momo Skrevet 4. august 2006 #1 Del Skrevet 4. august 2006 Jeg sliter skikkelig med og finne ut hva jeg vil utdanne meg som. Jeg går på yrkesretta attføring, så er jo avhengig av at de gokjenner studiet og. Jeg vil helst jobbe inen helse og sosial, men med små barn. Mine fysiske plager er svært kraftig allergi, er allergisk for alle pelsdyr, reagerer og på andre mennesker som har dyr hjemme. Ellers er det støv og pollen og gress som har noe og si. De vil ikke jeg skal bli førskolelærer da man er masse ute i løpet av vår/sommer/høst og det at barn har pelsdyr og jeg kan da bli syke av barna. Så tenkte jeg på helsesøster, men de mener utdanningen er for tøff for meg, da jeg er en del syk i løpet av året. Og fordi jeg har hatt litt problemer med ryggen for noen år siden. Men de vil jeg skal vurdere tannhelsesekretær og hjelpepleier. Noe jeg egentlig ikke vil bli. Uff er ikke så lett når man helst vil jobbe med små barn, men virker ut som det ikke er lett. Noen som har noen tips eller ideer til noen yrker jeg kan ha som har med barn og gjøre. Er taknemlig for alle svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 4. august 2006 #2 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) barnevernspedagog da? Da kan en jobbe på barnehjem og sånt. En må ikke jobbe på kontor og reise hjem til andre som har dyr. En kan f.eks jobbe på ppt. Endret 4. august 2006 av liv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 4. august 2006 #3 Del Skrevet 4. august 2006 Eller barnepleier... Hvis de mener du bør bli hjelpepleier fremfor helsesøster på grunn av ryggen, synes jeg det blir merkelig. Hjelpepleier er et fysisk krevende yrke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 4. august 2006 #4 Del Skrevet 4. august 2006 Kan ha noe med at for å bli helsesøster så må en først gå sykepleien, så jobbe en stund (er det to år?) og så kan en ta etterutdanning som helsesøster! Altså for langt studie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 4. august 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 4. august 2006 Takk for svar! Barnevernspedagog frister ikke. Jeg bor på et lite sted, så her får man jobb på barnevernskontor. Finnes ikke barnehjem i mils omkrets heller. Jeg er selv et barneverns barn og jeg vet at og jobbe med det ville blitt en alt for krevende jobb psykisk sett. Barnepleier er noe jeg har tenkt på, men tror det er et gammelt studie, finner ihvertfall ikke muligheten til det studiet noen steder. Grunnen til at de ikke vil jeg skal bli helsesøster er nok at sykepleier studiet er tøft og man må jo gjennom praksisen. Er vel ikke selve det og bli helsesøster som yrke de er imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. august 2006 #6 Del Skrevet 4. august 2006 helsesøster kan bli et langt studium ja, men vil du så klarer du det men kan jo foreslå ergoterapeut. Der kan du jo jobbe med barn som trenger hjelpemidler eller har andre behov. En veldig givende jobb. Skal selv bli sykepleier, og ser også at det er mange ulike yrkesgrupper som støtter opp rundt en pasient, enten det er barn eller voksne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest #Spidergirl# Skrevet 4. august 2006 #7 Del Skrevet 4. august 2006 Vernepleier foreksempel og jobbe på institusjon for barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 4. august 2006 #8 Del Skrevet 4. august 2006 (endret) Barnepleier finnes fremdeles. Jeg har møtt barnepleiere på sykehusene hvor jeg har hatt radiologisk praksis. Informasjon om yrket kan du finne her: Barne- og ungdomsarbeiderforbundet (kan sikkert hjelpe til med å finne utdanningssted og lignende) http://buf.kfo.no/kontakt.shtml Yrkesbeskrivelse fra studieguiden http://www.studieguiden.no/index.php?page=yrker&yrke_id=127 Utdannelsen foregår i videregående skole (hvis jeg har forstått det rett) Endret 4. august 2006 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 4. august 2006 #9 Del Skrevet 4. august 2006 Kan ha noe med at for å bli helsesøster så må en først gå sykepleien, så jobbe en stund (er det to år?) og så kan en ta etterutdanning som helsesøster! Altså for langt studie ← Det tenkte ikke jeg på, krevende utdannelse, mener jeg. Jeg tenkte på at det ville være rart å råde noen som har hatt problemer med ryggen til å ta en utdannelse innen et yrke hvor det er mange tunge løft som krever en frisk rygg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 4. august 2006 Forfatter #10 Del Skrevet 4. august 2006 Problemene med rygg, var bare muskulært. Var i en periode da jeg skulle pusse opp et helt hus på en måned, og var etterpå plaget av plagene i et års tid. Nå trener jeg og lever normalt og har ikke hatt noen problemer de to siste årene, så jeg ser ikke på ryggen som et problem. Er nok mer det at på grunn av allergien så har jeg perioder hvor jeg er så dårlig at jeg ikke fungerer i det hele tatt, og da er det ikke lett og fullføre sykepleier studiet. Skal sjekke ut det med barnepleier. Ellers har jeg stor interesse for interiør, men det vil ikke de støtte. Skal ha et møte med de i slutten av måneden, så jeg bør ha flere alternative planer til da. Takk for alle svarene jeg får, er kjempeglad for og få inspill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 4. august 2006 #11 Del Skrevet 4. august 2006 Jeg vil anbefale deg å bli sosionom. Da kan du få mange forskjellige jobber som kan omhandle barn, og du låser deg ikke slik som barnepedagog eller helsesøster. Du kan jobbe med veldig, veldig mye! Jeg kjenner mange som går på attføring og nå studerer til sosionom. Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. august 2006 #12 Del Skrevet 5. august 2006 Hva med lærer da? Lærer på f.eks barneskolen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kermit Skrevet 5. august 2006 #13 Del Skrevet 5. august 2006 Kan ha noe med at for å bli helsesøster så må en først gå sykepleien, så jobbe en stund (er det to år?) og så kan en ta etterutdanning som helsesøster! Altså for langt studie ← Antageligvis. AETAT dekker vel kun inntil tre års skolegang dersom man har studiekompetanse. I tillegg må man, som du sier, jobbe som sykepleier før man kan ta videreutdanning som helsesøster, noe som kanskje ikke er det beste siden TS har problemer med ryggen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 6. august 2006 #14 Del Skrevet 6. august 2006 Barnepleie inngår vel fra høsten av som en del/spesialisering innen helsearbeiderfaget. Mener de skal slå sammen noen kurs på vgs. og kalle det helseabeiderfag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå