Gjest gjest1 Skrevet 5. august 2006 #1 Skrevet 5. august 2006 Pappa leker seg med min oldemors oppskrifter om dagen, og lagde sjokoladekake i går. I oldemors oppskrift står det hvor mange sjokoladeplater man skal bruke, ikke gramstørrelse. Både han og søstrene hans mente den ble for lys og glasuren var ikke blank nok (vi skal back to the old days her altså ). Dagens plater er 100 g., men de inneholder ikke nok kakao. Derfor fant vi både 85 % og 100 %-plater på Ultra. Noen som vet hvor mange gram det var i platene i gamle dager? Oldemor døde på midten av 90-tallet, og var født i 1903 hvis det har noe betydning for datosettingen...
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #2 Skrevet 5. august 2006 Jeg skjønner ikke filla, men dronningsjokolade finnes fremdeles.
Krista83 Skrevet 6. august 2006 #3 Skrevet 6. august 2006 Ja dronningsjokoladen finnes fremdeles, når det bakes hos mamma er det det eneste rette å ha i sjokoladekakene. Hvor mange gram den er vet jeg ikke, og for all del den kan ha endret størrelse de siste årene.
Gjest Gjesta Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 Hva med å sende en forespørsel til produsenten? (Freia?) De må jo vite dette...
Gjest Gjest1 Skrevet 6. august 2006 #5 Skrevet 6. august 2006 Her står det at den har beholdt sin opprinnelige design. Og kanskje sin opprinnelige vekt?
Gjest gjest1 Skrevet 6. august 2006 #6 Skrevet 6. august 2006 Jeg skjønner ikke filla, men dronningsjokolade finnes fremdeles. ← Jada, den finnes, men mengden kakao har endret seg, samt at den var større før Hva med å sende en forespørsel til produsenten? (Freia?) De må jo vite dette... ← Vet pappa har mailet med Freia før... Her står det at den har beholdt sin opprinnelige design. Og kanskje sin opprinnelige vekt? ← Er innholdet som er cluet her
Plonk Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 Freia jukser med masse greier. Etter at de ble kjøpt opp av amerikanerne er det mange sjokolader som er blitt lysere og inneholder mindre kakao. Kong Haakon-konfekt er et godt eksempel, før var det skikkelig mørke sjokolader, nå er nesten alt bare melkesjokolade! Jeg tviler ikke det aller minste på at Dronningsjokoladen er blitt vannet ut også...
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. august 2006 #8 Skrevet 6. august 2006 Dronningsjokoladen veide 125 g før.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #9 Skrevet 6. august 2006 Tidligere var det "kokesjokoladen" som var mørkest. Og den var på 125 gram mens annen mørk sjokolade var 100 gram. Kan det være Freia kokesjokolade som ble brukt (husker selv gamle oppskrifter, men det var alltid kokesjokolade på 125 gram i dem.)
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. august 2006 #10 Skrevet 6. august 2006 Da jeg sjekket dette for noen år siden (4 - 5?), kom lys og mørk kokesjokolade i 100 gramsplater, mens Dronningsjokoladen var bare i 125 gramsplater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå