Alenepappa. Skrevet 5. august 2006 #1 Skrevet 5. august 2006 Jeg har delt foreldreansvar og delt omsorg for sønnen min.Barnet bor like mye hos hver av foreldrene og han er tre år. Bostedsadressen er her hos meg,pappaen. Har det noen praktisk betydning?Her har han hatt adressen siden han ble født
Far til 2 Skrevet 5. august 2006 #2 Skrevet 5. august 2006 Jeg har delt foreldreansvar og delt omsorg for sønnen min.Barnet bor like mye hos hver av foreldrene og han er tre år. Bostedsadressen er her hos meg,pappaen. Har det noen praktisk betydning?Her har han hatt adressen siden han ble født ← Den "praktiske betydningen" blir ikke synlig før dere eventuelt kommer i ny konflikt (jeg håper dere slipper mer konflikt, men desverre er det noen som ikke aksepterer at også barn har rettigheter). Den "praktiske betydningen" blir synlig om f.eks. eksen ønsker å overta omsorgen fordi hun vil flytte lenger bort. Ofte har foreldre med felles omsorg bostedsadresse annethvert år. Iløpet av dette året kan vedkommende velge å flytte med barnet. Men om begge har ny partner fra det området en bor i vil sansynligheten for å flytte være vesentlig redusert. Det har en tid vært arbeidet med lovforslag som forhindrer at bostedsforelder bare kan ta barnet å flytte fra et etablert bomiljø. Dette har alerede blitt praktisert ved at bostedsforeldre som har flyttet har mistet omsorgen til samværsforeldre i enkelte rettsaler. Men et lovforslag som skal ivareta barn på en slik måte er tydligvis vanskelig å få ned i lovs form, og resultatet er derfor avhengig av hvor i landet en bor og hvordan dommeren oppfatter de rundskriv som BfD har gjort. Hvis du fortsetter å vise vilje til samarbeid for barnets beste og ikke legger begrensninger mht samvær/omsorg tviler jeg sterkt på at en domstol vil frata barnet dagens bostedsadresse og overføre denne til mor.
Alenepappa. Skrevet 5. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2006 Den "praktiske betydningen" blir ikke synlig før dere eventuelt kommer i ny konflikt (jeg håper dere slipper mer konflikt, men desverre er det noen som ikke aksepterer at også barn har rettigheter). Den "praktiske betydningen" blir synlig om f.eks. eksen ønsker å overta omsorgen fordi hun vil flytte lenger bort. Ofte har foreldre med felles omsorg bostedsadresse annethvert år. Iløpet av dette året kan vedkommende velge å flytte med barnet. Men om begge har ny partner fra det området en bor i vil sansynligheten for å flytte være vesentlig redusert. Det har en tid vært arbeidet med lovforslag som forhindrer at bostedsforelder bare kan ta barnet å flytte fra et etablert bomiljø. Dette har alerede blitt praktisert ved at bostedsforeldre som har flyttet har mistet omsorgen til samværsforeldre i enkelte rettsaler. Men et lovforslag som skal ivareta barn på en slik måte er tydligvis vanskelig å få ned i lovs form, og resultatet er derfor avhengig av hvor i landet en bor og hvordan dommeren oppfatter de rundskriv som BfD har gjort. Hvis du fortsetter å vise vilje til samarbeid for barnets beste og ikke legger begrensninger mht samvær/omsorg tviler jeg sterkt på at en domstol vil frata barnet dagens bostedsadresse og overføre denne til mor. ← Vi har ikke avtale om at barnet har adresse her eller der annenhvert år. Har hørt at bostedsadressen har alt og si om hvor han skal gå på skole,osv... stemmer det?
Far til 2 Skrevet 6. august 2006 #4 Skrevet 6. august 2006 I praksis blir barnets bostedsadresse basis for hvor barnet skal gå på skole. Hvis du ønsker at barnet skal gå på skole og beholde de vennene det får i barnehage, etc, vil det være viktig å ha barnets bostedsadresse første året. Å bytte skole senere/annethvert år er vanskelig ved felles omsorg. Jeg kjenner til tilfeller der far har flyttet etter mor for at barnet skal få oppleve begge foreldrene. Men jeg vet ikke hvordan det er om foreldrene bor i forskjellige kommuner/skolekretser. Jeg tviler på at det er noen høyesterettsdom som er modell for slike løsninger ettersom domstolene ikke kan dømme felles omsorg. Jeg ville derfor sikret meg at barnet hadde bostedsadresse i den aktuelle kommunen hvor det er ønskelig at barnet skal gå på skolen i årene som kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå