Gå til innhold

Burde redningsaksjoner stoppes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nok en gang har noen hoppet fra Trollveggen, å redningsmannskapet risikerer egne liv for å redde noen en person som vil ha litt spenning i sin hverdag.

Burde ikke denne type redningsaksjoner vært stanset?

Det tenkende svaret er: Hvor ender en opp hvis en begynner å sette grenser på hvem rednings mannskap skal redde? Hva med folk som liker å seile, sjøen er som kjent farlig for mennesket. Det samme er jo fjellet.

Følelse svaret er la idioten ligger der.

Skrevet

Redd vedkommende ned derfra.

Deretter bør han bøtelegges for å ha hoppet ulovlig fra Trollveggen, dømmes til å betale hele redningsaksjonen, og til sist idømmes fengselsstraff for å med overlegg ha satt andres liv og helse i fare.

Skrevet

Korreksjon: Han var klatrer, ikke basehopper. Men det er like ulovlig (av åpenbare grunner, som fremkommer tydelig i artikkelen).

Gjest Malina
Skrevet
Nok en gang har noen hoppet fra Trollveggen, å redningsmannskapet risikerer egne liv for å redde noen en person som vil ha litt spenning i sin hverdag.

Burde ikke denne type redningsaksjoner vært stanset?

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/article701872.ece

At redningsmannskap må sette sitt eget liv på spill for å redde "slike" synes jeg er forkastelig.

Ikke bare det,men tenk hvor mye penger vi bruker på det!

Skrevet
Men det er like ulovlig (av åpenbare grunner, som fremkommer tydelig i artikkelen).

Som ikke fremgår utav artikkelen.

På grunn av stor rasfare og sikkerheten til redningsmannskapene vil politiet gjerne innføre klatreforbud i Trollveggen, men de mangler lovhjemmel. I fremtida er det likevel slett ikke sikkert at klatrere i nød får hjelp.

Skrevet

Hvis man i det hele tatt skal sette i gang redningaksjoner for slikt så bør det burde det vært slik:

Deretter bør han bøtelegges for å ha hoppet ulovlig fra Trollveggen, dømmes til å betale hele redningsaksjonen, og til sist idømmes fengselsstraff for å med overlegg ha satt andres liv og helse i fare.

:Nikke:

Forbanna rikfolk som kjeder seg kan bare drepe seg selv hvis de absolutt vil det, men å tvinge andre til å gjøre det blir så galt som det går an.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ikke vanskelig å være enig i dette.

Skrevet

Signerer denne jeg også.

Hvis ikke politiet har hjemmel for å forby hopping/klatring, hvor er da det byråkratiet som har hjemmel til å lage en hjemmel for dette? Få dem i gang med jobben når de kommer hjem fra sommerferie!

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Veldig enig.

Forundrer meg stadig over sånne folk. Basehoppere og fjellklatrere som opplever at kameratene dør i ulykker, men MÅ fortsette allikevel.

Skrevet

Man bør vel være taknemlig for at noen faktisk bryr seg nok om andres liv til å redde det.. Og så vidt meg bekjent blir ikke reddningsaksjoner i Norge gjørt dersom det er fare for reddningsmannskapets liv - de "beordres" i allefall ikke til det men gjør det av fri vilje i så fall..

Og jeg er i allefall takknemlig for at slike mennesker finnes - kanskje jeg en dag er så dum at jeg behøver deres hjelp og da er jeg ydmyk nok til å erkjenne at slike mennesker er det for få av...

:sjenert:

Gjest Ironica
Skrevet
Veldig enig.

Forundrer meg stadig over sånne folk. Basehoppere og fjellklatrere som opplever at kameratene dør i ulykker, men MÅ fortsette allikevel.

Det er vel funnet ut at disse er en spesiell type mennesker som kicker på adrenalinsjokk, jeg har faktisk hørt det omtalt som "adrenalin-junkies".

Men hvorfor satse redningsfolks liv på å redde en som frivillig utsetter seg for stor fare? I dette siste tilfellet var redningsoppdraget helt i grenseland for forsvarlighet (det gikk steinras der bare minutter etterpå, og man kan bare være glad for at det ikke skjedde en ulykke til som involverte helikopter/redningsmannskap). Dette viser vel også at man i mange tilfeller ikke kan forutse om en redningsaksjon er forsvarlig eller ikke når man starter på en.

Jeg innrømmer at jeg ikke forstår mentaliteten til en adrenalin-junkie, men jeg regner med at en del av det som trigger en slik faresøkende person, er at man vet man risikerer å dø. Så la dem dø da. Må da i ytterste konsekvens være den ultimate måten å dø på for en som søker ekstreme situasjoner.

Skrevet

I utgangspunktet er det å stå opp av senga hver morgen en ekstremsport i seg selv da de fleste ulykker skjer i eller nær hjemmet - bør vi da forbys retten til å forlate sengen eller i det minste våre hjem?

For å dra det litt lengre - å bevege seg i trafikken medfører en livsfare for deg selv og andre individer dersom du er et øyeblikk uoppmerksom - bør vi da la være å redde de som kommer ut for et trafikkuhell siden de jo kan være skyld i det selv?

Å hoppe i fallskjerm er i utgangspunktet tryggere enn å sykle til jobben, å fly paraglider likeså.. Å drive fjellklatring er midre risikofylt enn å bedrive aerobiks hvis man ser på skadestatestikken - for ikke å snakke om fotball!!!

Når det gjelder akkurat Trollveggen; ser man på antall klatrere, alnall hoppere etc som IKKE trenger hjelp og setter det opp mot de som er uheldige og trenger hjelp får man kanskje et annet syn på saken - akkurat som hvis man setter antall ulykker i trafikken opp mot alle de som faktisk ikke skjer....

Skrevet

TIl siste gjest:

Kan du vise til statistikk som støtter dine påstander?

Gjest BagLady
Skrevet

Kjæresten min sa "de kan bli hengende i fjellveggen, eller betale det redningsaksjonen koster". Det synes jeg var fornuftig sagt av ham ;)

Skrevet

De kan seile i sin egen sjø. Man kan ikke drive på og spy ut millioner på slike eventyrere når det faktisk er folk som er fattige og syke her i landet. Snart er bærsesongen her forresten, og det er alltid en hel haug med tullinger som går seg bort og må reddes.

Ikke beveg deg i naturen hvis du ikke er utstyrt og ikke kan orientere deg!

Skrevet
Kjæresten min sa "de kan bli hengende i fjellveggen, eller betale det redningsaksjonen koster". Det synes jeg var fornuftig sagt av ham ;)

Jeg synes att alle som går seg vill på fjellet bør betale rednings aksjonen sin, fordi alle vet jo at det kan være farlig på fjellet.

Skrevet

Mange sier her at de bør betale redningsaksjonen sin selv. Ja, hvis det er en offentlig redningsaksjon, dvs man bruker politi, Sea-King helikopter osv.

Realiteten er at det stort sett er Røde Kors' frivillige hjelpekorps som drar ut på slike oppdrag. De tar såklart høyde for de frivilliges sikkerhet, og ved tåke osv. så venter de. Sålenge Trollveggen holdes åpen for klatrere, så må frivillige hjelpemannskaper nå og da opp og hente skadde evt. plukke likdeler.

For et par-tre år siden ble en engelskmann sittende i fast midt oppe i et slikt fjell i Rogaland tror jeg det var. Han brakk begge lårhalsene etter et fall og ble sittende fast. Det var dårlig vær, og de frivillige hjelpemannskapene valgte å vente for ikke å risikere sine egne liv. Timene gikk, og engelskmannen valgte til sist å ta sjansen på å hoppe (hadde fallskjerm) for å komme seg ned. Det gikk ikke bra. I ettertid var familien hans forbannet, og ville saksøke redningskorpset for at de ikke hadde hentet ham...

Jeg tror det må innprentes at A) Det er ikke sikkert noen kommer og henter deg om du setter deg fast i slike situasjoner B) Om de kommer, så er det gode muligheter for at du må betale redningsaksjonen.

Gjest BagLady
Skrevet

Jeg synes att alle som går seg vill på fjellet bør betale rednings aksjonen sin, fordi alle vet jo at det kan være farlig på fjellet.

Det er ikke ulovlig å gå tur i fjellet, og sjelden veldig risikofylt for redningsmannskapet å redde dem som går seg bort :)

Skrevet
Det er ikke ulovlig å gå tur i fjellet, og sjelden veldig risikofylt for redningsmannskapet å redde dem som går seg bort :)

Mannen i artikkelen hadde heller ikke gjort noe galt og redningsmannskapene er kompetente så risikoen er minimal. Så hvorfor skulle ikke da denne mannen reddes?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...