Gå til innhold

Vi skal flytte til bergen


nordinne

Anbefalte innlegg

Hei vi er en familie på 5stk som har tenkt å flytte til bergens området til sommeren.Vi vil bo der det er barnevennlig å rolig gjerne i et boligfelt der det er barnefamilier.Er det noen her inne som kan anbefale en bydel i bergens området.Vi har kikka litt på minde ser ok ut der,men vi vil sjekke ut flere plasser.Vi har familie som bor på os og der anbefaler de oss å ikke flytte,pga narkotika osv.Det er nok farer overalt.Vi har ei som skal begynne i 6kl og minsten som skal i 1kl til høsten.Eldste skal på yrkeskole.Så vi håper at det er noen her inne som kan gi oss noen svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg skulle flytte tilbake til Bergen så hadde Minde vært ett alternativ. Ellers så vil jeg tro Laksevåg kunne være akuelt. Har ikke bodd der selv, men kjenner folk som har bodd der. Men de hadde ikke barn da.

Ellers må jeg jo si at Os er ett kjempe flott sted. :wink: Det er nok en del narkotika der, men det er nok litt mer "oversiktlig" enn i enn by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil anbefale Sandsli/Søreide. Mange fine plasser, en del nybygging, og masse barnefamilier.

Her som jeg bor, er det mange unge folk med barn , og det er veldig kjekt. Spesielt for barna som får lekekamerater. Det finnes mange barnehager og bra skoler her også. Nylig utbygget og forbedret.

Lykke til, og velkommen til Bergen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Vil anbefale Fana, et eller annet tettbebygd strøk der. Minde ligger nokså utsatt til på kalde dager mht forurensing.

Sandsli / Kokstad er heller ikke så verst valg.

Bergen er en vidunderlig by, er selv emigrert nordlenning og har bodd her over ni år nå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Bor nær Minde selv (uten unger enda da) og vet ikke egentlig hva jeg skal anbefale jeg. Narkotika, det finner du nok over alt, det er mer avgjørende hvilke unger du har, enn hvilken bydel du bor i... Noen plasser er det dyrere enn andre da, det er det ingen tvil om. Men alt i alt... Bergen er en fin by i alle fall.

(for vår del.. Sambo mener vår plassering er ideel, 2 minutter å gå til stadion jo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en gjennomsnitts familie.Vi vil ikke bosette oss ilag med feks kakser :ler: ikke har vi råd til det heller da.Jeg skal gå skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottemor

Laksevåg er et bra område for barn og voksne,men ytre laksevå eller Loddefjord området er ikke så bra.

Der i mot er godvik,klaskjønnet et bra sted og hetlevikåsen selv om det ligger i ytre laksevåg.

Hjelteryggen er bra og det er bra buss for binnelser fra disse stedene :)

Og skoler og barnehager like ved.

Mathopen er bra også,stille og rolig og som de andre stedene er det skoler og barnehager like ved og bra buss forbinnelser og ikke mer en 10-15 min fra sentrum med bil fra noen av disse stedene :)

Om du leter på laksevåg er det Melkeplassen og steder rundt der et område jeg selv kunne tenkt meg og oppdra barna mine.

Samme med mathopen.

Det er ikke noe kakse srøk.....

Vik unna Loddefjordveien,vadmyra, lyngfaret,brøndalen og olsvik når det gjelder bergen vest.

Det er denne by delen jeg kjenner best og derfor lar jeg være å utale meg om de andre :)

De nevnte stdedene er typisk barnefamilie plasser og menneskene der har normale verider og holdninger som regel.

Lykketil med flyttingen og med leting av leilighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor

Hvorfor mener du som du mener ang. Bergen Vest?

Jeg har bodd både i Vadmyra og i Olsvik.

Vadmyra er supert å bo i med små barn, hvertfall i vestre. Det er på langt nær slik det var for noen år siden. Det året jeg bodde der stortrivdes jeg og det var synd å flytte.

Så lenge foreldrene gir barna sine en god oppdragelse, slik at de ikke blir for mye påvirket av de få, forstyrrende elementene som er der, er det ett topp sted. Naboene er supre og det er alltid barn å være sammen med.

I Olsvik er jeg vokst opp. Flyttet derfra i tiden da det negynte å utvikle seg negativt. Men nå er det ikke mer å utsette på Olsvik enn andre steder. Jeg er der jevnlig fremdeles, pga av venner og familie.

Eneste stedet i Bergen vest som jeg vil absolutt fraråde å flytte til, er Brønndalen. Den positive utviklingen som har skjedd i resten av området ser ikke ut til å ha hendt i Brønndalen.

Nå bor jeg på Minde, rett ved siden av stadion. Stille og rolig og mye "kjøligere" forhold til naboer. Savner "tunet" i Vadmyra.

Ellers, som andre sa her, er Sandsli flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her sier er Sandsli ett fint sted. Men jeg ville ikke bodd der...Ikke om jeg skulle gått på skolen vertfall da skal du vel inn mot sentrum. Trafikken mot SandsliKokstad er gørr!!!!

Nei, jeg holder en knapp på Minde jeg. Det er ikke så langt unna sentrum, og det er gode bussforbindelser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Starfish bor jo meget nært meg da!!

Må også si, vi har slett ikke noe nært forhold til naboene nei. Bor i hus med flere leiligheter, og forholdet til naboene består av et "hei" om vi treffer dem i inngangen, ellers ikke noe. Men det er kanskje vår egen feil, vi er ikke så aktive til å oppsøke dem heller...

Men, ja, bussforbindelsene her på minde er flotte. Det er buss til sentrum hvert 5. minutt. Utsøkt praktisk. (Dog, selvsagt, om morgenen, så KOMMER de ikke nødvendigvis hvert 5. minutt, fordi alle er mer eller mindre forsinket, men det er en helt annen sak)

Vel, resten av Bergen har jeg ingen kjennskap til, men jeg trur at mye egentlig er hva man gjør det til også. som barnefamilie får man vel også lettere kontakt med naboer fordi ungene leker sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man bar er det klart lettere å komme i kontakt med andre, så san man bor et sted det ER barn, samt blokk/rekkehus.

Det er flere steder her på Minde som oppfyller de kriteriene, unnatt der jeg bor, hehe.

Som fredagsbarn sier; ypperlig her med hensyn til buss.

Du sier ikke hvordan skole du skal gå, men om det er lærer/sykepleie, så er det gangavstand. Til de fleste andre skoler er det kort busstid.Ypperlig ;)

Det er skole, parker og barnehager i nærmiljøet, samt de andre standard tingene som post, butikk, bank o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva med Nesttun-området? (Midt mellom sentrum og Flesland) Sentralt nok med gode bussforbindelser (ca 25 min. til sentrum), mye skoler, bibliotek/pol/apotek o.s.v.kort vei til Lagunen (kjempe handlesenter), men med mye friskere luft enn nærmere sentrum.

Mange trives svært godt i Åsane. Hadde litt frynsete rykte før, men tror dette er endret. Kjenner bare flotte folk derfra, usnobbete og hyggelige, og de flytter alle tilbake dit når de etablerer seg. Kort vei til sentrum, butikker, Ikea...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med gjest! Sandsli e best!! hehe :)

Det var en som nevnte trafikken! Det e feil. Det er ganske mange arbeidsplasser på Kokstad, så køen går mot Kokstad om morningen, og fra om ettermiddagen. Men bor man på Sandsli/Kokstad og jobber i byen, den veien, er det ikke nevneverdig med kø. Utbedringer er også gjort, + det jobbes fortsatt med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at Sandsli/Kokstad er litt sånn "midt i ingenting". Før den store utbyggingen var det jo bare buskas der. Det er relativt langt til Bergen sentrum derfra, og mye av området ser litt kjedelig og ensartet ut (etter min smak). Jeg oppfatter dette stedet som usentralt, men det kommer jo selvfølgelig helt an på hvor man jobber og hva man trives med.

Hvordan er miljøet der?

Slike steder der alle husene kommer på en gang, har jo ofte en tendens til å få litt "innkjøringsproblemer" (som Loddefjord og Åsane hadde), både på skole og ellers.

Vet ikke hvordan det er på Sandsli, håper det ikke er noen slike problemer der (men så vidt jeg vet er skolen alerede litt "overbefolket").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LILLIB

Nå har jeg bodd i Åsane nærmest i hele mitt liv og jeg trives veldig godt. Det er gode bussforbindelser og en har kort vei til servicetilbud og senter. Når det gjelder Sandsli/Kokstad område er som det sies over: trafikken er gørr, og boligprisene er ganske stive for det er mange arbeidsplasser i dette området og pågangen er stor!

Beklager men i Bergen Vests blokkomplekser ville jeg aldri ha flyttet da jeg rett & slett ikke trives på den kanten, tror heller det ikke er bra når ungene vokser opp.

Helt klart når de er mindre for det er alltid et unger på lekeplassen og masse å finne på. Det er også enkelt å treffe andre voksne og det kan jo være greit når en er nyinnflyttet. Du finner alltids en mor på lekeplassen med treningsdrakten og Loddefjordpalme som alltid er klar for litt sladder og en sigarett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg selv bodd i Olsvik i litt over 2 år og jeg ble ikke kjent med noen selv om jeg hadde barn. Men det var jo veldig kort vei til skolen, butikk, post, lege og det en ellers trenger. Dessuten var det kort vei til Vestkanten også. (Et kjøpesenter som ligger i Loddefjord, og som har et badeland også.) Men selv om jeg ikke ble kjent med noen, så vil jeg alikevel anbefale Olsvik, det ligger veldig sentralt synes jeg.

Men nå snakket du om at dere har familie på Os, men at dere ikke ville flytte dit? Hva da med der som jeg bor nå? Det heter Vallalien, ligger på Vallaheiene. Det ligger på Osveien. Det tar cirka 30-40 minutter å kjøre til Os. Ellers så ligger det 5 min. fra Nesttun og cirka 10 min. fra Lagunen. Her er det mange barnefamilier, og det er ganske lett å bli kjent med folk. Et kjempebra sted for barn å vokse opp. Det ligger sentralt, og samtidig litt skjermet fra all trafikken. Her blir vi nok boende i mange år tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Du seier du vil busetja deg i område utan narkotika. Skjønar ikkje heilt argumentasjonen. Altså, dersom ein bur i såkalla "barnevenlege" strok som Sandsli, skulle altså borna ville vera mindre eksponert for eit framtidig narkotikabruk?? Me er ein familia på tre som bur på Møhlenpris i sentrum. Kvar dag går eg i barnehagen med sonen min gjennom Nygårdsparken, som er kjend for eit belasta miljø. Slik får sonen min sett narkomane kvar dag, og får såleis sett kor skadeleg go uhensiktsmessig eit slik liv er. Det er jo gjennom å sjå realitetane borna lærer. Me er jo sjølvsagt tydelege på å bruka tid og forklara barnet vårt dette. Og frisk luft og store areal? Fløyfjellet ligg jo så å seia midt i sentrum med endelause vidder og flotte rekreasjonsområder! Dette fungerer for oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Ønsker deg først av alt velkommen til Bergen - byen mellom de syv fjell..

Hvor man skal bosette seg er vel aldri enkelt, selv for oss som bor i byen. Prisene har sitt å si, samt hvilket forhold man har til hvilken bydel.

Jeg for min del er oppvokst i Fana, og har så klart masse fint å si om denne bydelen. Bor i nærheten av Nesttun nå - har bodd der i 7.5 år og stortrives :ler: Barna har mange å leke med, og dette, samt nærheten til servicetilbud og skole er viktig for oss.

Bodde noen år på Minde (uten barn) år vi studerte - og det var glimrende. Kjempesentralt!!! Nå bodde vi nesten i veien da... og sånn ville jeg aldri bodd med mine barn, men det er veldig mange fine steder på Minde så lenge man kommer seg litt innenfor hovedveien.

Vel, ønsker deg i allefall lykke til uansett hvor du blir boende!

Bergen ER en kjempefin by...

Cicci

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg vil også anbefale Vallaheiene. Eller Kirkebirkeland som ligger liker før du kommer til Valle fra Nesttun.

Jeg også bor her og det er fantastisk sted å bo med barn. Og her er gode idrettsanlegg like i nærheten. Kjempe gode barnehager.

Jeg stor trives her og det gjør min sønn også.

Vi har også bodd på Minde, det er et sted jeg ikke vil anbefale. Jeg likte meg ikke der i det hele tatt.

Åsane har fortsatt et kjempe frynsete rykte. Det er siste stedet jeg ville flyttet til med et barn.

Loddefjord har tatt seg opp veldig, men jeg ville ikke trivdes der.

Ellers er det Fyllingsdalen. Det er også et greit sted å bo med barn.

Sandsli har fått et kjempe dårlig rykte på seg. Vet at der er en stygg utvikling. Ble anbefalt av en politi og ikke flytte der med barn.

Men stedet dere aldri må finne på å flytte til er Løvstakken.

Det er det verste stedet i hele Bergen. Her vrimler det av kommunale boliger som er fullpakket med byens litt løsere fugler.

Men synes egentlig at de fleste steder i Fana er veldig barnevennlig.

Sjekk i områdene rundt Nesttun. Der er det mange flotte små steder som er flotte.

Lykke til i Bergen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...