Marcia Skrevet 4. august 2006 #1 Del Skrevet 4. august 2006 Vi er bedt i bryllup, og kleskoden er mørk dress. Hva er det vanlig at kvinnene har på seg da? Og har det noe å si for hvor fint man kler seg om man er bedt til middag eller "bare" er kaffegjest? Marcia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #2 Del Skrevet 4. august 2006 Den kleskoden legger opp til pen kjole i valgfri lengde. Ikke overpyntet, så gallakjole og store tyll og taftkoler passer ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 4. august 2006 #3 Del Skrevet 4. august 2006 Til mørk dress går man i kort kjole, ikke lang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #4 Del Skrevet 4. august 2006 Til mørk dress går man i kort kjole, ikke lang. ← Feil, man kan godt ha lang kjole, men ikke overpyntet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 4. august 2006 #5 Del Skrevet 4. august 2006 Feil, man kan godt ha lang kjole, men ikke overpyntet. ← Feil. Lang kjole (aftenkjole) er formelt sett bare riktig til kjole og hvitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #6 Del Skrevet 4. august 2006 Feil. Lang kjole (aftenkjole) er formelt sett bare riktig til kjole og hvitt. ← Og det betyr at man helt fint kan gå i lang kjole hvis man skal i bryllup med dresskode mørk dress, såfremt bryllupet ikke er kongelig. Jeg nevnte forresten ikke noe om aftenkjole - de er gjerne noe oppyntet i retning galla. Men vanlig lang kjole går helt fint til den dresskoden. Jeg går med lang kjole på butikken, og der er det ikke en gang noen dresskode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 4. august 2006 #7 Del Skrevet 4. august 2006 Og har det noe å si for hvor fint man kler seg om man er bedt til middag eller "bare" er kaffegjest? Marcia. ← Jeg ville ikke gjort forskjell på klærne etter om jeg var invitert til middag eller til kaffe. Mørk Dress-koden er den samme uansett hva man er invitert til. Når alle kaffegjestene har kommet, mikses jo gjestene. Tror det ville føltes litt rart hvis den ene "delen" var kledd veldig pent, mens den andre delen var mindre pene i tøyet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 4. august 2006 #8 Del Skrevet 4. august 2006 Her er en artikkel om dresskoder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 4. august 2006 #9 Del Skrevet 4. august 2006 Og det betyr at man helt fint kan gå i lang kjole hvis man skal i bryllup med dresskode mørk dress, såfremt bryllupet ikke er kongelig. Jeg nevnte forresten ikke noe om aftenkjole - de er gjerne noe oppyntet i retning galla. Men vanlig lang kjole går helt fint til den dresskoden. Jeg går med lang kjole på butikken, og der er det ikke en gang noen dresskode. ← Selvfølgelig - alt er lov - men spørsmålet var vel hva som var den formelle regelen når dresskode mørk dress var oppgitt. Er tilhenger av å følge skikk og bruk, jeg, da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #10 Del Skrevet 4. august 2006 Er tilhenger av å følge skikk og bruk, jeg, da ← Ja, jeg har forstått såpass. Saken er at de bøkene du da tydeligvis leser ikke er så veldig etterrettelige i vanlige sosiale sammenkomster. Hva med den stakkaren som ikke leser de bøkene og er "dum" nok til å komme i en fin aftenkjole til dresskode mørk dress? Tisker og hviser dere som er så opptatt av skikk og bruk om denne personen bak dennes rygg da eller? Og uansett så må du forholde deg til at det er stor forskjell på formell og uformell. Når det står formell i de bøkene du leser - så betyr det altså kongelig eller offentlige tilstelninger. Det er viktig å forstå det man leser før man bringer budskapet videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marcia Skrevet 4. august 2006 Forfatter #11 Del Skrevet 4. august 2006 Tusen takk for svar, alle sammen! Et lite spørsmål til: Vil kjoler av samme type som den grønne som var avbildet på siden Arwen linket til, være fine nok til å gå i bryllup med? Jeg synes kanskje den kjolen var litt .... uformell, kanskje? Men jeg har ikke peiling på festantrekk da Marcia. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 4. august 2006 #12 Del Skrevet 4. august 2006 Hva med den stakkaren som ikke leser de bøkene og er "dum" nok til å komme i en fin aftenkjole til dresskode mørk dress? Tisker og hviser dere som er så opptatt av skikk og bruk om denne personen bak dennes rygg da eller? ← Ingen tisking og hvisking om den som har "feil" antrekk, nei - men alle synes vel det er pinlig å bomme på antrekk (komme for pyntet eller for lite pyntet), også i andre sammenhenger, og dette kan man enkelt unngå ved å lære seg skikk og bruk. I mine helt normale kretser er forretsen skikk og bruk alment kjent og praktisert, det er jo ren dannelse. Ingen grunn til å lese boken fra a til å, det viktigste lærer man jo av sine foreldre, men det er en veldig artig bok å slå opp, faktisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #13 Del Skrevet 4. august 2006 Ingen tisking og hvisking om den som har "feil" antrekk, nei - men alle synes vel det er pinlig å bomme på antrekk (komme for pyntet eller for lite pyntet), også i andre sammenhenger, og dette kan man enkelt unngå ved å lære seg skikk og bruk. I mine helt normale kretser er forretsen skikk og bruk alment kjent og praktisert, det er jo ren dannelse. Ingen grunn til å lese boken fra a til å, det viktigste lærer man jo av sine foreldre, men det er en veldig artig bok å slå opp, faktisk! ← Haha - skjønner jeg har gått på limpinnen til en kverulant. Jeg skal snart en tur på butikken - tror sannelig jeg må lese litt i skikk og bruk først, så jeg ikke bommer med klærne - eller treffer en med så mye dannelse at h*n vanker i kretser hvor skikk og bruk er alment kjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #14 Del Skrevet 4. august 2006 Tusen takk for svar, alle sammen! Et lite spørsmål til: Vil kjoler av samme type som den grønne som var avbildet på siden Arwen linket til, være fine nok til å gå i bryllup med? Jeg synes kanskje den kjolen var litt .... uformell, kanskje? Men jeg har ikke peiling på festantrekk da Marcia. ← Sånn kjole går fint til dresskode mørk dress. Ta på fine sko til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 4. august 2006 #15 Del Skrevet 4. august 2006 Og uansett så må du forholde deg til at det er stor forskjell på formell og uformell. Når det står formell i de bøkene du leser - så betyr det altså kongelig eller offentlige tilstelninger. Det er viktig å forstå det man leser før man bringer budskapet videre. - jeg er oppdratt med at man skal spise ethvert måltid som om man var gjest på slottet, jeg . Ingen grunn til å oppføre seg dårligere overfor menneskene man omgås enn overfor kongen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 4. august 2006 #16 Del Skrevet 4. august 2006 Haha - skjønner jeg har gått på limpinnen til en kverulant. Jeg skal snart en tur på butikken - tror sannelig jeg må lese litt i skikk og bruk først, så jeg ikke bommer med klærne - eller treffer en med så mye dannelse at h*n vanker i kretser hvor skikk og bruk er alment kjent. ← Ingen grunn til panikk - ingen dresskode for å gå i butikken (men almen dannelse tilsier at man ikke går naken, da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cosmic Girl Skrevet 4. august 2006 #17 Del Skrevet 4. august 2006 Et lite spørsmål til: Vil kjoler av samme type som den grønne som var avbildet på siden Arwen linket til, være fine nok til å gå i bryllup med? Jeg synes kanskje den kjolen var litt .... uformell, kanskje? Men jeg har ikke peiling på festantrekk da Marcia. ← Enig i at den kjolen så litt uformell ut. Men stoffet/materialet kjolen er laget av, gjør mye. Dersom den grønne kjolen er av bomull, ville jeg sagt den går under koden "Antrekk: Pent". Er den av noe litt finere stoff, ville jeg sagt at den kan gå under Mørk dress-koden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #18 Del Skrevet 4. august 2006 Hmmmm..., lurer jammen på om jeg kommer til å komme litt overpyntet til helga jeg..... I innbydelsen står det pent, og jeg har tenkt å ha på meg sid todelt selskapskjole(sånn som en får kjøpt i brudesalongene). Kommer jeg til å være for pyntet da tro? Er søster`n min som gifter seg, så vi er jo nærmeste familie. Hva tror dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneHR Skrevet 4. august 2006 #19 Del Skrevet 4. august 2006 Hmmmm..., lurer jammen på om jeg kommer til å komme litt overpyntet til helga jeg..... I innbydelsen står det pent, og jeg har tenkt å ha på meg sid todelt selskapskjole(sånn som en får kjøpt i brudesalongene). Kommer jeg til å være for pyntet da tro? Er søster`n min som gifter seg, så vi er jo nærmeste familie. Hva tror dere? ← Siden det er søsteren din som gifter seg, vet jo hun sikkert hva du skal ha på deg, og hadde sikkert sagt fra hvis hun synes det er for pyntet. Tror mange skriver "pent" i invitasjonen for at gjestene skal slippe å måtte kjøpe ny kjole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå