Gå til innhold

Venninde- krangel :(

Gjest Mzfire

Anbefalte innlegg

Gjest Mzfire

Vet ikke om dette tema her passer under samliv, men jeg tar en sjangs.

Det handler om ei vennine jeg hadde fram til kl 17.00 i dag.

Denne veninnen har jeg vært venn med i 5 år og vi har vært bestevenner med en 2.veninne. Jeg kan kalle venninnen jeg mistet i dag for X og den 2.veninne for Y. Så til saken:

Det hele startet i sommer da vi hadde en stor krangel, som vi aldri har hatt før. Jeg ble plutselig dumpet av de begge to samtidig , de hadde planlagt det, å bare kutte kontakten med meg. Grunnen til det var fordet de mente jeg ikke stilte opp mer for dem. Som eks middager ute som jeg måtte takke nei til for det jeg var arbeidsledig og ikke hadde penger, at jeg ikke ringte masse med mobil, noe jeg ikke hadde råd til. De ønsket lange telefonsamtaler om alt og ingenting. Jeg tok ikke nok iniativ til å være sammen med de, mente de. Enda de visste at jeg hadde mine gode grunner til det. Bør ikke nevne mer om det. Poenget er at det var mye de var sure på meg for, men de hadde ikke guts nok til å si det til meg. Ta en alvorsprat... Det såret meg veldig, så får jeg tilfeldig vite via en tekstmelding at de gir f... i meg. Jeg spør hva skjer? De gir f... i at jeg skal flytte og alt som har med meg å gjøre. Jeg vet jo ikke at de er sure på meg.. Så ender det i den barnslige sms krangelen. Det var fælt å bli bombadert fra X og Y samtidig. De satt sammen og skrev de værste hat -meldinger til meg. Jeg skal ikke være uskyldig å si at jeg ikke svarte tilbake med samme mynt, det gjorde jeg. Mye ble sagt i sinne og såret stolthet. Mye som jeg ikke mente. Det endte med at vi ikke snakket sammen på over en måned. Tilslutt ble det for spent og vi måtte ta en oppvask prat. Men det hele var bortkastet for de kunne ikke innrømme noenting eller skyld. Jeg ble den store stygge ulven og den som fikk all skyld. De var så dypt såret over mine ord, men hva med meg? Jeg kom dit for å tilgi deres ord. Jeg var like krenket og lei meg som det de var, i stedet satt Y på sin høye hest og så ned på meg og nektet å tilgi meg. Det gjorde derimot X trodde jeg.

Jeg sa til X at om dette er et ekte vennskap skal det ha rom for krangler også, at vi skal få lov til å bli sinna på hverandre uten at et vennskap skal sprekke.

Siden i sommer har X vært kjempe god venn med Y og de har utelukket meg. X har møtt meg i ny og ne alene og latt som hun har vært en god venn.Noe hun avslørte da vi alle fire skulle møtes sammen med min søster for 2 måneder siden. X var kald mot meg og så over-blid og varm mot Y. Etter hendelsen i sommer har jeg prøvd å skjerpe meg med de tingene de anklaget meg for.. så i hvertfall X ble mer fornøyd. Sakte men sikket har vi bare mistet mer og mer kontakt. Etter å ha blitt avvist flere ganger av henne om vi skal være sammen, har jeg bare godtatt at det er sånn.

I dag fikk jeg en tekstmeldig hvor hun skrev at hun håpet jeg fikk et godt liv, og at jeg fikk det bra i Oslo, og at nå var venne-tiden over. Klem X

Da svarte jeg rolig tilbake at takk i lige måde, håper du og Y har hverandre. Klem M. Så fikk jeg de værste meldingene og at hun skulle ha seg frabedt at jeg kalte meg hennes veninne. Nå er jeg slettet fra hennes liv og jeg eksisterer ikke lenger for henne. Hun har det så bra som hun har det. Alt dette skrev hun for det jeg svarte tilbake at dessverre er vennetiden over for, alt er blitt annerledes og forandret, og vi tre kom aldri til å bli bestiser igjen. Skrev jeg med sorg i hjertet....

Vi hadde aldri vært bestevenner vi, smalt det tilbake... :(

Hva mener dere? Jeg har ikke så mange jentevenner, har allltid foretrukket gutter.. fordet jeg alltid har fått jævelig behandlig av jenter..

Syns dere jeg burte krype til korset og be om en ny sjangse? Ikke at jeg tror det nytter heller... Er det jeg som har ødelagt alt? Men pga alt som har hendt har jeg mistet all respekt for henne....

Feilen min er at jeg ikke takler å være uvenner med noen. Nå ser det ut til at jeg for første gang er nødt til det.. :o

Det bitre er at vi klarte å bli uvenner fordet vi kranglet over sms-meldinger.... tre jenter på 23, 24 og 24 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ærligtalt troede jeg der ville stå 12 13 12 år for magen til barnslig opførsle har jeg ikke set eller hørt på længe, vær gald for at du flytter, både x og y er langt fra gode nok til dig :D

en ægte veninde går igennem tykt og tynt sammen, og er forståningsfuld når den anden har det dårligt...

min bedste veninde på 16 år vi har gået igennem alt sammen kranglet, grint, leet sammen flyttet fra land til land og stadig er vi lige gode veninder jeg vil kalde dette ægte venskab og man skal faktisk lede længe efter det...

ønsker dig lykke til med flytningen ved hvordan det er har jo kommet hele vejen fra island selv jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Takk :) Blir nesten flau på egne vegne jeg når jeg tenker på den tåpelige Sms-krangelen vår. Når det raste inn som værst orket jeg ikke engang å lese de tilsutt og bare slettet de ulest. Syns det ble for dumt og barnslig. Selv om jeg sluttet å svare, sluttet ikke de... Men jeg har allerede fått en kjempe god og ekte veninne her inne på Kvinneguiden, Angeleyes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

For en teit oppførsel..også av jenter på 23 og 24 år.

jeg synes dete nesten virket litt psykotisk?

vel..skal ikke sette noen i bås.

jeg hadde vært glad jeg fordi:

venninner er personer som skal stille opp for deg og ha forståelse , som er der for deg uansett..

finn deg noen nye venner du, som du kan kalle for ordentlige venner.

Ikke kryp til noe kors nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja MzFire, det stemmer!!

Så herlig du er! Er glad jeg fant deg jeg!

Du er ei kjempejente, og jeg håper vennskapet vårt bare kan bli sterkere og sterkere!

Du er ei kjempego' veninne!

X og Y må du bare glemme..selv om det er sårende.

Er ikke verdt å bruke tid på sånne såkalte venner..

Men dette har jeg sagt til deg før, så jeg skal ikke gjenta meg mer :wink:

Stor klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt såret av venner og venninner jeg også - og det er bare en ting å si - glem dem! Neida, jeg vet, det er ikke lett og kanskje man ikke skal det heller. Men helt ærlig - hva skjer neste gang?

Hva skjer hvis du trenger hjelp? Og hva slags mennesker er det som ikke respekterer at du ikke har penger til å gå ut? Er de ordentlige venner ville de tatt deg med ut og spandert på deg! Og så kunne dere lage pizza hjemme hos deg neste gang. Nei, disse var ikke mye å spare på.

Kos deg med ditt nye liv, og slipp nye mennesker inn i livet ditt som du kan ha glede av og stole på i mange år fremover. De andre får seile sin egen sjø, og oppdager kanskje voksenverdenen en gang de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mzfire

Ja Tusenfryd jeg skal glemme dem. Må smile, på toppen av det hele fikk jeg en kunstig melding på nyttårsaften av Y, hvor det sto kun, godt nytt år! Det var det, syns ikke den var så personlig. Ble nesten lei meg for da tenkte jeg på de mer personlige og utfyllende nyttårs-meldinger hun sikkert skrev til sine venner. Da syns jeg hun kunne spart seg ..

Jeg skal berike mitt liv med nye, gode, snille mennesker som kan bli mine venner :)

Det er du Angeleyes som er hærlig da :) Vi er så like vi, derfor jeg syns det er så moro med deg. At vi tenker så likt og er like som personer. At vi sender mail til hverandre på likt og masse mer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle deg at jeg hvert annet år eller noe sånt, har en opprydning i vennene mine. De som aldri stiller opp, de som somaldri ringer eller de som aldri har tid etc. Hvorfor skal jeg bruke tid og energi på dem, være gald i dem, stille opp for dem? Sånn funker faktisk ikke verden. Vennskap er en gjensidig greie som begge parter som regel vil ha noe igjen for.

Første gang jeg bare kuttet ut daukjøtt ble det oppstyr. da gjorde jeg det nemlig ved å ikke be noen til mitt 30-årslag. De som var verd noe, fikk noe å tenke på, og kom tilbake. Det var helt greit.

Andre gjorde det ikke. Det var også helt greit.

Nå har jeg gjort det igen. Det føles vondt for det er mennesker jeg regnet med og som jeg ville være der for, og at de skulle være der for meg. Men sånn ville ikke de ha det. Vondt ja, men godt også, nå har jeg frisk luft rundt meg. Skjønner du?

Nyttårs-sms er nå sendt og mottatt - nå går vi videre, hva?

Lykke til, jenta - dette er til din fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Til Tusenfryd

Skjønner du har opplevd mye vondt med vennskap du å. Du er sterk syns jeg som tar de valgene du har gjort. Det er tøft gjort syns jeg. Men godt også for da vet du hvem som er dine sanne venner. Det er deres tap . De som ikke var dine sanne venner.

Er ikke riktig at vennskap skal være overflatiske og falske vennskap er det værste jeg vet..

Da jeg var yngre valgte jeg heller å gå alene enn å omgås jenter som kunne ta meg inn i varmen fordet de syntes synd på meg.. så jeg ikke skulle gå alene.

Men nå har jeg reist meg og blomstet opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med venner er ikke lett.

Men folk som oppfører seg sånn er ikke noe å samle på uansett.

Jeg har vært borti "kravstore" folk som jeg en gang regnet for mine venner, men det ble for slitsomt.

Enkelte har ikke evne til å sette seg inn i andres livsituasjon i det hele tatt.

Selv om man er voksen, så vil alltid venner vokse fra en (eller omvendt).

Noen får barn, andre er evige studenter. Men din historie fikk meg til å himle med øynene....

Går det virkelig an?

Om de ville kutte eg ut, så går det an å gjøre det på en mer normal og voksen måte. Enten ved å ikke ringe deg, men ta i mot deg som en "bekjent" når det måtte passe dere alle, eller ved å fortelle deg sannheten.

Jeg har kuttet kontakten med flere av mine gamle venner, men det er gjensidig. Etterhvert har det bare blitt sånn.. gradvis. Det betyr ikke at vi krangler eller ikke kan treffes, men at vi ikke er forpliktet til å ringe X antall ganger i uka. Når vi treffes en sjelden gang har vi det gøy sammen og ferdig med det.

Og når det gjelder SMS.. jeg fikk en gang en tekstmelding fra en person jeg regnet for å være en venninne.. Dvs. den var ikke TIL meg, men OM meg. Hun hadde rett og slett sendt den feil. Den dagen ar jeg i en begravelse og meldingen lå på mobilen når jeg skrudde den på etter begravelsen.

Vil ikke gå i detalj, men det gikk ut på at jeg ikke var særlig knyttet til denne personen som var død og at jeg bare var ute etter å gjøre meg interessant. Dette var ikke sannheten.. tvert i mot. Det såret DYPT! Jeg aner ikke hvem meldingen var til og jeg nevnte det ikke til "venninnen" min. Men jeg åpnet meg heller aldri mer for henne og hun er nå strøket fra lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Dette med venner er ikke så lett nei. Har nok tungt for å stole på jenter selv jeg, etter mobbing i barne og ungdomsskolen. Der "mine beste venninner" var de som ødelagte så mye for meg.

Ja, min "beste venninne" den dag i dag, er den som gjorde barneskolen til... vel, jeg likte timene bedre enn friminuttene, og helst de timene der vi slapp gruppearbeide ja....

Vel, det var ikke det jeg skulle klage over. Men, jenter er ikke alltid snille. Ekte venner skal være snille, de skal støtte deg, de skal være der. De vennene du beskriver er ikke slik, de har du ikke godt av, dropp dem, kryp ikke til noe kors.

Jeg henger fortsatt ved mitt kors, fordi jeg aldri klarte bryte med denne "vennen" fra barneskolen. Nå er vi 23, hun er min "eldste venninne" i alle fall. Men en ting kan jeg love, jeg vil ikke ha henne som forlover den dagen jeg en gang i fremtiden gifter meg. Jeg vil ikke ha henne tilstede påden dagen engang. Men, jeg har ingen andre jeg vil ha i den rollen heller.... Jeg "trenger en venninne". Ja, ikke for forloverrollen, men fordi jeg TRENGER en venninne. Fordi jenter har bruk for slike, ikke sant? Og jeg har rett og slett ingen. Har egentlig aldri hatt noen. Joda, noen i studietiden stolte jeg ganske bra på, og likte, jada. Men jeg mangler nok en slik "bestevenninne" jeg, som jeg kan dele alt med, som jeg vet jeg kan si alt til, en som er der, og så deler alt med meg også. Noe slikt har jeg aldri hatt...( som ikke spredde mine betroelser til resten av klassen da, altså)

Huff, nei, nå ble dette klaging igjen. Det var ikke meninga.

Mente bare... dropp dem, move on, det har du godt av! Så du ikke sitter igjen emd "venner" som du ikke stoler på, for de har sviktet før.... Finn deg ekte venner (og fortell meg hvor man finner slike :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire

Til Fredagsbarn

Jeg kjenner meg så veldig igjen i det du skriver. Jeg gruet meg på ungdomskolen de timene vi skulle jobbe to og to. Jeg ble alltid alene og igjen. Den som ikke hadde andre å jobbe med måtte jobbe med meg .

Jeg takker for ditt gode råd og er helt enig med deg. Bedre å ha ingen venner enn falske venner. Da foretrekker jeg mitt eget selskap enn å henge med sånne venner. Jeg er overbevist om at det aldri er forsent å skaffe seg nye venner. Selv om vi er 23 år begge to er det ikke forsent.

Lykke til med jakten på ekte venner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Vet du: Jeg trodde dere var 14 år jeg:::::::::::::::: :oops:

For barnsligere enn DETTE har jeg vel ikke hørt før.

Halloooo til deg: HEV deg over dette. Dette ble for dumt. :wink:

Hun fortjener deg ikke som venninne. Og hun har aldri vært noen venninne for deg forstår jeg, så hva har du egentlig mistet?

En dum og barnslig megge?????????? Henne kan du virkelig klare deg godt uten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HEV DEG OVER DETTE "TAPET", og gå videre i livet.

Overfladiske "venner" kommer og går, men de EKTE vennene består!!!!!!!!

ok?

Unner deg alt godt videre i 20-årene.

Foresten et lite tips: Sørg for at dere er 2 eller 4 neste gang i et vennskapsforhold! 3-kanter er sjelden heldig i ymse forhold i livet - er min erfaring!

Lykke til. :)

Kvinne i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med gjest her...

Man finner fort ut hvem som er venner når det røyner på som verst...

Man tar vare på sine venner i tykt og tynt uansett avstand, man respekterer hverandre, er ærlige og åpne, men det bør være gjensidig.

Men du var jo arbeidsledig... Jeg har en veninne (bestevenninne) som ikke har så mye penger, hun har bare mobil med kontantkort, jeg har hustelefon, er ikke særlig rik, men jeg ringer henne. Senere i livet så blir det kanskje hun som ringer meg...

Oppførselen til de to er helt bak mål. Nå har jeg jo bare hørt din historie. Hvem vet hvordan de ser på det!!? Men uansett hvilke problemer de har så oppfører man seg ikke sånn mot venner. Da er man ikke venner!!!

Hev deg LAAAANGT over dette!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den støtten jeg får her inne, trengte å høre hva dere mente om denne saken. Jeg fatter det ikke selv at det har skjedd heller.

Ja vi sa mye sårende ting til hverandre,men jeg kan si med en gang at jeg hadde ikke blitt uvenner med de på denne måten hvis ikke X og Y hadde rottet seg sammen mot meg.

Jeg ville mye heller ha snakket med de ansikt til ansikt og tatt opp ting på en rolig og en voksen måte. Den sjangsen fikk jeg aldri. Sårt og tenke på at jeg var først venn med Y, førte X og Y sammen :( og det endte med at de snudde meg ryggen.

Rart å tenke på at de var redde for å møte meg på gaten etterpå. Jeg er snill og føyelig av meg og sier ingenting ellers, men når det blir begått URETTFERDIGHET og DRITT som dette, :evil: brølte jeg og kjempet for meg selv.

Føler at et kapittel er avsluttet for meg og jeg er rede til å gå videre med livet mitt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fint her i livet er at man stort sett kan velge hvem man vil være sammen med privat. Man kan velge bort personer man ikke liker, og prøve å være mer sammen med folk man liker.

Heldigvis så er det ikke slik at det er om å gjøre å ha flest venner. Jeg for min del ville heller vært alene enn å ha en haug med elendige og ubrukelige venner.

Dump dem! Finn noen andre, det er en masse hyggelige, koselige og reale mennesker der ute, og du kommer garantert til å treffe noen av dem. :wink:

Stor klem og lykke til fra lille blå :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...