Gå til innhold

Hageinngjerding-hundehold

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka
Skrevet

Har hund som jeg har tenkt til å la gå løs i hagen, og er på utkikk etter netting eller flettverk for å gjerde inn hagen. Hva har du brukt? hva anbefaler du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderer det samme og det blir i så fall et lavt (Ca. 1 meter) høyt litt tett stakittgjerde i tre. Det avhenger imidlertid mye av hva slags hund du har og om den har "Hundini"-tendenser. (Hunden min er liten og trenger strengt tatt ikke noe gjerde...). Hadde hunden min vært større og mer interessert i å stikke av ville jeg ha bygd gjerdet høyere og brukt netting mellom stolpene. (Stolpene må uansett fundamenteres skikkelig for å bli stående). Hadde det vært snakk om en virkelig utbryterkonge, ville jeg ha gravd en grøft hele veien og støpt en "underjordisk mur" som jeg samtidig støpte fast fester til gjerdestolpene i.

Har forresten sett at Oslo Gjerdefabrikk(?) har metallgjerder med netting i forskjellige utførelser som er relativt diskrete og greit lar seg "skjule" av vegetasjon etc. etter en stund.

Skrevet

Vi har et gammelt nettinggjerde på to sider av tomta. Har stått der i en evighet og er ganske slapt enkelte steder. De har vi satt noen kreftige treplanker o.l. inntil den nederste delen, slik at hunden ikke kan komme under. På de to andre sidene er det tujahekker og vi har kjøpt et sånt billig nettinggjerde på rull fra Biltema. Det blander seg egentlig godt inn i hekken og blir nesten usynlig. Nederst har vi festet det godt ved hjelp av stålstenger o.l., slik at hunden ikke kommer under der heller.

Gjest Revenka
Skrevet

tihi, jeg vet ikke om jeg har en utbryterkonge. Har en hannhund på 70 cm, og det er mange bikkjer i nabolaget. Hvis han skulle stikke av må det være pga løpetid vil jeg tro. Han kommer ikke til å være ute når vi ikke er hjemme. Vi har sett på et gjerde på 150 cm. se link http://www.smaafe.no/pdf-filer/Minerva_gjerde.pdf

Det virker litt nøytralt. Må si at hunden vår er stor og tung, og ikke troende til å hoppe så veldig høyt :)

Har vært i kontakt med flere gjerdeprodusenter, og linken over virker som det beste alternativet. Prismessig ligger alle jeg har snakket med på 50,- meteren pluss moms. Noen gjerder må ha metallstolper, men vi vil ha i tre.

Skrevet

Har du en virkelig "Hundini" hjelper det uansett ikke om du så bygger Alcatraz! :ler: Helt OT, men vi hadde f.eks. en Beagle en gang som etter hvert endte i en hundegård med nærmere tre meter høyt nettinggjerde (Etter at vi fant ut at hun klatret opp på taket av hundehuset og hoppet over gjerdet derfra...) over bakken og en meter netting nedgravd i bakken. Etter en stund kom og gikk hun likevel som hun ville og vi forsto ingenting før det viste seg at hun hadde gravd en nærmere fem meter lang gang som startet, godt skjult, under hundehuset og endte bak en vedstabel på den andre siden av garasjen. (Vi hadde jo ikke tenkt på at hun kunne grave seg ut den veien og derfor var det ikke lagt netting i bakken der...).

Det var for øvrig noe slikt som gjerdet i linken jeg tenkte på! Med trestolper blir det slett ikke så verst å se på samtidig som det burde holde de fleste hunder innestengt.

Skrevet
Har hund som jeg har tenkt til å la gå løs i hagen, og er på utkikk etter netting eller flettverk for å gjerde inn hagen. Hva har du brukt? hva anbefaler du?

Kunne tenkt det ja,men den hoper over. Begrenset hvor høyt man kan sette opp.

Skrevet (endret)
Kunne tenkt det ja,men den hoper over. Begrenset hvor høyt man kan sette opp.

Et slikt gjerde ("Gjennomsiktig" gjerde som er 150 cm. eller lavere) som Revenka linker til kan du sette opp uten å søke kommunen, men du kan selvfølgelig søke om å få sette opp ett som er høyere. Det er vel de færreste hunder av typen "vanlig kjæledyr" som lett hopper over 2 meter...

Er det snakk om en "Hundini" kan jo en hundegård av denne typen være et alternativ.

"Hundiner" kan dessuten "kureres" ved bruk av strømhalsbånd som gir hunden et lite støt hvis den beveger seg utenfor gjerdet. (Samme prinsipp som brukes for å få hunder sauerene). Svært effektivt, men jeg er personlig ingen tilhenger av denne metoden hvis det ikke er strengt nødvendig. Er det imidlertid nødvendig for å hindre at en ellers velfungerende hund skaper problemer for seg selv og andre ved å stikke av til stadighet og brukes med fornuft, ser jeg imidlertid nytteverdien. Gjerde vil uansett alltid være nødvendig, men det vil sannsynligvis redusere behovet for voldsomme dimensjoner...

Endret av Leo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...