Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #1 Skrevet 5. august 2006 Hei! Fikk så lyst på lasagne idag, og oppskriften på pakken instruerer hvordan man lager egen ostesaus av 1 liter melk og 100 g ost. Til denne porsjonen er det beregnet 50 g ost på toppen. Men, jeg har kastet hvitosten fordi den var mugnet og jeg har bare 125 g mozzarella + et helt beger kesam mager i kjøleskapet. Går det an å lage ostesaus på kesam og litt mozzarella, eller blir konsistensen feil? Regner med at jeg i hvert fall må spare mozzarella til toppen. Jeg håper noen vil svare meg
Blueberry Skrevet 5. august 2006 #2 Skrevet 5. august 2006 Ja det går nok bra. Men altså, pakkelasagne er da ikke noe godt! Her har du en oppskrift på en herlig enkel lasagne: Lasagne (4 pers.) Lasagneplater --- Kjøttsaus: 2 løk 2 ss smør/olje til steking 300 g kjøttdeig/karbonadedeig/kvalkjøtt 1 fedd hvitløk 1 ss hvetemel 3-4 ss tomatpuré(liten boks) 1 boks hakkede tomater 2 dl vatn 1 kjøttbuljongterning Urtekrydder(oregano, basilikum, timian, merian) Muskat Salt og pepper --- Ostesaus: 3 ss margarin 4 ss hvetemel 8 dl melk Salt og pepper 2+1 dl revet ost Rens og hakk løken. Surr den i smør/olje til den blir myk, men uten at den tar farge. Tilsett kjøttet og stek det under omrøring til det blir grått og grynete. Tilsett mel, tomatpuré, presset hvitløk, vann og en buljongterning. Smak til med ulike urtekrydder, muskat, salt og pepper. La sausen småkoke under lokk minst 10 min., mens du lager ostesausen: Smelt smøret i en kjele, rør i melet og spe med melken. Rør godt og la sausen koke i 4-5 min. Smak til med salt og pepper. Bland inn 2 dl av den revne osten. Smør en ildfast form. Legg lasagneplatene, kjøttsausen og ostesausen lagvis. Avslutt med ostesaus, og dryss resten av den revne osten på toppen. Steik formen ved 250*C i ca 15 min. Server lasagnen nystekt med en grønn salat og evt. franske baguetter.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #3 Skrevet 5. august 2006 Nei, pakkelasagne er ikke så godt...derfor kjøpte jeg bare en pakke med lasagneplater og det er oppskriften på den pakken jeg tenkte å følge... Takk for oppskrift, iselin22! Den ligner mye på den jeg har. Tror du ostesausen blir feil konsistens siden endel ost blir byttet ut med kesam light?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #4 Skrevet 5. august 2006 Det går fint å bytte ut osten med kesam, bare vær obs på at sausen da kan skille seg. Det må ikke være ost i sausen til lazagne, det blir riktignok ikke ostesaus, men godt likevel. Pulverheksa
Gjest TS Skrevet 5. august 2006 #5 Skrevet 5. august 2006 Takk for svar, Pulverheksa! Da prøver jeg med kesam! Det er bare jeg som skal spise likevel, så det gjør ikke noe om det ser rart ut hvis det skiller seg. Det smaker sikkert like godt for det!
Blueberry Skrevet 5. august 2006 #6 Skrevet 5. august 2006 Jeg tror det går helt fint med kesam. Lasagne er godt uansett konsistens mener nå jeg, unntatt på lasagneplatene da...
Gjest TS Skrevet 5. august 2006 #7 Skrevet 5. august 2006 Enig, iselin22! Og lasagneplatene blir jo tilberedt på vanlig måte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå