Gå til innhold

Har egentlig alle mennesker rett og leve

Anbefalte innlegg

Gjest King James
Skrevet

Synes dere at alle mennesker har rett og leve. Og når jeg sier alle da mener jeg alle. Mordere..pedofile...ranere...soldater...gode mennesker onde mennesker osv,

Har alle disse like mye rett til livet....?

Er det noen mennesker som fortjener livet mer en andre. Er det noen som fortjener det minde., Er egentlig alle mennesker like verdigfulle. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alle menneskeliv er verdt noe. Det er ikke min oppgave, heller ikke noen andres, å være dommer over hvem som har rett til å leve, og hvem som ikke har det.

Det er lett å snakke om pedofile og drapsmenn. Men hvor går egentlig grensen mellom et godt menneske og et ondt? Er mitt liv mindre verdt enn Dalai Lamas? Hvor ond må du være før du ikke lenger har rett til å leve?

Endret av Quirky
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Ja. Enkelt og greit. Folk kan være snille og slemme, men jeg vil ikke utdele noen verdi.

Skrevet
Alle menneskeliv er verdt noe. Det er ikke min oppgave, heller ikke noen andres, å være dommer over hvem som har rett til å leve, og hvem som ikke har det.

Det er lett å snakke om pedofile og drapsmenn. Men hvor går egentlig grensen mellom et godt menneske og et ondt? Er mitt liv mindre verdt enn Dalai Lamas? Hvor ond må du være før du ikke lenger har rett til å leve?

Helt enig med deg. Synes det blir helt feil at mennesker skal rangere liv på denne måten.

Gjest gjest1
Skrevet

Selvfølgelig har alle rett til å leve. Hvem skulle vært bøddel....?

Noen mister jo retten til å være en del av samfunnet, og når det gjelder pedofile og voldsdømte får de altfor kort straff etter min mening.

Vi er vel ikke like verdifulle nei...

Funksjonshemmede blir jo ofte stuet vekk på institusjon, og verger blir ofte motarbeidet av kommunen.

Det er fremdeles vanskeligt å bygge rullestolramper i nye bygg.

:roll:

Horer ser de fleste ned på. Vi glemmer ofte å sette oss inn i grunnen til at de trekker på gaten. Afrikanske damer har jo stått frem i avisen og fortalt at de ikke kan gå i butikken engang uten å få tilbud eller nedsettende kommentarer.

Det finnes vel utallige eksempler på at vi ikke er like verdigfulle....

Gjest synseren
Skrevet

Vi er alle like verdifulle! Når man blir født har man automatisk verdi.

Skrevet

Alle har i utgangspunktet lik verdi, og hvordan man er, hvor intelligent man er, hvor god eller ond, pen eller mindre pen osv. er rett og slett kun èn ting: tilfeldigheter.

Ja, nå blei jo det flertall da, men. ;)

Skrevet

Et interessant, filosofisk spørsmål. Mitt syn: Hvis Nelson Mandela dør er det store sjanser for at hele Sør-Afrika bryter sammen i borgerkrig. Hvis jeg dør er det synd for de som kjenner meg. Det betyr at menneskers praktiske verdi for andre mennesker slett ikke er den samme. Den gudegitte, universelle verdien vår er det vanskeligere å si noe om, og som agnostiker tviler jeg på om den i det hele tatt finnes.

Menneskers verdi for meg avhenger av hvor godt jeg liker dem, hvor nært jeg er knyttet til dem og hvor mye vi har felles. Ergo har dama mi mer verdi for meg enn en barnemorder i langtvekkistan. Med "verdi" mener jeg nå hvor mye jeg bryr meg om hvordan de har det, hvor mye jeg er villig til å gjøre for dem osv.

Sånn er det nok for alle mennesker. Problemet er selvfølgelig at alle mennesker verdsetter dem de selv kjenner og liker. Ergo finnes ingen universell sannhet og vi trenger en opplest og vedtatt "politisk korrekt" sannhet for å unngå anarki. Den politisk korrekte sannheten er selvfølgelg at alle er like, og som juridisk/moralsk prinsipp synes jeg det er en god regel.

Lang post for å si - ingenting :)

Skrevet

`Har du tenkt å drepe noen siden du driver å spør så masse rart? :ler:

Gjest King James
Skrevet
`Har du tenkt å drepe noen siden du driver å spør så masse rart? :ler:

Nei

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...