Gå til innhold

Arbeidsledig

L@dy

Anbefalte innlegg

Om ikke noe drastisk skjer i løpet av kort tid så må jeg nok ta turen til arbeidskontoret og melde meg. Jeg og mange andre ble sagt opp på jobben for ett halvt år siden, og jeg valgte da å gå på skole ett halvt års tid. Men nå når jeg blir ferdig med eksamen, så har jeg ikke "noe fornuftig" å ta meg til.

Søke jobber har jeg jo begynt med, og i går fikk jeg det første avslaget. Sikkert en av mange. Har reg. meg diverse steder på nettet, og søker de jobber som er aktuelle.

Hvor mange her inne er det som er arbeidsledig? Har du vært det lenge? Jeg har vel egentlig godt mot, selv om det bekjymrer meg jo når en leser om folk som er arbeidsledig i flere mnd. En må vel bli små rar av å søke bøttevis med jobber og ikke få noe?

Tenk å vinne i lotto....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å få yrkesrettet attføring er som å vinne i lotto.....

Først må du melde deg arbeidsledig da kan man få dagpenger... men man kan jo ikke videreutvikle seg... eller gå på skole, vil man ha skolen betalt, betalt reisepenger, klær og andre utgifter passer man på å søke om yrkesrettet attføring.... da må man skrive brev....

Etter en del år som yrkesrettet attføringsmottaker kan man søke uføretrygd... dvs at man slipper å arbeide resten av sitt liv...

La viva sosialisme!

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke akkurat målet mitt å bli uføretrygdet. Jeg føler meg litt for ung og frisk til det.

Jeg vil ha en godt betalt jobb jeg, men det er det jo sikkert ingen andre som vil ha heller. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten samme situasjon da, L@dy. Nå skal jeg begynne å lære meg et språk da, men blir ikke student på fulltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukker opp en jobb når man minst venter det! Hadde selv fryktet å bli arbeidsledig, men var heldig og fikk jobb i siste sekund.

Mine tips er at du bør søke aktiv på jobber du synes er interessante, og vær åpen for andre jobber enn akkurat det du kunne tenke deg aller mest.

Du bør også registrere deg hos diverse vikarbyråer, der kan man ha napp i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler så med deg. jeg er i akkurat samme situasjon. :(

Jeg har ingen jobb, og er ferdig med skolen. Jeg har en ganska lang utdannelse bak meg, men det er ingen som har brukt for meg. Jeg har nå søkt så mange jobber og fått så mange avslag at jeg er nødt til å gå ned på krava. Men selv det ser ut til å bli et problem, det er vist fult overalt. Jeg vet pokker ikke hva jeg skal gjøre.???

Er det noen her med erfaring med vikarbyråer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vikarbyrå er greit det, men du får som regel bedre lønn om du hadde blitt ansatt direkte, da vikarbyråene også skal tjene penger på deg. Fordelen med vikariat, både for deg og arbeidsgiveren er at det i utgangspunktet er en tidsbestemt kontrakt og dere kan begge trekke dere på kort varsel. Vet at mange bedrifter tar inn vikarer fra byrå for å slippe å lyse ut stillinger. Liker de den personen de får fra byrået er det gode muligheter for å bli fast ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vikarbyrå er det eneste å gjøre. Her må jo strømen betales, og jeg har vist ikke krav på dagpenger eller noen ting.

Hvilke vikarbyråer bør man oppsøke? Har noen noe erfaring? Hva gjør dere andre som er arbeidsledige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke vikarbyråer bør man oppsøke? Har noen noe erfaring? Hva gjør dere andre som er arbeidsledige?

Jeg har sendt ut cv`en i "øst og vest" på nettet. I tillegg har jeg regisstrert meg på Manpower. Tidligere tror jeg enn ble muntlig intervjuet når en regisstrerte seg der. Men nå går det i første omgang på data. En sender inn cv`, og så får en "matchmail" på aktuelle stillinger. Og så er det bare til å sende inn den lagrede søknaden. Og så blir en kontaktet for nærmere intervju dersom en er aktuell. Ellers søker jeg jobber som jeg finner på aetat, finn, monster og "andre" steder. Siden http://www.stillinger.no/ har en ganske ok oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om dette treffer dine interesser, men mens du leter etter en fast fulltidsjobb, kan du nok ha muligheter dersom du tar en ringerunde til omsorgsenheten i din kommune.... som regel har man behov for ekstravakter på boliger, sykehjem med mer, og man trenger i utgangspunktet ikke å være utdannet innen helse og omsorg for å jobbe der.

