Kayli Skrevet 5. august 2006 #1 Skrevet 5. august 2006 Jeg er "bondekone" på en gård der vi blant annet produserer moreller. Jeg synes det er artig å kunne bruke de grønnsakene og fruktene vi dyrker på ulike måter. Moreller er jo veldig godt å spise som de er :enig_anim: Likevel ønsker jeg meg oppskrifter som inneholder disse gode bærene. Jeg har allerede gjort suksess med en pai som datteren min har døpt "Morellpaien bølgende hav"! Flott hva?
Gjest splæsj Skrevet 5. august 2006 #2 Skrevet 5. august 2006 I salater eller potetsalat. Syltetøy. Kompott.
Arkana Skrevet 5. august 2006 #3 Skrevet 5. august 2006 Wenches isfjell (fra God Morgen Norge) 1 sukkerbrød (24-26 cm) 100 g sukker 2 dl kremfløte 1 ts vaniljesukker ½ kopp moreller uten stein, delt i to 3-4 dl kremfløte 2 bananer i skiver 1 rull marsipan Brun sukker i en kjele. Spe med fløten og la sausen koke 5 minutter. Ha i vaniljesukker og legg i moreller. La det avkjøles. Visp fløten stiv. Bland halvparten av kremen med halvparten av karamellbærene. Del sukkerbrødet i 2 eller 3 lag. Fyll kaken med bananskiver og karamellkrem. Legg på toppen og ha på resten av bærene. Dekk hele kaken med et lag krem. Legg på marsipanlokk. Morellpai 125 g smør 250 g hvetemel 30 g sukker 2 eggeplommer 2-3 ss kaldt vann 350 g moreller uten stein 1 dl sukker 1 ss potetmel 3 dl crème fraîche 3 eggeplommer 3 ts vaniljesukker 2 eggehviter 1¼ dl sukker Smuldre smør og mel og ha i sukker. Rør inn eggeplommer og vann. Bland gjerne deigen i en matprosessor. Sett deigen kaldt i ½ time. Kjevle ut deigen til en leiv og kle en paiform. Skjær vekk overflødig deig. Stek bunnen ved 200 °C i ca. 10 minutter til den er litt gyllen. Fordel morellene i formen. Dryss over sukker og potetmel. Bland crème fraîche og eggeplommer og smak til med vaniljesukker. Hell blandingen over morellene Stivpisk eggehvitene til marengsen. Dryss på sukker og pisk videre til marengsmassen er stiv og blank. Sprøyt marengsen som gitter over paien. Stek kaken ved 170 °C ca. 45 minutter.
Gjest Thalassa Skrevet 5. august 2006 #4 Skrevet 5. august 2006 ja kompott er faktisk kjempegodt! (synes det høres så gammeldags ut men.) Jeg pleier å kjøpe ferdiglaget kirsebærkompott og lunke den i microen å ha is oppi. Nam nam! Sikkert enda bedre med moreller og som hjemmelaget! Jeg har dessverre ikke noen oppskrift da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå