Gjest Iiik Skrevet 4. august 2006 #1 Skrevet 4. august 2006 På rosebusken min er det hvite larver inne i rosen som spiser av blomsten (ca 2 cm lang og på tykkelse med en blyant). I tillegg er det spist av mange av bladene og spist på knoppene. Har funnet grønne larver under bladene på solsikkene, denne er tynnere (men like lang). Er det samme larve? Og hva gjør jeg for å bli kvitt dem?
Vendelin Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 Ligger marken viklet inn i rosebaldet og "spiser" opp knoppene dine kan det være snakk om larvene til rosebladveps. Da skal du fjerne bladene og spraye planta med vann. Du kan også spraye med hvitløksekstrakt (hvitløk som har stått i vann) eller hvitløksåpe (hvitløk, matolje, grønnsåpe og vann). Du kan også bruke et plantemiddel som heter Decis plantespray..de fleste hagesenter fører dette(bla. plantasjen) Ikke bruk sprøytemiddel på dagen men vent til kvelden helst etter 22:00 da har insektene slått seg til ro for dagen. Samtidig som du ikke skader nytteinsekter som du vil ha i hagen din, de er nemlig mest aktive om dagen. Vær nøye med å følge bruksanvisningen på flaska, da får du iallefall best resultat. Den grønne larven vet jeg ikke hva kan være, men det høres ikke ut som samme type larve. Et annet effektivt middel er provado-spray, men den funker best når larvene har blitt "ferdige" insekter. Hvis du er i tvil om det er disse insektene så vet jeg Plantasjen butikkene har en brosjyre hengende i hylla der de har insektmiddel. Der er det bilde av insektene og det står hva slags middel som bør brukes. Ring eventuelt et hagesenter og snakk med en gartner, siden det er skikkelig insekt-år i år så har de nok fått spørsmålet før Lykke til
Gjest Iiik Skrevet 4. august 2006 #3 Skrevet 4. august 2006 Har en hagebok hvor det blant annet står om rosebladveps, men jeg får ikke det til å passe. Ligner ikke på noen av de andre typiske rose-insektene som er ramset opp der heller. Skal prøve hvitløk som du seier og hjelper ikke det heller (har allerede prøvd med grønnsåpevann) så får ta meg en tur på plantasjen. Prøver å unngå sprøytemidler så langt det lar seg gjøre....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå