Gå til innhold

Burde redningsaksjoner stoppes

Anbefalte innlegg

Gjest BagLady
Skrevet

Mannen i artikkelen hadde heller ikke gjort noe galt og redningsmannskapene er kompetente så risikoen er minimal. Så hvorfor skulle ikke da denne mannen reddes?

De som hopper vet inderlig godt at den eneste grunnen til at dette ikke er ulovlig, er at politiet ikke har hjemmel for det. Det gjør det ikke mindre sant at de ved å hoppe risikerer sine egne liv OG livene til de som eventuelt må redde dem. Det er noe jeg ikke ville hatt på min samvittighet, og noe jeg synes det er forkastelig at mennesker gjør med vitende og vilje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De som hopper vet inderlig godt at den eneste grunnen til at dette ikke er ulovlig, er at politiet ikke har hjemmel for det.

Mannen hoppet ikke, han var en fjell klatrer.

Gjest BagLady
Skrevet
Mannen hoppet ikke, han var en fjell klatrer.

Like farlig det også.

Skrevet
Like farlig det også.

Nåja, du har fjellklatring og så har du "fjellklatring". Hadde fyren forsøkt å klatre uten å bruke noe utstyr så hadde jeg vært enig. Noe jeg tviler sterkt på att mannen forsøkte.

Gjest BagLady
Skrevet

Nåja, du har fjellklatring og så har du "fjellklatring". Hadde fyren forsøkt å klatre uten å bruke noe utstyr så hadde jeg vært enig. Noe jeg tviler sterkt på att mannen forsøkte.

Tviler på at han hadde forsøkt å hoppe uten utstyr også jeg da, hvis det var det han hadde vært der for.

Gjest Gjest_Eliza_*
Skrevet

Jeg syns hjelpemannskapenes sikkerhet kommer i første rekke, det være seg profesjonelle eller frivillige.

Lete/redningsaksjoner som utløses som følge av utøverens manglende kompetanse eller dårlige respekt for vær og føreforhold, syns jeg de burde betale for selv, enten helt eller delvis. Selv om det er frivillige mannskaper (hjelpekorps, redningshunder osv) som går ut for å lete etter noen villfarne bærplukkere koster det faktisk penger. Å holde et seakinghelikoper flygende er heller ingen billig affære. Men alle kan være uheldig å brekke foten på tur, og da bør de kunne få hjelp uten å betale tilbake det det koster en formue....

Skrevet

Jeg synes att alle som går seg vill på fjellet bør betale rednings aksjonen sin, fordi alle vet jo at det kan være farlig på fjellet.

Det er ikke ulovlig å gå tur i fjellet, og sjelden veldig risikofylt for redningsmannskapet å redde dem som går seg bort :)

Gjest BagLady
Skrevet
Nei, det er ikke ulovlig å gå i fjellet, men det er svært mange som er veldig uaktsomme på sin ferd...

Synes vel at de som må reddes i dyre dommer (det koster endel uansett om det er farlig eller ikke) kan betale for seg hvis de ikke oppfyller visse krav til aktsomhet.  Det er heller ingen barnelek å bevege seg høyt til fjells, og mange bør kanskje tenke seg om en gang eller to før de legger ut.

Ja, du har rett i at alle som utviser stor uaktsomhet og trenger å bli reddet bør betale dette selv. Men andelen turgåere som utviser slik uaktsomhet er forsvinnende liten i forhold til antallet mennesker som vandrer i fjellet til enhver tid. Og selv om redningsaksjonen kanskje er kostbar også i slike tilfeller, vil den antageligvis ikke sette redningsmannskapets liv i fare på samme måte som en redning i fjellveggen. Det er et ikke uviktig aspekt ved dette, mener jeg.

Gjest Klatrer
Skrevet
Ja, du har rett i at alle som utviser stor uaktsomhet og trenger å bli reddet bør betale dette selv. Men andelen turgåere som utviser slik uaktsomhet er forsvinnende liten i forhold til antallet mennesker som vandrer i fjellet til enhver tid. Og selv om redningsaksjonen kanskje er kostbar også i slike tilfeller, vil den antageligvis ikke sette redningsmannskapets liv i fare på samme måte som en redning i fjellveggen. Det er et ikke uviktig aspekt ved dette, mener jeg.

Det hadde vært interessant å sett statistikk på dette. Det er faktisk ikke mange klatrere som må hentes ut fra fjell i Norge(og basehoppere er noe helt annet enn klatrere) - men det er derimot ganske mange "påsketurister" etc som blir hentet ut.

Forøvrig er det som regel fjellredningsgrupper som BRV(Bratte Rogalands Venner) som henter folk ut - frivillig.

Paradoksalt nok er disse avhengig av å klatre for å opprettholde den kompetansen de trenger for å hente folk ut fra fjellet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...