exita Skrevet 5. august 2006 #2 Skrevet 5. august 2006 CRP vil være høy hvis du har en betennelse i kroppen.
momo Skrevet 5. august 2006 #4 Skrevet 5. august 2006 Tror ikke crp er høy hvis du har kreft. Jeg var veldig syk i en lang periode og da tok de en blodprøve av meg, vet ikke hva det var, men det var for og avdekke at det ikke var noe alvorlig som kreft eller noe sånnt. Var ihvertfall det jeg fikk beskjed om da, for den var helt normal, så jeg fikk beskjed om at da trengete jeg ikke og bekymre meg for om det var noe alvorlig. Men jeg er ingen ekspert så jeg aner ikke hva slags prøve det var.
Hilde Skrevet 5. august 2006 #5 Skrevet 5. august 2006 Crp er et mål på infeksjon i kroppen. Negativ crp utelukker ikke kreft, men om man har kreft, så har man kanskje høy crp. Leger bruker derfor ikke høy crp som en mulig bekreftelse på kreft, fordi man kan ha kreft uten høy crp.
exita Skrevet 5. august 2006 #6 Skrevet 5. august 2006 CRP = c- reaktivt protein. CRP er et protein som finnes i blodet og dette øker i akuttfasen av som regel en virus eller betennelsesinfeksjon. CRP er høyere ved en betennelse enn ved et virus.
Gjest Virvel Skrevet 5. august 2006 #7 Skrevet 5. august 2006 Ja, CRP kan være forhøyet ved kreft, men det er ikke slik at analysen brukes for å stille diagnose, den er altfor uspesifikk. Er det mistanke om kreft vil du måtte gjennomgå en hel rekke andre undersøkelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå