Gjest Huldali Skrevet 4. august 2006 #1 Skrevet 4. august 2006 Jeg har nettopp blitt alene og lurer på om jeg skal få en katt som kan være selskap, har hatt katt tidligere (utekatt) og syns det er utrolig mye glede og selskap i et slikt lite dyr! Men problemet er bare at nå bor jeg i en blokk i Oslo og kan da ikke ha en katt som er avhengi av å være ute. Så det må bli en innekatt av noe slag. Tenker på perser, men røyter de mye? Vil ikke ha hår utover alt Til dere som har innekatter, pleier dere å gå tur med de ute i bånd? En annen ting jeg lurer på er dette med kattesanden, syns det lukter så grusomt å ha den inne i huset, men jeg har en veranda, lurer på om jeg kan ha den der hele året og lære katten til å si i fra at den må ut på verandaen? Når katten er alene, bør kassen hele tiden stå inne da? Eller er det som med hunder at de “holder” seg til eieren kommer hjem? Hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe/ta over en katt, ønsker jeg en som er voksen, fordi jeg syns det er mye mas med kattunger (fordi om de er sykt søte!). Noen som har erfaringer med å kjøpe/ta over voksne katter? Hvis du tok over en katt fra en forening eller lignende, hvor henvendte du deg? Håper på MANGE svar
Arkana Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 Vi går aldri tur i bånd med vår innekatt, synes i grunn det er litt katteplageri. Selv om man kan venne katter til å gå i bånd fra de er små vil de jo aller helst være fri. Katten vår har tilgang til balkongen så mye hun vil (den er sikret) så hun får frisk luft der. Bruker du skikkelig kattesand lukter den ikke i det hele tatt. Unngå de du får kjøpt på dagligvarebutikken. Vi bruker EverClean, veldig fornøyd, null lukt. Katter må ha tilgang til kassen sin hele tiden. De kommer ikke til å holde seg og du risikerer ødelagt sofa eller gulvteppe. Blir det ikke litt kaldt og upraktisk å ha kassen på verandaen? Hva skal du gjøre om natten, hører du om den vil ut? Jeg synes ikke dette høres lurt ut. Katten bør få ha fri tilgang til doet sitt. Vi fikk vår katt da hun var voksen (2 år), fra et par som ikke ville ha henne og hadde tenkt å avlive henne. Det har vært bare positivt. Herlig med en katt som allerede er "pottetrent", vaksinert, sterilisert og øremerket. Hun er helt herlig, en fantastisk nydelig liten pus, og vi tar gjerne en voksen katt igjen. Jeg synes det er så flott at dere vil ha en voksen katt, for "alle" vil ha kattunger og alle disse nydelige voksne pusene får ingen hjem. Hos omplasseringen for dyr kan du få katter for en symbolsk sum, de er vaksinert og sterilisert og klar til å få et godt hjem. Persere kjenner jeg ikke til. Vi har en vanlig huskatt. Jeg ser ingen grunn til å betale ekstra for å få en rasekatt når det finnes så mange nydelige puser allerede. 1
Gjest Ninakanin Skrevet 4. august 2006 #3 Skrevet 4. august 2006 Kjøp et "dohus", en slik overbygget do. Den er veldig effektiv til å holde eventuell lukt inne. Renser du ofte og bruker kvalitetsand, så unngår du lukt Perser krever MYE pelsstell, så om du vil ha en langhår så kan du tenke på hellig birma, ragdoll og norsk skogkatt eller somali. Alle er raser som er flotte i lynnet og passer godt som innekatt Disse kattene er noe som heter semi-langhår, det vil si at de har en type pels som ikke krever samme mengde pelsstell som perser. De vil i stor grad klare å holde orden på den selv, og trenger bare hjelp med litt børsting avogtil
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #4 Skrevet 5. august 2006 Hvis du skal ha innekatt må du ha to stk så de får selskap i hverandre og får stimulert mer av sine naturlige instinkter. Ellers må katter alltid ha tilgang til kasse, mat og vann. jeg synes ikke kassa lukter noe når jeg har tak og bruker klumpesand. Men når man får seg dyr må man nesten regne med litt lukt og at det krever arbeid. Innekatter krever dessuten veldig mye arbeid i form av aktivisering siden de ikke får løpt av seg all energien ute. Voksne innekatter kan man få tak i ved å ta kontakt med omplasseringsorganisasjoner (fod eller dyrebeskyttelsen) eller svare på annonser fra privatpersoner på finn.no eller dyrenett.no. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #5 Skrevet 5. august 2006 Jeg fikk en pus for en drøy mnd siden! det er så stas! den stortrives inne i leiligheten, den har og tilgang til balkongen når vi er hjemme:) mange sier at en må ha to katter, hvis en skal ha innekatt, men dette tror jeg kommer helt ann på hvor mye tid du bruker på pusen! Har alltid hatt huns, og dette er den først pusen jeg har hatt, og jeg ble så positivt overrasket over hvor mye selskap og stas og en utrolig personlighet de har! pus er masse med, når jeg skal bort, og han syns det er spennende med nye steder.
Gjest Huldali Skrevet 6. august 2006 #6 Skrevet 6. august 2006 Takk for så mange svar! Da skal jeg satse på kvalitets sand og se etter et slikt kattehus, hadde ikke tenkt på at katten ikke sover når jeg sover Kan alle katter brukes som innekatter? Av en eller annen grunn har jeg forestilt meg at kun noen spesielle katter kan være innekatter, på grunn av gemyttet. Kanskje noen som er bedre egnet enn andre? Jeg ønsker en rolig katt som ikke sitter i tapeten Jeg tror jeg ikke ønsker å ha to katter, det blir litt mye syns jeg. Jeg er en del hjemme, så regner med at den klarer seg med mitt selskap? Siden jeg har tenkt på en voksen katt, kan det kanskje lønne seg å velge en som alltid har vært alene (uten en ekstra katt som selskap)?
Arkana Skrevet 6. august 2006 #7 Skrevet 6. august 2006 Ikke alle katter liker "dohus". Vår katt nektet å bruke det (det er jo mørkt og innestengt der inne, og halen blir alltid klemt i døren, jeg skjønte henne godt) og begynte istedet å tisse i en balje (med klær... ) som stod på badet. Vi måtte ta av hele lokket og bruker nå bare bunnen. Vi har forøvrig også bare én katt (men det er fordi jeg synes en toroms leilighet er litt liten til mer enn ett dyr, når vi flytter skal vi få en katt til, og begge skal bli utekatter), og hun har det fint som innekatt. Hun får gå akkurat hvor hun vil, har en hel kasse med leker og vi leker og koser mye med henne. Katter sover uansett mye, så det er jo ikke slik at du må holde på med henne hele tiden.
Azi Skrevet 6. august 2006 #8 Skrevet 6. august 2006 Vi har to perser katter. En langhåret og en Exotic. Må si jeg anbefaler mer Exotic, pga all den pelsen. Jeg hadde aldri klart å dulle med 2 pelsdotter! Det holder med dagligstell av pelsen til den enne!
Gjest Huldali Skrevet 6. august 2006 #9 Skrevet 6. august 2006 Kanskje jeg skal vurdere dette med kattehus-do, får se hvordan de ser ut, aldri sett noe slikt jeg. Godt å høre at jeg ikke MÅ ha to katter (hadde to før, men da bodde jeg på en større plass der de kunne være ute). Har en 2-roms jeg også, og det blir litt liten plass til meg og to dyr i tilegg til mange møbler Du skrev at du hadde sikret verandaen din, hvordan har du sikret den? Er redd for at pus skal hoppe over å knekke nakken eller stikke av. Problemet med min veranda er at den ikke er så veldig høy og at den er litt ødelagt på noen steder der jeg kunne ha hengt opp en “solvegg”. Også skal jo alle verandaene være like mener de her, så jeg får ikke lov å begynn med noe ekstra ordinært. Takk for tipset om persere, jeg syns de er så nydelige!
Arkana Skrevet 6. august 2006 #10 Skrevet 6. august 2006 Du skrev at du hadde sikret verandaen din, hvordan har du sikret den? ← Hønsenetting kjøpt på Plantasjen, helt enkelt. Har dekket hele balkongen, fra gulvet og opp til taket. Det ble veldig bra, og synes ikke så godt heller. Katten kan fremdeles se ut og holde øye med livet nedenfor.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #11 Skrevet 6. august 2006 (men det er fordi jeg synes en toroms leilighet er litt liten til mer enn ett dyr, ← Jeg skjønner ikke helt hva du mener med dette? Jeg har to innekatter på en toroms, og de befinner seg alltid i samme rommet samtidig. Og som oftest ligger de i samme stolen og sover og vasker hverandre. Det er ikke slik at katter trenger hver sitt rom hvis de går godt overens. Man bør ha minstekrav til hvor mye plass en katt trenger, men to katter trenger ikke dobbelt så mye plass. Jeg ser jo hvor enorm mye glede de har av hverandre. Hvis de ikke sover løper de rundt og leker sammen. lek med meg kan på ingen måte måle meg med det å jakte på en annen katts hale. Som voksne er de så intelligente at jeg synes det er vanskeligere og vanskeligere å aktivisere dem godt nok, noen ganger ser de litt dumt på meg når jeg vifter med katteleken. Nå liker de å leke med meg også, det er ikke det. Men kun å ha menneske som lekekamerat kan aldri gi den samme stimulien som en annen katt. Jeg har passet en enslig innekatt en gang, og det var ikke en lykkelig katt jeg så. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor man ønsker å gjøre en katt til enslig innekatt hvis man virkelig vil det beste for katten? Selvsagt går det fint, men jeg er i utgangspunktet såpass kritisk til å ha katter som kun innedyr at jeg synes man skal gjøre alt man kan for å legge forholdene til rette for et så meningsfylt liv som mulig for dem. Og jeg mener innekatter som er sammen med en annen katt har det bedre enn en enslig innekatt når forholdene ellers er de samme. Jeg synes dessuten det er mye mindre arbeid med to innekatter, iform av at de leker så mye sammen. Det er morsomt å se hvor stor glede de har av hverandre. jeg er ikke bare glad i hver enkelt av kattene, jeg er i tillegg så gald for det forholdet de har dem imellom. De er som søske flest: veldig avhengige og glade i hverandre, men innimellom kan de bli skikkelig irritert på hverandre og bite i hverandre 1
Gjest Huldali Skrevet 6. august 2006 #12 Skrevet 6. august 2006 Hvis man gir de mye omsorg, legger forholdene til rette og de alltid har vært inne, så kan jeg ikke se at en katt kan ha problemer med kun å være inne (og på verandaen eventuelt). Syns det høres kjempefint ut med hønsenetting, kanskje jeg kan få en som er nesten gjennomsiktig så den ikke syns så godt Det er jo fint at pusen kan være ute på verandaen også!
Smella Skrevet 6. august 2006 #13 Skrevet 6. august 2006 Nå har ikke jeg lest hele diskusjonen.Men hva med å høre med dyrebeskyttelsen? De har mange katter som trenger et hjem.De kan sikkert fortelle deg hvem av de som egner seg som innekatt. Jeg er ikke for å ha katter kun inne,men det er en annen sak.Mulig de har noen som kun VIL være inne også. Lykke til.
marsy Skrevet 7. august 2006 #14 Skrevet 7. august 2006 sikkert dumt spørsmål, men vi skal få oss innekatt om et par uker, og jeg har bare hatt utekatt før - man trenger vel ikke sterilisere innekatter?? eller?
Gjest Elfrida Skrevet 7. august 2006 #15 Skrevet 7. august 2006 Trenger og trenger. Du vil få en katt som om den er hunn får løpetid og blir urolig, og om den er hann kan tenkes å markere på vegger øg møbler. 1
Gjest baby-E Skrevet 7. august 2006 #16 Skrevet 7. august 2006 Ikke alle katter liker "dohus". Vår katt nektet å bruke det (det er jo mørkt og innestengt der inne, og halen blir alltid klemt i døren, jeg skjønte henne godt) og begynte istedet å tisse i en balje (med klær... ) som stod på badet. Vi måtte ta av hele lokket og bruker nå bare bunnen. ← Det måtte vi også. Bruker nå bare bunnen. Pusen vår var redd for å gå på do når det taket satt på.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #17 Skrevet 7. august 2006 Det måtte vi også. Bruker nå bare bunnen. Pusen vår var redd for å gå på do når det taket satt på. ← Vi måtte ta av døra på do- huset, for pusen kom seg bare inn, og fikk panikk der inne...
Gjest Ninakanin Skrevet 7. august 2006 #18 Skrevet 7. august 2006 Hva slags katter er det dere har, som blir redde på do Hehe, katter er kuule.. Men igjen, ønsker du deg rolig katt, tror jeg hellig birma er rolige, og de krever som sagt ikke så mye pelsstell som en perser!
Scorpina Skrevet 7. august 2006 #19 Skrevet 7. august 2006 (endret) Tenker på perser, men røyter de mye? Vil ikke ha hår utover alt ← Ja da bør du droppe persere! De røyter mye!! Vi bor også i blokk, i 2.dre etasje, og for oss falt valget på perser veldig logisk. Prinsen (han ER jo det da hehehe) er ute på verandaen hver dag for å lufte seg, men trives egentlig best i go'stolen sin der han har full kontroll og oversikt over stua. Liten kosegris er han også Chiwas (som er hans *host* døpenavn) grer jeg 1-2 ggr i uka. Han bades ca 1 gang i mnd med spesialshampoo (for langhåra katter) Han får tørrfòr for persere og vann og that's it. Får han noe annet tørrfòr betyr det diarè og mer oppkast av hårballer. Royal Canin for persere er utroolig bra, og drøy i bruk. Og, han får minimalt med oppkast av hårballer (det kommer ut den "naturlige veien" i stedet pga fòret) Ja, det er endel arbeid med persere. Han skal gres ofte og dilles og dalles litt med. Men katter KAN være veldig forfengelige. Skjønt, vi har ikke han på utstilling, så vi tar ikke HELT av akkurat. Men, arbeidet og "styret" veier bare SÅ mye opp med all kosen. Han møter meg i døra når jeg kommer hjem fra jobb og prater og skravler. Ja, HELT utrolig men han gjør det. Legger seg boms ned rett foran beina mine og forlanger å bli kooooosa med. Hvis jeg ikke skulle gjøre det - hopper han oppå kjøkkenstolene og ser liiiiiiiidende på meg Skjønn han... Dyr innebærer mye ansvar. Når vi reiser bort i ferier etc, sørger jeg for å få han inn til kattehotell. Der vet jeg at han har det knallbra I sommer tror jeg faktisk han fikk seg kjæreste. Det var et hjerteskjærende mål på han når jeg skulle hente han. Nuvel, han er jo gjella stakkar så han får ikke mye "bruk" for lysta si heller da *humre* Endret 7. august 2006 av Scorpina
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2006 #20 Skrevet 7. august 2006 sikkert dumt spørsmål, men vi skal få oss innekatt om et par uker, og jeg har bare hatt utekatt før - man trenger vel ikke sterilisere innekatter?? eller? ← Selvsagt må du kastrere innekatter. For det første kan en katt fint klare å snike seg ut av ytterdøra en eller annen gang, og vil helt sikkert klare å treffe på en annen ukastrert katt. Slik blir det unger av. det er uansett det beste for katten å bli kastrert. En ukastrert katt vil bli veldig urolig og ha veldig trang til å komme seg ut og finne seg en annen ukastrert katt. Hunnkattene vil få gjentatte løpetider og de vil komme hyppigere og hyppigere når katten ikke blir parret. Dette er helsefarlig for katten, og ikke sjelden får hunnkatter med gjentatte løpetider livmorbettenelse/livmorkreft. Som eier får du ikek sove den uka katten har løpetid pga raulinga. Katter har jo ingen overgangsalder, så løpetidene kan fortsette helt til de dør. Å gi p-piller er ingen god løsning, da dette er kreftframkallende (gir pattekreft). Hannkattene blir også urolige og kan få aggresive trekke, i tillegg til at de kan begynne å spraye inne (noe hunnkatter også kan gjøre). Det er generelt et veldig stress for katten å gå rundt ukastrert uten å få gjort noe med driftene. Bare tenk selv om du måtte gå rundt sprengkåt uten å kunne få utløp for det. Det er altså en myte at innekatter ikke trenger å bli kastrert, og jeg håper jeg her kom med mange nok argumenter for det! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå