Kid-a Skrevet 4. januar 2003 #1 Skrevet 4. januar 2003 Fordi det skulle bli lettere med hjemmenettverk og deling av adsl-linje gjennom en router, installerte jeg i går winXPpro (engelsk versjon) på maskinen min (broren min, som jeg deler nettverk med, har det, tenkte kanskje det var lurt å ha samme operativsystem... noen som sa det). Tidligere hadde jeg win98, og da funket nettverket (innimellom iallfall), men ikke internett. Nuvel. Nå har det seg slik at xp ikke finner nettverkskortet. Tror jeg, da... Datamaskinen får ikke kontakt med routeren. Den er installert, og alle kabler og koblinger skulle være i orden. Routeren er ny og i fin form, den andre maskinen får kontakt (men kommer heller ikke på internett gjennom den). Uff, dette blir visst uoversiktlig...?! Ettersom jeg forstår, finner ikke dataen det rette nettverkskortet. Jeg har prøvd å installere det, og installere drivere... men det må være der det er noe galt? Og fordi jeg ikke vet hva kortet heter, får jeg ikke søkt etter det... og xp finner jo ikke noe annet enn det det allerede har funnet, som jeg tror er et annet (som ikke finnes i virkeligheten). Har et annet nettverkskort, tenkte jeg skulle prøve å sette det inn... kanskje det går bedre da-- Begynner forøvrig å gå MEKTIG lei alt dette tullet. ADSL og xp og hjemmenettverk som skulle fungere sååå bra. Æsj, jeg får ikke til! HJELP MEG!!!!! Kid-a
Gjest Lea Skrevet 4. januar 2003 #2 Skrevet 4. januar 2003 Først.. har du riktig driver til kortet? Hvis du går inn og sjekker på system vil du se om det "finnes" et nettverkskort i PC-en. Hvis det er i listen, så er kanskje driveren feil. Finnes det ikke kan du prøve "Legg til maskinvare", men da må du ha driveren til XP klar.
Kid-a Skrevet 4. januar 2003 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2003 Jeg vet ikke, Lea... men takk for svar! Den sier at det finnes et nettverkskort. Og jeg har installert driveren til det nettverkskortet xp finner. Fordi jeg ikke vet noe mer om nettverkskortet som i virkeligheten er inne i datamaskinen, klarer jeg ikke å plukke fram en evt riktigere eller bedre driver... og egentlig så er jeg fryktelig dårlig på sånne ting. Jeg irriterer meg grønn over dette. Kid-a Kan noen rope på doriansen?
@lfa Skrevet 4. januar 2003 #4 Skrevet 4. januar 2003 Husk at dere må konfigurere routeren på begge maskiner før dere kan koble dere på nettet gjennom den. Det måtte i alle fall vi på vår.
Kid-a Skrevet 4. januar 2003 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2003 Ja.... har gjort det også... men det er ikke der problemet ligger, ettersom jeg skjønner. Nettverkskortet får ikke kontakt med routeren. Lampen lyser ikke, og ingenting annet tyder på at det er forbindelse, heller. Jeg tror ikke nettverkskortet fungerer som det skal... må være feil driver eller noe sånt. Eller at xp ikke finner kortet. Noen flere tips?? Kid-a
@lfa Skrevet 4. januar 2003 #6 Skrevet 4. januar 2003 Hvis du vet hvilket nettverkskort du har, kan du kanskje lete etter en driver på nettet? Det er heller ikke alle nettverkskort som går an å bruke i XP...
Kid-a Skrevet 4. januar 2003 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2003 Nei.... jeg vet ikke det---- dumme meg glemte å skrive opp det før jeg installerte xp. Tenker ikke så langt, vet du. Men etterpå skal jeg prøve å installere og putte inn et nytt nettverkskort (alltid like gøy når jeg skal tukle inne i maskinen). Kanskje det går da. Det har jeg navet på også. Men takk allikevel. Og kom gjerne med flere tips! Kid-a
@lfa Skrevet 4. januar 2003 #8 Skrevet 4. januar 2003 Gå inn på My Computer -> View System Information -> Hardware -> Device Manager. Der finner du en oversikt over hva du har. Kanskje du finner noe under Network Adapters?
Kid-a Skrevet 4. januar 2003 Forfatter #9 Skrevet 4. januar 2003 Jada, og jeg finner nettverkskort der. Den sier at den har riktig driver og at alt er fryd og gammen, men det er det jo ikke.....
Gjest Lea Skrevet 4. januar 2003 #10 Skrevet 4. januar 2003 Men har du lagt inn en NY driver etter at du installerte XP? Hvis du hadde Windows 98 fra før, så er det garantert at driveren ikke fungerer.
Kid-a Skrevet 4. januar 2003 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2003 Har byttet nettverkskort, og nå FUNGERER DET!!! FRYD OG GAMMEN!!!! Både internett og nettverket!!! JIPPI!!!!!!! Kid-a
Gjest An O. Nymous Skrevet 25. januar 2003 #12 Skrevet 25. januar 2003 Jeg sliter også litt med samme problem om dagen.... Har XP, og kommer på nett så lenge nettverkskortet blir koblet direkte fra kabelmodemet, men så fort jeg kobler den via router'n kommer jeg ikke på nett i det hele tatt. Jeg har både router og switch, og når begge PC'ene er gjennom switchen men utelater både router'n og kabelmodem fungerer nettverket som en drøm. Problemet kommer altså så fort router'n er inne i blidet. Jeg prøver å finne PC'ene med det programmet som følger med router'n, og skulle da fått opp en IP-adresse for så å kunne konfigurere hele greia.... Håper det er noen som kan komme med noen innspill på hva jeg kan gjøre..... Bare send spørsmål, så skal jeg svare så godt jeg kan.... På forhånd takk AON
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå