Gjest Pårørende Skrevet 3. januar 2003 #1 Skrevet 3. januar 2003 Jeg sitter inne med noen spørsmål angående tykktarmskreft.Nå vet jeg ikke om dette er rette plassen å stille spørsmål men prøver alikevel. Jeg er en pårørende som har en far som har fått opperert ut en svulst som var på høgre side av tykktarmen.De mente på sykehuset at det mest sannsyneligvis var en ondartet kreftsvulst.Men nå har det gått så lang tid siden opperasjonen som var 25 september at jeg begynner å lure på om de har rotet vekk prøveresultatet av analyseringen av svultsen på Haukeland Sykehus.Min far var på kontroll på et lokalt sykehus der hvor han ble oppertert og han spurde da nå rett før jul om hvilke resultat som var av denne svultsen.Min far fikk ingen svar av den kvinnelige opperasjonslegen som han snakket med.Han sa at hun snakket det bort. Så jeg vet ikke om han hadde ondartet,godartet svulst. Når jeg nå skal til min egen fastlege for å ta en helsesjekk så har jeg også skrevet ned min families sykehistorie,men når det gjelder å skrive om min far så vet jeg ikke hva jeg skal skrive da jeg ikke vet hva han hgadde på tykktarmen. jeg er litt engstelig for dette med tykktarmskreft kan ligge til familien.Jeg har hørt at dette er en sykdom som er fra mor til datter.Er dette tilfelle? Min far har fått opplyst fra sykehuset at dette kan ramme hvem som helst.Altså kan jeg arve fra far.Jeg er forvirret. Håper noen kan gi noen svar her. Hilsen bekymret pårørende
Gjest Diva Skrevet 3. januar 2003 #2 Skrevet 3. januar 2003 Hei! Føler med deg i din vanskelige situasjon. Skal prøve å svare på noe i allefall! At de på Haukeland kan ha rotet vekk prøveresultatet, kan ikke jeg si noe om, men det HENDER jo. Din far / mor / annen nær pårørende, kan faktisk ringe dem og kreve å vite resultatet. Man skal alltid få informasjon om slike essensielle ting. At kirurgen snakker det bort når din far spør, virker helt uforståelig. De skal kunne være mer konsise enn så, synes dette høres helt hårreisende ut. Ta kontakt med denne legen igjen eller behandlende lege din far hadde på sykehuset og spør etter svar. Dere kan også spørre etter svar på patologisk avdeling. Se sykehusets internkatalog hvis mulig / ring sentralbordet. Synes det er virkelig merkelig hvis sykehuset ikke vil fram med svaret på undersøkelsen av svulsten. Pasienten har i allefall RETT til å vite det! Siden operasjonen var den 25.september og prøven sannsynlig ble sendt til laben like etterpå, er nok resultatet utarbeidet for lenge siden. Ang arvelighet med tykktarmskreft : Har ikke hørt spesielt om at dette arver fra mor til datter, men kan godt hende. Det jeg vet, er at det er arvelig i det hele tatt, og jeg har selv en bestemor som hadde dette, så da er jeg på en måte i "fare" for selv å få dette. Men det er ikke noe du må frykte. Arvelighet for kreftsykdommer, KAN gå videre til barn / barnebarn, men det er ikke nødvendigvis ofte det skjer. . (det er mange sykdommer som kan være "arvelige", også hjerte/kar sykdommer, men det er dumt å tenke for mye på dette, fordi det trenger ikke skje noen ting. Mange har enten hjerte/karsykdommer eller kreftsykdommer i familien, så de fleste har noen å "arve" av...Ikke bekymre deg!) Ang sykehistorien din, skriv bare det du har fortalt her, og at prøvesvar fra din fars svulst ikke foreligger og at dere prøver å få tak i svaret. Bare ta din fars tilfelle med i sykehistorien ved legebesøk og ta vare på deg selv og kroppen din. Ikke vær bekymret til stadighet, det gjør deg ikke godt. Får du symptomer du er bekymret over, gå heller til lege en gang for mye enn en gang for lite. Ta gjerne kontakt med kreftforeningen,- de kan sikkert hjelpe deg mer enn jeg og de har god kompetanse både med henblikk på pasienter, pårørende og andre interesserte. Lykke til! Håper det går bra med faren din :D Klem, Diva
starie Skrevet 4. januar 2003 #3 Skrevet 4. januar 2003 Jeg var plaget av magesmerter en stund og gikk til lege etter lege uten at de klarte å finne ut av hva det var (det har gått over, men de fant aldri årsaken). De spurte meg om alt mulig rart og da jeg fortalte at min far hadde tykktarmskreft i en alder av 27år (noe som er svært uvanlig) ble jeg sendt på sykehuset med en gang for å undersøke tarmene. De fant noen polypper og har bestemt seg for å se det an og undersøke tarmene mine hvert 3. år. I og meg at de reagerte så fort tror jeg nok at det kan være arvelig, og også siden de vil sjekke meg så ofte.
Sirius Skrevet 4. januar 2003 #4 Skrevet 4. januar 2003 Hei Det er patologisk avdelig/patolgisk lab som analyserer alle typer biopsier. Hvis faren din har operert bort en svulst i tarmen er dette et såpass stort preparat, og det blir alltid tatt ut mange prøver fra ett preparat som blir analysert induvuduelt i mikroskop. Et sånt prøvesvar blir ikke bare borte. Laboratoriet beholder alltid preparatet en viss tid hvis det skulle bli behov for å ta ut flere snitt eller hvis i hverstefall noe skulle bli borte. Jeg synes det høres veldig merkelig ut at dere ikke har fått noe klart svar på prøveresultatet, da tror jeg helst det er din fars privatlege som har rotet. Og hvis de har funnet ut at det er kreft er det vel viktig at en kommer igang med behandling. Det sies at kreft er arvelig disponert, at hvis det er kreft i familen er det litt større sjanse for at også du kan få det. Ellers kan kreft ramme alle. Uansett alder og uansett levevis. Alle typer kreft. Det kan virke veldig urettferdig. Jeg mistet min tante for ca 10 år siden. Hun levde veldig sundt, ikke røykte hun, ikke drakk hun, var veldig opptatt av å holde seg i fin form og spiste bare sundt, så det var jo et sjokk for alle når hun fikk diagnosen.
Gjest Pårørende Skrevet 4. januar 2003 #5 Skrevet 4. januar 2003 Takk for svarene,hadde ikke ventet at så mange ville svare. Det som har vært grusomt i hele denne saken er å ikke vite noe.jeg har følt det som et lite helvete for å si det slik. Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned om allt som har skjedd. Min far har på toppen av det hele dårlig hjerte også. Men nå skal han til hjerteavdelingen nå på tirsdag for å ta røngten av hjertet på Haukeland. Og jeg har vært og undersøkt litt på nettet og skrevet et brev som jeg skal faxe til Haukeland. jeg hjelper min far litt på den måten.Jeg og mine søsken er nærmeste pårørende til min far.Men vi har ikke dermed rett til å få vite noe fra sykehusene.Da taushetsplikten beskytter min far.Det jeg har funnet ut er at pårørende først får vite noe når pasienten er død.Så sant pasienten ikke har gitt pårørende fullmakt da.Det er ikke tilfellet her.Jeg har ingen fullmakt,og kan heler ikke tvinge meg til å få det heller.men jeg kan hjelpe med å skrive brev.Synest det er bedre fordi om jeg snakker med helsepersonel på tlf så virker de sure og er redde for kritikk.Jeg kunne skrevet mye om allt men det får vente eller jeg lager et nytt tema senere. Nå skal jeg skrive ned hva jeg skal sende.Kanskje det kan hjelpe andre. HAUKELAND SYKEHUS V/HJERTEAVDELINGEN TELEFAXBREV ANGÅENDE PASIENT På vegne av min far sender jeg et telefax til Dere da jeg vet at min far skal til røngten undersøkelse av hjertet nå på tirsdag 7 januar. Min far heter xxx Som Dere vil se når Dere snakker med ham så vil Dere forstå at det nok er mye som han tenker på.Kanskje kan det være spørsmål om forskjellige ting angående sin helsetilstand. Han har vært gjennom 2 opperasjoner siden 25 september 2002. Og har gått en del på medisiner.Som pårørende har jeg sett at min far ikke har fått med seg alt som legene på Røgne Sykehus har fortalt,dette pga helsetilstanden og mye medisinbruk. Enkelte ting har han fått med seg,men det har vært ting han har kommet på flere uker etterpå. Nå er det nå en gang slik at,det du ikke vet spør du ikke om. Derfor har jeg vært på internet og skrevet ut litt om pasientrettigheter.Som jeg har funnet på web siden til lovdata. Min far har rett til å vite allt om sin helsetilstand enten det er fra Røgde eller haukeland.Fullmakt om det gir han selv ang datajournaler. Jeg henviser til: Lov om pasientrettigheter: § 3-5.Informasjonens form § 5-1. Rett til innsyn i journal § 3-2. Pasientens rett til informasjon Jeg håper at han også kan få kopi av journaler som Dere vil gi ham,slik at han kan lese det i skriftelig form. Hilsen xxx datter Ps dette er sånn ca brevet er og blir jeg har bare forandret på sykehus navn og mitt og min fars navn.Ps Haukeland er riktig. --- Jeg har endret navnene på personer til xxx for å unngå eventuelle misforståelser. Nala - moderator --- Hilsen en pårørende
Gjest Diva Skrevet 5. januar 2003 #6 Skrevet 5. januar 2003 Hei! Jeg synes du har laget et flott brev her jeg. Som forklarer situasjonen og det er veldig bra at du har sjekket opp litt selv på nettet. Men jeg synes det høres merkelig ut at deg og dine søsken ikke får høre noe om din fars helsetilstand. Har selv jobbet på diverse avdelinger på Ullevål Universitetssykehus i Oslo og det var ofte jeg som skulle orientere pårørende om deres familiemedlem / ektefelle / samboer osv.... Men det var jo på mer kritiske intensiv / akuttavdelinger, så kanskje det er litt spesielt (?) Siden det ikke er hans kone / deres mor inn i bildet og dere er nærmeste pårørende, finner jeg det merkelig at dere ikke får vite noe. Men lover er vel lover. Vet om taushetsplikten og hva denne innebærer og er under denne selv, men, men. Har du mulighet til å få din fars samtykke til å få medisinsk informasjon / journalinnsyn ? Da bør du skaffe det i såfall. Som du selv sa ,- din far har selvfølgelig rett til å vite alt om sin egen helsetilstand. Ingenting skal holdes tilbake, dette er i såfall i veldig sjeldne / spesielle tilfeller. Ang når du skal faxe : Ring da den respektive avdeling på sykehuset før du faxer, så de kan ta den imot. Prosedyren på de fleste sykehus, er at skal ømfintlige opplysninger som inneholder pasientnavn / personnummer faxes, må disse strykes over med Blanco eller liknende. Fra sykehus til andre instanser skal ikke navn, personnummer, fødselsdato eller andre "kjennetegn" synes. Vet ikke helt åssen det er, når du da sender hjemmefra ? Ring i allefall sykehuset på forhånd, eller evt. send et brev i stedet. Faxer du, og stryker ut navn og nummer, bør du avtale en kode med den som mottar faxen om at det gjelder den og den personen når du skriver noe f.eks et navn på den som mottar eller navnet ditt e.l. med penn på brevet før du faxer. Da er sjansen for at faxen rotes bort eller kommer feil minimal. Håper dette ikke ble for rotete :-) Bare spør hvis jeg skriver litt vanskelig.... Bra at dere støtter og hjelper faren deres :D Håper det går bra med undersøkelsen hans på Haukeland ! Klem, Diva
Gjest Pårørende Skrevet 5. januar 2003 #7 Skrevet 5. januar 2003 Takk for svar igjen Diva! Ja jeg skal ringe på forhånd før jeg sender faxen.Og takk for tipset om dette med navn og slikt.Det har jeg ikke tenkt på. Nå har jeg selv jobbet i helsevesnet sluttet for noen år siden.Så jeg vet jo litt da.Men i denne nye rollen har jeg måttet finne ut mye selv. Min far har vært svært syk han lå i respirator i september,og da fikk vi god informasjon på intensiven.Så det er bare når pasienten er for døden eller død en får vite noe.Jeg kommer ikke til å be om å få noe fullmakt av ham fordi jeg tror ikke jeg vil få noe.Men det spiller ingen rolle så lenge han kan ordne litt selv med litt hjelp i bakhånd. Jeg skal selv til legen i morgen med den listen over ting jeg har tenkt på ang meg selv.Lista er blitt lang.Muligt er det litt angst i bildet også men det er bedre å be om en skikkelig helsesjekk enn ingen. En ting jeg lurte på var at nå når jeg skal til min fastlege.Så skal jeg fortelle om min sykdomshistorie men den går kanskje tilbake ca 10-15 år. Kan jeg skrive en fullmakt om at min lege kan be om å få tilsendt mine journaler fra tidligere leger osv.Er det muligt etter så mange år. jeg har aldri hatt denne legen fast.Jeg fikk henne i fjor.Og da jeg skulle bestille time,nei da var hun i utdanningspermisjon i et år.Siden har det vært vikarer for henne som har blitt skiftet ut hver 3-4 måned.Dermed har jeg utsatt legetimen ett år,og nå er hun tilbake.Uansett så er ikke legetimen mye påvirket av min fars sykehistorie da det var planlagt 1 år i forveien.Hilsen pårørende
Sirius Skrevet 5. januar 2003 #8 Skrevet 5. januar 2003 Det er lurt å ta en skikkelig helsjekk en gang i blandt, og spesielt i din situasjon for da kan du få avkreftet eller bekreftet de tingene du er redd for. Forhåpentligvis er alt bra, men om det skulle være noe synes i allefall jeg det er medre med et positivt svar enn ikke noe svar i det heletatt. Det er ikke noe som er verre enn å gå rundt og være usikker på slike ting. Og når det gjelder overføring av journaler: jeg har nettopp byttet fastlege, og da måtte jeg selv kontakte min gamle lege og be henne sende min sykejournal til min nye lege.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå