det samme igjen), Souvlaki (grillspyd), Calimari (blekksprut). I tillegg kommer gode salater osv. Hvis dere går litt opp i "fjellsidene" og spesielt i Platanias vil dere finne familiedrevne restauranter og de serverer veldig bra mat. De restaurantene som ligger på stranden er som regel vekslende kvalitet og service - mens de som ligger på andre siden av hovedveien må konkurrere mer og dermed går servicen opp.

Absolutte must å besøke er Keldari og Raki - men det kan være at det er for langt unna dere da det er i helt andre enden av Agia Marina. Oppå høyden mellom Platanias og Agia Marina ligger en flott restaurant med fantastisk mat. Det er litt av en klatretur, men utsikten er spektakulær og maten likeså.

Deres hotell ser ut til å ligge nærmere Platanias enn der jeg pleier å bo. En tommelfingerregel er at jo nærmere man kommer Chania jo finere blir stranden. Platanias har veldig steinete strand, mens Agia Marina har mer sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk til "Blondie65"..for utf svar.

Jada (har vært på Kreta flere ganger før og prøvd maten.)

Nå var jeg interessert i dette området spesielt, da jeg (vi) besøker det for første gang.

Skal skrive ut noe av innlegget ditt (og de andre), for å ta det med. Slik at jeg husker forslagene.

Og... (tydeligvis mange, som skriver til tross for det fine været i dag. I hvert fall her i Drammensdistriktet).....

Kom gjerne med flere innlegg.

Alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage
og spesielt i Platanias vil dere finne familiedrevne restauranter og de serverer veldig bra mat. De restaurantene som ligger på stranden er som regel vekslende kvalitet og service - mens de som ligger på andre siden av hovedveien må konkurrere mer og dermed går servicen opp.

Absolutte must å besøke er Keldari og Raki - men det kan være at det er for langt unna dere da det er i helt andre enden av Agia Marina. Oppå høyden mellom Platanias og Agia Marina ligger en flott restaurant med fantastisk mat. Det er litt av en klatretur, men utsikten er spektakulær og maten likeså.

Deres hotell ser ut til å ligge nærmere Platanias enn der jeg pleier å bo. En tommelfingerregel er at jo nærmere man kommer Chania jo finere blir stranden. Platanias har veldig steinete strand, mens Agia Marina har mer sand.

Hmmm, opplevde det motsatte av hva du skriver. Kom hjem fra Platanias torsdag. Syntes servicen og kvaliteten på maten oppe i "gata" var dårlig i forhold til de små familiedrevne på stranden. Oppe i hovedgata var resturantene stortsett fulle- og jeg hørte flere klage på service. Servitørene har jo ikke tid til kunden der de springer fra bord til bord. Og hva konkurranse angår; vi mennesker har en tendens til å "gå i stim", ser vi en full resturant så setter vi oss der. Dermed trenger jo resturantene IKKE å legge seg i selen for å yte service og kvalitet...

Den dårligste maten jeg fikk der nede var nettopp på de største resturantene med flest folk...

Derimot de små familiedrevne; her er det service- servitørene slår gjerne av en prat og har ofte egenproduserte "spesialiteter" (olivenblandinger, ost etc). Dessuten er ikke maten "masseprodusert" fortest mulig. Har får du den rykende fersk fra ovnen- ikke mat som har måttet stå å vente noen minutter fordi servitøren er opptatt med andre gjester.

Når det gjelder stranden; Var finkornet sand overalt der vi var... Noen steder var det ett lite "belte" med runde stein akkurat der standen møtte vannet, men var da bare å gå rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her...

Et annet spørsmål i tilegg.

Jeg kan av og til (forhåpentligvis lite) bli avhengig av å oppsøke internettkafeer, en 2-3 ganger.

Er de lett tilgjengelig der. Slik at det ikke stjeler særlig med tid?

Kanskje like greit å gjøre en avtale med hotellet, om det ikke er tilgjengelig for alle der.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg vet om flere, men jeg har aldri brukt det selv på Kreta. Jeg vil anta at de fleste hoteller har dette i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Keldari og Raki? Spisesteder eller severdigheter??

Og denne restauranter mellom Platanias og Agia Marina har jeg hørt om tror jeg. Husker du hva den heter???

Trådstarter: Skal dit selv om få dager; og skal gå Samaria. Det er visst et must.

Foreldrene mine var der nylig og de fikk et sånt fint hefte om stedet. Husker jeg leste om noen plasser som var Internett-cafÈer. Har deverre ikke heftet foran meg nå. Men skal sjekke det opp, og gi deg navn på dem. For jeg kommer garantert til å sjekke mailen min ofte der nede selv :)

Endret av LadyInRed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne restauranter mellom Platanias og Agia Marina har jeg hørt om tror jeg. Husker du hva den heter???

Trådstarter: Skal dit selv om få dager; og skal gå Samaria. Det er visst et must.

Foreldrene mine var der nylig og de fikk et sånt fint hefte om stedet. Husker jeg leste om noen plasser som var Internett-cafÈer. Har deverre ikke heftet foran meg nå. Men skal sjekke det opp, og gi deg navn på dem. For jeg kommer garantert til å sjekke mailen min ofte der nede selv :)

Flott.

Kom gjerne tilbake med noen navn.

Selv har vi ordnet billige flybilletter, for så i neste omgang også bestilt hotell på egen hånd.

Hoppet på et tilbud fra Sterling Airways. Tur retur, for 2 stk for ca kr 2500,-

Canea Mare hotellet virket veldig bra til vårt formål. Har fått tilbakemeldinger fra et annet forum, om at det også er det.

Der var det priser fra 260,-/døgn (hotelrom) og til 520,- (2 roms leil)

Vi liker litt plass og valgte da leiligheten.

Vet ikke hvordan og når du reiser. Om det er ”ferdigpakket” eller ordnet selv.

Men om Du/Dere reiser om få dager, så hadde det vært hyggelig å fått en tilbakemelding, før September.

Interessert i egentlig alt. Fra Drosjepriser fra flyplassen og til severdigheter, butikker, restauranter, strender, ting å bli med på… osv….

Vi drar altså ned, helt i begynnelsen av September.

R.

Endret av rag-fo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kellari http://www.crete.tournet.gr/Kellari_Tavern-sm-1105-en.jsp og Raki er restauranter.

Navnet på restauranten på høyden husker jeg ikke - noe på v - vista, Via... noe sånt.

JA Samaria er et must - verdens eller var det Europas - lengste ravine. Flott natur og flott opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...