Jeg jobber som miljøterapeut i bolig for psykisk utviklingshemmede, og vi har ekstravakter uten utdannelse utover 9-årig grunnskole, eller ekstravakter som er utdannede elektrikere.......

og de gjør en fabelaktig jobb......

Men.....som sagt......jeg vet ikke om dette ligger innenfor dine interesser. Hvis det ikke høres avskrekkende ut, ville jeg tatt en telefon, hadde jeg vært deg.

Noe å gjøre på mens du venter på noe å gjøre....

Lykke til.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt om dette treffer dine interesser, men mens du leter etter en fast fulltidsjobb, kan du nok ha muligheter dersom du tar en ringerunde til omsorgsenheten i din kommune.... som regel har man behov for ekstravakter på boliger, sykehjem med mer, og man trenger i utgangspunktet ikke å være utdannet innen helse og omsorg for å jobbe der.

Hei! Ett smart tips du kommer med her. Er en grei måte å få seg en ekstra jobb på. Nå har jeg faktisk noen vakter innemellom i helsevesenet. Riktignok som ufaglært. Men veldig lærerrikt uansett hvilke jobb en søker. Siden jeg ikke søker jobber innenfor helsevesenet så er jeg er "fornøyd" med å være en de kan ringe til dersom det er krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Jeg håper på det beste for deg; har selv vært arbeidsledig......for lenge siden; og jeg var det lenge.

Så jeg vet hvordan det er.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott med litt tips, det skal jammen jeg prøve også, så får jeg håpe at det går rundt på et vis. Her er det kun meg og sambo, så det gjør ikke så mye om vi fryser litt. (hadde vært vanskeligere om man var en stor familie) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Ble oppsagt i forgårs jeg. Bedriften jeg jobber i fusjonerte med en annen og 30 stykker må gå.

Har funnet ut at jeg har to valg:

- springe i ring og hyle og og kjefte (som i Milos signatur)

- se på det som en kjempemulighet til å gjøre noe annet

Jeg har valgt den siste. Jeg er ung (forholdsvis i hvertfall), har god utdannelse, er singel og kan gjøre nøyaktig hva jeg vil, hvor jeg vil! Kanskje vil jeg arbeide med noe helt annet, kanskje i utlandet, kanskje jeg bare skal reise noen måneder - et hav av spennende muligheter!

Og, skulle ikke drømmejobben dukke opp før pengene tar slutt, kan jeg sitte i kassa på Rimi, vaske eller gjøre hva som helst: Drømmejobben min er helt sikker der ute et sted - jeg må bare finne den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det, man bør se på det som en mulighet til å finne på noe nytt. Jeg har 1000 prosjekter her hjemme som jeg gleder meg til å ta fatt på. Og ok kassa på Rimi er da helt greit til man finner noe bedre..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Ble oppsagt i forgårs jeg. Bedriften jeg jobber i fusjonerte med en annen og 30 stykker må gå.  

Har funnet ut at jeg har to valg:

- springe i ring og hyle og og kjefte (som i Milos signatur)

- se på det som en kjempemulighet til å gjøre noe annet

Det samme skjedde for meg for nesten ett år siden. Og jeg tenkte akkurat som deg. En kjemepemulighet til å gjøre noe annet. Nå må jeg si at jeg var drittlei jobben min. Så mens andre gråt og var forbanna så var det for meg ett kjempe stort spark i baken til å gjøre noe annet. Nå er det første gangen jeg antagligvis må melde meg arbeidsledig. Tidligere har det liksom "gått på skinner". Endte "liksom" i en jobb uten å tenke på "hva jeg gjorde der". Men så er det jo så "trygd og godt" med fast inntekt da...

Heldigvis har jeg krav på dagpenger, sånn at jeg er ikke helt desperat enda. Men det kan jo bli bra kjedlig i lengden å sulle her hjemme og`da. Men jeg skal på intervju på fredag... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til på fredag L@dy, håper det går bra.

Skulle gjerne vært på intervju, men har ennå ikke kommet så langt, selv om jeg gjerne skulle vært der.

Skal krysse fingrene for deg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til på fredag L@dy, håper det går bra.

Skulle gjerne vært på intervju, men har ennå ikke kommet så langt, selv om jeg gjerne skulle vært der.

Skal krysse fingrene for deg :wink:

Takk for det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har vært arbeidsledig siden i sommer jeg :roll: Men nå har jeg heldigvis noen jobber på hånda. Deilig å endelig kunne velge litt 8)

Fant alle jobbene inne på www.aetat.no , men skal også melde meg hos Adecco. Hører de er flinke til å finne arbeid til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...