Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Dersom "den store stygge ulven", altså i manges øyne Israel, helt plutselig trakk seg ut, la ned våpnene, fjernet bosettingene og sa:Ok, vi gir oss, dere kan få leve i fred på de områdene dere først ble tildelt i 47(eller når det var). Ville det da blitt fred der nede?

Jeg har forstått det sånn at Palestinerne (kanskje det gjelder muslimer ellers også?) HATER jøder og helst vil ha dem vekk, og at Israel som stat fjernes fra kartet.

Ville de nøyd seg med den delingen som i utgangspunktet ble gjort? Eller vil fred være utopi så lenge Israel eksisterer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste av de fundamentalistiske muslimske organisasjonene der nede har jo Israels ødeleggelse som mål. Selv et Israel som har rettet seg efter grensene av 1947.

Jeg tror dermed at det ikke hadde endret noe som helst.

Skrevet

Spørsmålet blir hvilke palestinere du spør. Klart det finnes folk som ville fortsatt kampen, men jeg tror det ville tatt hull på en veldig, veldig stor del av rekrutteringsgrunnlaget og befolkningens støtte for motstandsbevegelsene. Ihvertfall hvis tilbaketrekningen foregikk på en skikkelig og redelig måte.

Skrevet

Håper jeg tar feil, men Israel og fred er nok en utopi.

Skrevet
Dersom "den store stygge ulven", altså i manges øyne Israel, helt plutselig trakk seg ut, la ned våpnene, fjernet bosettingene og sa:Ok, vi gir oss, dere kan få leve i fred på de områdene dere først ble tildelt i 47(eller når det var). Ville det da blitt fred der nede?

Jeg har forstått det sånn at Palestinerne (kanskje det gjelder muslimer ellers også?) HATER jøder og helst vil ha dem vekk, og at Israel som stat fjernes fra kartet.

Ville de nøyd seg med den delingen som i utgangspunktet ble gjort? Eller vil fred være utopi så lenge Israel eksisterer?

Det er vel bare forskjellen på ordbruket mellom de 2 partene som er forskjellig.

En del Palestinere ønsker ikke å akseptere Palestina, men gjør det likevel.

Israelerene har ikke sagt (offisielt) at de ønsker å fjerne Palestinerene fra kartet, men viser med handling at det er det som er målet.

Selv synes jeg handlinger som dreper tusenvis og fengsler tusenvis av Palestinere er værre enn den ordbruken Palestinerene bruker. Det er det ingen som dør av.

Gjest gjest1
Skrevet
Selv synes jeg handlinger som dreper tusenvis og fengsler tusenvis av Palestinere er værre enn den ordbruken Palestinerene bruker. Det er det ingen som dør av.

Hvis man først skal plassere "skyld" så synes jeg ikke man kan sette den ene opp mot den andre. De gjør like mange grusomme handlinger! Hver sin gang!

Så å si at Israel er ulven blir feil, hvis man ser alt i helhet.(synes jeg)

Og til hovedinnlegget, jeg tror faktisk heller ikke at det hadde blitt fred bare pga den ene parten ga opp landeområder og sa ok. Jeg tror spliden er der selv om den ene parten flytter til Nordpolen. Dessverre!

Skrevet
Hvis man først skal plassere "skyld" så synes jeg ikke man kan sette den ene opp mot den andre. De gjør like mange grusomme handlinger! Hver sin gang!

Så å si at Israel er ulven blir feil, hvis man ser alt i helhet.(synes jeg)

Og til hovedinnlegget, jeg tror faktisk heller ikke at det hadde blitt fred bare pga den ene parten ga opp landeområder og sa ok. Jeg tror spliden er der selv om den ene parten flytter til Nordpolen. Dessverre!

Når man ikke skal plassere skyld men søke fred må man nødvendigvis la det ene veie mot det andre for å forsøke oppnå en balanse mellom partene - og til nå i denne og mange andre lignende saker verden over er det alltid en part som er større, virker sterkere, har mer ressurser og burde være den som satte sluttstrek osv osv, den ene part er alltid "ulven" sett fra den andre siden - og upartisk er man kun dersom man ikke bryr seg...

Men dersom man ikke tror på fred, at striden kan ta slutt dersom den ene parten tar et reelt initiativ - hvor går verden da? Hva vil fremtiden vår brunge for oss, for våre barn og deres barn? Mer krig? ikke bare i Israel og Libanon, men over hele kloden.. Hvor starter vi og hvor ender det hvis ingen bryr seg nok til å forsøke oppnå balanse? Hvorfor er vi reddere for krigene "der nede" enn for de som pågår i det gamle sovjet for eksempel? Hvorfor er vi mindre bekymret for det som skjer med Tigrene og SriLanka? Eller hva med Taiwan, Kina, Korea??

Det er kanskje på tide å våkne litt og se seg rundt i verden - det er mer elendighet enn fred og fordragelighet...

Skal vi fortsette ignorere det fordi vi "har det så godt" eller skal vi forsøke starte med freden her hjemme? Hvordan kan vi forvente at mennesker fra "gruppene" som kriger skal kunne slutte fred når de "tar med seg krigen" selv etter at de flykter fra den?

Det er i blodet deres, i genene, arven, systemet - menneskene...

Hvordan ta følelsene, minnene, sinnet - krigen ut av et menneske som er oppfostret på den uavhengig av skyld?

Skrevet

Det er interesant å se hvordan "folk flest" reagerer på Israels overgrep.

Jeg ble stående inne på vår lokale bensinstasjon igår og diskutere med en bekjent dette med Israels blodtørstige reaksjon ovenfor Palestinere på Gaza stripen og i Libanon. Og iløpet av 5 minutyter var det kommet til 3 andre nordmenn (som jeg ikke kjente) som virkelig var forbannet over det Israel gjør nå. Det er så ille at jeg valgte å gå ettersom et par av de som kom til var det jeg vil kalle "ytterligående" og snakket om at "Hitler desverre ikke hadde gjort god nok jobb". Når det kommer til slike påstander velger jeg å gå.

Men det jeg forsøker å få frem er at Israels handlinger ikke på noen måte har støtte i samfunnet forøvrig og at de drapene Israel nå systematisk gjennomfører sansynligvis er til større skade for Israel over tid enn om de hadde valgt å akeptere demokratiet til Palestinerene, sluppet løs noen tusen av de Palestinske fangene og trukket seg tilbake fra okuperte områder.

Jeg er overasket over at Israel ikke har rådgivere som er inteligente nok til å fortelle politikerene dette ettersom det er noe 70-80% av den resterende befokningen i verden ser (holder da en hjernevasket og manipulert amerikansk befolkning utenom).

Skrevet
Det er interesant å se hvordan "folk flest" reagerer på Israels overgrep.

Men det jeg forsøker å få frem er at Israels handlinger ikke på noen måte har støtte i samfunnet forøvrig og at de drapene Israel nå systematisk gjennomfører sansynligvis er til større skade for Israel over tid enn om de hadde valgt å akeptere demokratiet til Palestinerene, sluppet løs noen tusen av de Palestinske fangene og trukket seg tilbake fra okuperte områder.

Jeg er overasket over at Israel ikke har rådgivere som er inteligente nok til å fortelle politikerene dette ettersom det er noe 70-80% av den resterende befokningen i verden ser (holder da en hjernevasket og manipulert amerikansk befolkning utenom).

Hvor har du det fra at "folk flest" støtter Libanon i denne konflikten?

Og hvor har du det fra at amerikas befolkning er manipulert eller hjernevasket?

Dette blir for dumt...

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

"Snarlig fred i Midtøsten" høres strengt tatt like sannsynlig ut som "flytte den nyfødte tilbake til magen samme vei som den kom ut."

Det er så mange ytterliggående krefter både i Israel, blant palestinere og blant begge parters støttespillere at litt for mange til enhver tid vil ha politisk og økonomisk interesse av å holde konflikten passe varm.

Tror jeg. Jeg håper jeg tar feil.

Endret av Kvinneguden
Gjest Gjest_RPM_*
Skrevet
Hvordan ta følelsene, minnene, sinnet - krigen ut av et menneske som er oppfostret på den uavhengig av skyld?

Nei, si det. Hva hjelper deg eller andre du kjenner da. For det finnes en krig inni et menneske, kampen mellom de gode valg og de dårlige, hva som er riktig er vel utifra hvordan du er oppfostret og hva du opplever og hvilket håp du har++

Skrevet

Dette spørsmålet bør det være enkelt å svare på.

Svaret ligger i et annet spørsmål.

Ble det fred da Israel trakk seg ut av Gaza?

Skrevet
Dette spørsmålet bør det være enkelt å svare på.

Svaret ligger i et annet spørsmål.

Ble det fred da Israel trakk seg ut av Gaza?

Israel har jo ikke trukket seg ut av Gaza !!!!!!!!!!!!!

De opprettholder en mengde bosettinger (kansje 30-40 stk ?) som er inne på Palestinerenes områder (ref FN tidligere resolutioner).

Israel har trukker set ut ev sentrumsgatene, - ja, men Palestinerenes områder er langt mer enn det.

Skrevet
Hvor har du det fra at "folk flest" støtter Libanon i denne konflikten?

Dette blir for dumt...

Begyn å snakk om temaet på en bensinstasjon, i en kiosk, på bussen, eller hvor som helst UTEN å fortelle hva du mener. Iløpet av 2 minutter vil du få en mengde med mennesker som forteller deg hva de mener om den utryddelsestaktikken som Israel nå fører.

Det finnes en hel mengde andre eksempler også, men begyn med dette. Om du ikke har fått et inntrykk av hva folk flest mener kan du spørre noen om hva de tror amerikanerene kjenner til ifra Israelerenes krigføring mot muslimene. Du vil få svar, - om ikke det du håper på.

Skrevet
Begyn å snakk om temaet på en bensinstasjon, i en kiosk, på bussen, eller hvor som helst UTEN å fortelle hva du mener. Iløpet av 2 minutter vil du få en mengde med mennesker som forteller deg hva de mener om den utryddelsestaktikken som Israel nå fører.

Det er ganske spesielt at du sier egentlig. Tidligere i eftermiddag stod jeg på en t-banestasjon, på vei inn til byen. Jeg snakket med en venninde om konflikten.

Det var ganske mange personer på perrongen, og de fleste var nok i stand til å høre hva jeg sa. Likevel var det ingen som dukket opp og fortalte hva de syntes om "utryddelsestaktikken som Israel nå fører".

Hvorfor det egentlig ? Burde ikke (efter hva du har sagt) mesteparten av menneskene på perrongen samlet seg om meg og uttalt sin mening?

Skrevet

"Amerika", hvilke av de noen-og-tredve amerikanske land mener du?

Er passe lei av det ordet der ja, men majoriteten av USAs befolkning holdes i en temmelig så alternativ virkelighetstilstand av kriminelle politikere og mainstream corporate media.

Prata akkurat med ei amerikansk venninde fra Havana-Cuba, et land som sliter pga. maktsyke politikere og USAs kriminelle blokade.

Eneste landet som støtter denne blokaden fast i FN? Riktig, selvfølgelig Israel, mens de selv er utsatt for en blokade fra en del land som de bærer seg over, og USA kan straffe land som boykotter Israel!!

Men, men, noen nordmenn og vil alltid støtte Israel, man ser jo hvor svært det høyreekstreme "Fremskritts"partiet er.

Skrevet

De fleste jøder og palestinere vil ha fred, men ytterliggående krefter på begge sider sørger så godt de kan for at det ikke vil skje på lang tid.

Jeg tror det kommer en dag da landene er så krigstrette at det ikke finnes noen annen løsning enn fred, men den saken er kompleks. Problemet er ikke kun mellom Israel og palestinerne, men mellom Israel og andre muslimske land.

Det utløsende for denne krigen var kidnappingen av den israelske soldaten = "invitt til krig". Kidnapperen er hizbollahsoldat, og hizbollah blir støttet av Iran som igjen ønsker å fjerne Israel fra verdenskartet. Så hvem lager problemer for hvem her? Er det Iran som kriger mot Israel på palestinernes bekostning?

Nesten så jeg blir irritert på sånne kriger, vi har kommet for langt i denne verden til ikke å kunne ha fred med hverandre. En av forutsetningene for verdensfred er en jevnere fordeling av økonomiske goder, men det er vel ikke noe problem for noen av oss?

Skrevet
Prata akkurat med ei amerikansk venninde fra Havana-Cuba, et land som sliter pga. maktsyke politikere og USAs kriminelle blokade.
Og jeg har snakket med flere cubanere som mener politikerne på Cuba urettmessig gir handelsblokaden mye av skylden for Cubas problemer - men det er i grunnen ikke tema i denne tråden, ville bare si det. ;)
Skrevet

Fordi om noen mener det blir ikke blokaden noe mindre kriminell.

Den har også muligens opprettholdt regime på Cuba, et land jeg har besøkt jevnlig siden 1984.

Skrevet
Fordi om noen mener det blir ikke blokaden noe mindre kriminell.

Den har også muligens opprettholdt regime på Cuba, et land jeg har besøkt jevnlig siden 1984.

Tror vi kutter den diskusjonen i denne tråden (som faktisk handler om konflikten i Midt-Østen).

Start gjerne en egen tråd om emnet, og bidra gjerne med seriøse linker som understøtter det du sier, så kan det godt hende det blir en god diskusjon utav det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...