Gå til innhold

Foretll hva ditt bosted har å tilby barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne vise og ta med sønnen min på snart 9 år Norge. Starte i det små, reise små turer (kortere eller lengre) på kryss og tvers av vårt langstrakte land. Etterhvert (om noen år! ;)) kan vi kanskje si at vi kjenner vårt eget land godt... ;):Nikke:

Så, jeg ønsker at dere skal fortelle hva deres by/sted har å tilby/vise/kan være av interesse for barn.

F.eks. er Bergen Akvariet og Fløibanen interessant for barn i Bergen. Sikkert mere der også?

I Oslo og omegn er det masse: F.eks. Vikingskipene, Folkemuseet, Frognerparken, Tusenfryd, badestrender, ....

Hva er interessant for barn/unge hos deg?

Kanskje klarer vi lage en "reise-håndbok for barn i Norge"?? :) :nike:

Videoannonse
Annonse
Gjest Sativa
Skrevet

I fredrikstad har vi gamlebyen da så klart. Og masse strender, og hvaler skjærgarden

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

I Flå i Hallingdal er Vassfaret Bjørnepark, som pleier å være populær blant barn. Bjørneparkens nettside.

Det er også mange besøksgårder i området, der du kan overnatte og hilse på alle de vanlige gårdsdyrene, ri på hester pluss litt til.

Edit: Jeg glemte å nevne Langedrag Naturpark, som ligger i nabokommunen.

Endret av Fairy
Skrevet

Nordøstover fra Oslo:

Bor du i Oslo kan du begynne med Gamle-Hvam museum ca. 5 mil nordøstover. (Skiltet fra RV2 som tar av mot Kongsvinger ved Kløfta). Fremdeles så lite og landling at man får objektene hel inn på kroppen...

Fortsetter du deretter langs RV2 mot Vormsund finner du Stein Skole som er en gammel skolebygning med dører og vegger dekorert av noen av norges mest kjente kunsnere.

Derfra er det opplagte målet Dal og Eidsvollsbygningen, men hvorfor ikke sette kursen østover? I Sørum finner du "Tertitten" (Gammel smalsporet jernbane) som går fra Sørumsand til Bjørkelangen . I nærheten av siste stoppested finner du Urskog Fort. På Kongsvinger har du Kongsvinger Festning og litt lenger syd finner du Soot-kanalen. Trekker du syd- og vestover derfra igen finner du Glomma og Lensemuseet på Fetsund.

Finnskogen er bør jo være et kjent begrep for de fleste, men det området jeg beskiver her ligger lenger sør og har mye av den samme historien, men er helt usjenert. Masse fine overnattings- og bademuligheter underveis og passer ypperlig for en helgetur fra Oslo!

Skrevet

:klappe:

Veldig bra. :Nikke:

mere...

Skrevet (endret)

Jeg bor i Vestfold, å her har vi masse å tilby turister.

Her kan det være mye nyttig informasjon å finne

http://www.visitvestfold.com/

Se under "Barnas Vestfold"

Endret av 9kita
Skrevet

Jeg bor i Elverum. Her har vi skogmuseet og glomdalsmuseet.

Vi bor rett ved og har årskort og bruker det mye. Jenta mi på 5 år elsker og være der.

Det beste er og dra dit på sommeren, da det er veldig mye ute og se.

Ellers har vi jo glomma og noen strender langs den.

Ellers har vi bergesjøen og lisjøen som er fine strender.

Også har vi snippen gård, som er en åpen gård, her kan man og fiske fisk.

Var det jeg kom på nå.

Vi har også noe som heter elverumsdagene som starter til uka. Da, er det tivoli her, gågate og masse aktiviteter som skjer.

Samtidig er det og festspillene og jakt og fiske dager, da skjer det veldig masse aktiviteter på museene for både barn og voksne.

Så skal man dra til Elverum så bør man komme under elverumsdagene.

Jeg kommer fra oslo, men det har vært fast tradisjon for meg og være i Elverum under elverumsdagen hvert år.

Skrevet

I Bergen har vi også Gamle Bergen. Det er gamle huser så man får se hvordan de levde før. Vil anbefale å ta tur med guide slik at de forteller litt.

Se her: www.gamlebergen.no

Skrevet

Badeland i BØ i Telemark.

Dyreparken i Kristandsand

Kongeparken i Stavanger

OL anleggene i Lillehammer (kansje spesielt utforløypa i Kvitfjell)

Korketrekkeren (akebakken) i Oslo

Men til syvende og sist er det du som vet best hvilke interesser barnet har. Jeg synes du bør legge opp turen etter slik du oppfatter barnets interesser. Det gir ofetest den beste responsen og fester seg bedre i hukommelsen. Dessuten er venner på samme alderstrinnet viktig. Menneskene gir ofte sterkere inntrykk på barn enn "ting". Pass derfor på at du treffer de rette menneskene som gir barnet minner for livet (det er ofte slik at vi som er foreldre er bare kjedelige :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...