Gjest Gjesta Skrevet 6. august 2006 #1 Skrevet 6. august 2006 (endret) Jeg har levd på midletidig uføretrygd de siste par åra, men nå har jeg fått meg jobb. Jeg pratet med ei dame som jobber på sosialkontoret om hva jeg skulle gjøre med uføretrygden siden jeg ikke trengte den lenger. Hun sa at fram til jeg har tjent 1 G, som er noen og seksti tusen kroner, så skulle jeg ikke gjøre noen ting og jeg kunne fortsette å ta imot trygden. Men jeg syns det virker litt rart at jeg når jeg tjener 10-15 tusen i måneden skal få trygd i tillegg? I praktisk blir det jo til at trygden betaler for alle faste utgifter, mens lønna på opp til 15 tusen kroner er "lommepenger". Jeg vet at dette bare vil vare noen få måneder, fram til jeg tjent ca 60 tusen, men er det meningen at det skal fungere sånn? Virker litt feil på en måte, å motta trygd når det ikke trengs Endret 6. august 2006 av Fairy
miss77 Skrevet 6. august 2006 #2 Skrevet 6. august 2006 Du har lov å tjene inntil 1 G i året om du mottar uføretrygd. Med fast jobb vil du jo tjene langt mer enn dette, og bør derfor melde fra til trygdekontoret, for å unngå krav om tilbakebetaling. Er mulig du må ha noe fra legen også, men det bør jo saksehandleren din på TK vite
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 Dette er vel ledd i kampanjen for å få folk til å prøve arbeidslivet? At man ikke mister uføretrygden med en gang.
Gjest Gjesta Skrevet 7. august 2006 #4 Skrevet 7. august 2006 Hvor mye du har lov til å tjene ved siden av uføretrygd avhenger vel av hvor lenge du har vært trygdet, jeg vet ikke om det er noen forskjell på TU (T\idsbegrenset uførepensjon) og varig uførepensjon.. Uansett tror jeg at jeg ville tatt kontakt med NAV lokalt (tidl. trygdekontor, altså) og hørt om reglene. Du må uansett si fra deg uføreytelsen, men spørsmålet er jo om du kan - og vil - drøye til du har kommet opp på G'en (nesten 63000, tror jeg). Dessuten finnes det noe som heter FRYS (at du beholder rettigheten til uførepensjon mens du er i jobb, slik at du eventuelt slipper den lange papirmølla neste gang det er aktuelt å søke), men jeg aner ikke om dette er en ordning som omfatter også deg som har hatt TU et par år. Uansett; gratulerer, og lykke til i jobben!
Gjest Gjesta Skrevet 8. august 2006 #5 Skrevet 8. august 2006 Takk for svar . Da er det vel sånn det skal være. Er klar over at man skal kunne tjene 1 G ved siden av trygden, men trodde det helst gjaldt om man ville få seg en liten deltidsjobb for å spe på trygden. Nå som jeg er friskmeldt av legen og jobber i en 100% stilling (mer i praksis), virker det feil å skulle motta trygd selv om det bare kommer til å gå en kort periode før trygden faller bort. Men sosionomen sa at jeg skulle vente til jeg hadde tjent 1 G med å si ifra, så da venter jeg og så nyter jeg rikdommen så lenge. Forøvrig så gjelder den FRYS-ordningen meg også. Jeg fikk beskjed om at i 2 år framover så kommer uføretrygden til å ligge klar dersom jeg skulle trenge den igjen. Noe som forhåpentligvis ikke skjer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå