Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, eller lendge på klær da.

Jeg sitter og blar i HM-katalogen, og der er masse fint. Og jeg trenger en del nye topper, så her er det jo mulig å finne en unnsklydning for å shoppe.

Men jeg lurer av og til på hvor lange de egentlig er, disse toppene. Det sår xc, i 40/42, og det er ve og bra, men hvor langt er det sånn ca i 36 da? Om det EN plass hadde stårr sånn ca hvor mang cm mindre kl'ærne er i mindre størrelser, så hadde jo det hjulpet. For all del, jeg ser på bildene og sånn, men det er ikke alltid så greit å vite.

Ettersom jeg i stor grad er på jakt etter t-skjorter som gjerne ikke skal være lenger enn den tynne ulljakka jeg bruker utenpå på vinteren (fordi jeg ikke er tilhenger av at det underste plagget er lengst, for meg ser det bare dumt ut, uansett om moten vistnok er sånn) blir dette veldig vanskelig.

Er dette noe "alle andre vet"? (I så fall, kan noen opplyse meg?) Eller må jeg ta med målebånd på en butikk og sjekke litt?

Nytt spm lenger nede!

Endret av Malama
Videoannonse
Annonse
Gjest Kermit
Skrevet

Er det ikke en måletabell bak i katalogen?

Skrevet

Nei, ikke for sånne mål.

Det er mål på livvidde og brystvidde for topper, men ikke LENGDE.

Og det et logisk nok, for lengden på plaggene avhenger ikke are av størrelsen, men modellen. Je kan måle på meg selv hvor "rundt2 jeg erog finne ut hvilken størrelse jeg er, men det sier mg lite om hvor lang den toppen vil være i min størrelse. Jeg vet hvilken størrelse jeg bruker, jeg hr bare aldri sammenlignet et plagg i min størrelse med størrelse 40/42, og det er lengde i den størrelsen som oppgis. Og jeg aner kke om klær i 3-4 størrelser mindre pleier vær nesten like lange, eller vesentlig kortere. For jeg har aldri sammenliga.

Skrevet

Ja, selvsagt en mulighet det da.

Bare håpet noen visste det jeg, sånn ca altså, ikke eksakt, og jeg er klar over at det kan variere fra plagg til plagg, men sånn ca.

Skrevet

Men jeg har et spørsmål til da, om noen har handla bukser derfra noen gang?

Henger ikke på greip, synes jeg.

Jeg måler livet, og finner ut at jeg må ha størrelse 30".

Det fatter jeg ikke, da jeg sist jeg kjøpte bukser i tommestørrelse skulle ha 26. Jge kan da tippe at 27 skulle være mer passende nå.

Jeg har tidligere på dagen målt på min elskede, og han ga opp hele bukseopplegget fordi han slett ikke var enig i de størelsene katalogen mente han skulle ha. (han kan gå med på å ha lagt på seg, men ikke 4-5 tommer i forhold til siste kjøpte bukse, som fortsatt passer...)

Tommer er nå tommer, på kvinner og menn, så jeg tar på meg en av hans bukser, som er 30". Den er myyyyye for stor, jeg kan lett trekke en ned over hoftene uten å åpne knappen.

Nå har jeg vel og merke når jeg målte resten av meg funnet ut at jeg har altfor små hofter i forhold til disse tabellene. Pupper og livvide tilsier en størrelse ca 36/38/Small. Hoftemålet mitt er som på en pike 13 år (eller XS) (er det så unormalt å ha samme omkrets rundt pupper og hofter?)

Så greit nok at hoftene mine er for små i forhold til magen/resten av meg, men jeg er da totalt sett relatvt slank, og passer ikke med 30" dersom dette er "normale 30 tommer" i alle fall.

Er buksestørrelsene på hm helt absurde, slik at man bare ikke kan tenke på hvilke tall som står på størrelsnee, men bestille "svææære størrelser" og de blir passe? Eller skal jeg bestille etter den størrelsen de buksene som passer, fra andre butikker, er?

I know, ring og spør, men jeg kan ikke fordra å ringe og spørre om denslags (dessuten står min kjære og tripper og venter på at vi skal komme oss avgårde, jeg må løpe så snart jeg har skrevet dette, og det er søndag... Og jeg vil bestille i dag (fordi jeg vil ha det sengesettet, og da er fristen innen i morgen) og har klart å finne ut hva jeg vil ha (masse fint!)

Så jeg håpet vagt om noen som har besilt bukser derfra før vet om størrelsene er absurde. Ellers tar jeg bare en sjangs, og må bytte etterpå om det ikke passer. Eller ringe i morgen, dersom jeg får tid til det da...

Skrevet

Herregud for et opplegg!

Kjøpt nå bare en bukse og retuner den om det er feil :roll::roll:

Skrevet

Størrelsene kan variere alt etter hvilket merke, model, vask, stoff mm. det er i buksene du kjøper.

Skrevet
Herregud for et opplegg!

Kjøpt nå bare en bukse og retuner den om det er feil  :roll:  :roll:

Gidder ikke stresse med det.

Jeg valgte et lettere opplegg, jeg droppa hele buksa. Går heller i en butikk og kjøper en. Gidder ikke styr med å sende frem og tilbake.

Og jeg er klar over at de kan variere litt størrelsene, men når det er oppgitt standardmål for tommer (en tomme ER en tomme uansett) for kvinne og menn, så nå en jo kunne tro at det er relativt normale størrelser det er snakk om. At det da skal være slik at vi må opp 4-5 størreler i forhold til det som vanligvis passer, så begynner vi jo å lure. For SÅ mye varerier det ikke, uansett hvor hardt de vasker jeansen!

Men jeg droppa buksekjøpet jeg.

Og jeg spurte jo bare om erfaring fra noen som hadde kjøpt jeans der før, ikke sant? Ikke sånne surmaga kommentarer som dette. Bare i tilfelle noen hadde en erfaring å dele. Sånn som vi ofte gjør her nne.

Skrevet

Jeg får også at jeg skal bruke 30 tommer hos de, og det skal jeg nok i livet og, men jeg har hofter og stor rompe, så jeg må ha en str større.

Har det sånn med alle bukser jeg, så de har sikkert ikke tatt hensyn til at du er slank ellers. Min erfaring med de buksene i tomme str, er at de stemmer overens med det du bruker i andre sånne bukser.

Skrevet (endret)

Om de stemmer overens med vanlige "tommestørrelsebukser" skal jeg altså ha 27 da, ikke 30. Mon tro om dte blir veldig trangt i livet da. Men, jeg er da ikke så tykk i livet, og det er jo livvidde som er oppgitt på andre "tommebukser" også...

Jaja, jeg går på en HM-butikk og PRØVER bukser en dag jeg...

Bestillingen gikk uten. Ble mer enn nok klær likevel...

Men tusen takk for svaret :)

Endret av Malama

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...