Chiquita Skrevet 3. august 2006 #1 Del Skrevet 3. august 2006 Jeg får bare mer og mer lyst til å bli sykepleier, og jeg vil derfor vite litt om utdanningen, spes fra dere som er utdannet ved HiNT eller HiST (som er de mest aktuelle for meg) Jeg har lest fagplaner, så jeg har en viss peiling på hva studiet går ut på, men jeg kunne tenke å få vite litt mer... F.eks hvordan opplever du studiet? Krevende? (det er jo det, men...) Hvilket år er mest krevende? Hvordan er praksisperiodene organisert? Hva går den praktiske undervisningen på skolen ut på? (eksempler) Hvor ofte og hvor mye praktisk undervisning er det? Er man selv "prøvedukke" for de andre studentene under slik undervisning, eller bruker man som oftest "dukker"? Når bruker man ev. dukker, og f.eks når er man selv "prøvekanin"? Hvordan er foreleserene? Hvordan er pensumbøkene? Tunge, eller "lettforståelige"? Hvordan er undervisningsuka lagt opp? Lange/korte dager? Studiedag? Noe annet da? Husker ikke, men fortell, fortell... ALT er av interesse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 3. august 2006 #2 Del Skrevet 3. august 2006 (endret) Jeg har gått radiografutdanningen, og vi bruker noen av de samme bøkene som sykepleierutdanningen, og vi lærer noe av det samme. Grunnen til at vi har mye lik undervisning som sykepleierutdanningenn er at radiografene nå skal klare lettere sykepleieoppgaver selv. Det vil si at radiografer ikke skal legge beslag på sykepleiere mer enn nødvendig, og derfor må vite litt om hvordan enkle sykepleieoppgaver utføres. Også er radiografene også i kontakt med pleietrengende og polikliniske pasienter. Videre må radiografer og sykepleier ofte samarbeide for å få en god undersøkelse. Det sies at det første året er en innføring, det andre året er mest krevende siden mange opplever nå å være midt i studiet. I det tredje og siste året blir all kunnskap flettet sammen, og en får et bedre helhetlig bilde av hva en har lært under utdannelse. Vi øvde oss på dukker, som er laget som mennesker, med organer og slikt. Når vi skulle øve på stikk av pasient (finne blodårer og slikt) ble det først gjort på fantomer laget av papir og plasthansker, før vi fikk lov til å prøve på hverandre. Dette gjaldt både perifert venekateter, sprøyter, kompressorer til urografier, forflyttingsteknikk og lignende. Vi brukte noen av de samme undervisningsbøkene, og jeg syntes de var lettleste. Det jeg fant som en skuffelse var at tilstander og andre eksempler var laget på generelt grunnlag. Dette blir misvisende da mennesker er individuelle, og for asymptomatiske pasienter (som meg selv) er det et direkte problem at mye undervisning og litteratur er skrevet på generelt plan. Jeg har hatt praksis på institusjoner der sykepleiestudenter har hatt praksis, og vi har lært mye av hverandre. For eksempel har jeg lært hvordan jeg kan kommunisere bedre med eldre, hva jeg skal gjøre når bandasjer og slikt faller av sår, hvordan jeg kan komme i kontakt med barn og få barn til å samarbeide med meg. Til gjengjeld har jeg lært sykepleiestudenter hva som er nyttig å vite i forhold til radiologiske undersøkelser, og hva de bør vite for å gi sykepleie til pasienter som har hatt, eller skal ha, en radiologisk undersøkelse (røntgen, ct og mr). Endret 3. august 2006 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 4. august 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 4. august 2006 Tusen takk for svar. Det er spennende å lese. Hvor tok du utdanningen? Noen andre som også kan svare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 4. august 2006 #4 Del Skrevet 4. august 2006 Tusen takk for svar. Det er spennende å lese. Hvor tok du utdanningen? Noen andre som også kan svare? ← På HiO. Og for sykepleiestudenter anbefales ikke denne skolen. Studentavisene har tatt opp problemet med at sykepleiestudenter som tar avsluttende eksamener ved denne skolen har større problemer med å få jobb fordi helseinstitusjonene ikke er fornøyde med kunnskapsnivået i undervisningen. Da foretrekker institusjonene sykepleiere som er utdannet ved andre utdanningsinstitusjoner. Dette var et hett tema for to år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 5. august 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 5. august 2006 Ingen flere som kan svare? Gjerne noen som har tatt sykepleieutdanningen på HiNT eller HiST Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gadget Skrevet 6. august 2006 #6 Del Skrevet 6. august 2006 Nå er jeg ikke ferdig utdannet enda, men svarer alikevel jeg Jeg skal om en uke starte på 2 året ved HiØ. Det første året gikk greit - det var mye å lese, men følte jeg fikk mye igjen for å være med på forelesningene. Vi har vært gjennom mye anatomi, og grunnleggende sykepleie (stell, forflytning, hygiene osv). I tillegg har vi hatt to blokker om hhv kommunikasjon og etikk. Etter nyttår var vi 8 uker i praksis ved sykehjem. Før det måtte vi gjennom en periode med praktisk trening ved skolens øvingsavdeling - og avlegge en praktisk prøve som måtte bestås før vi fikk gå ut i praksis. I øvingsavdelingen jobbet vi sammen i små grupper (6-8 stk) og øvde på hverandre (stell, mating, skifting av sengetøy, forflytnign osv). I det andre året skal vi gjennom 2 praksisperioder - en på sykehus (somatikken) og en i psykiatrien, ca 8 uker på hver sted. Jeg stortrives som sykepleierstudent, og angrer ikke på at jeg har valgt denne veien etter mange år som kontormedarbeider Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 7. august 2006 Forfatter #7 Del Skrevet 7. august 2006 Takk for svar. Jo mere jeg leser, jo mer overbevist er jeg om at jeg virkelig ønsker dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2006 #8 Del Skrevet 8. august 2006 Jeg er nyutdannet spl nylig , juhuuu Utdannelsen har vært krevende og givende.. første halvår var tøft fordi det var lenge siden jeg hadde gått på skole og vi forsto ikke hvorfor måten vi skrev oppg på og litteraturhenvisninger var av så stor betydning - noe man forstår etter hvert:) mye gruppearb som var utfordrende... men masse sosialt gøy, ble kjent med så mange nye folk... resten av førsteåret var bedre, litt sykehjemspraksis og forelesn/oppgaveskriving... hadde en hjemmeeksamen over 3 uker i forebyggende helsearbeid, og avsluttet året med en tverrfaglig eksamen.. andre året var lærerikt til tusen, sykdomslære var spennende og krevende fordi vi hadde en del oppg 3 semester.... avsluttet dette semesteret med en sykdomslære eksamen... + vi hadde medikamentregnings test dette semester.. 4 semester var det tid for praksis igjen i 11 uker, og deretter samfunnsfags forelesninger (psykologi, sosiologi, sosialantropologi, jus...) avsluttet med 1 ukes hjemmeeksamen i samf.fag.. 5 semester var 2 praksisperioder og 6 semester var hovedoppgave, praksisperiode og avsluttende eksamen... de 3 årene har gått vanvittig raskt, syns nettopp jeg sto å lurte på om jeg skulle starte... jeg sier bare HOPP I DET, du vil ikke angre... Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 8. august 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 8. august 2006 Tusen takk for svar. Jeg skal hoppe. Må bare vente til neste opptak ;-) Et spørsmål: Hvilke øvelser har man på øvingssalen? F.eks vask, vil jeg tro. Mating? Kateter? Fortell, fortell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sweetdream Skrevet 8. august 2006 #10 Del Skrevet 8. august 2006 Jeg har kommet inn på sykepleie høyskole i år. Lurer også på hvem man prøver å sette kateter på? eller å sette sprøyter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gadget Skrevet 9. august 2006 #11 Del Skrevet 9. august 2006 (endret) I øvingsavdelingen (1 året) øvde vi på hverandre: vask (ikke nedentil), hårvask, munnstell, mating, forflytningsteknikk, hygiene mm. Nå i andre året skal vi i gang med "stikking og sånnt". Så vidt jeg vet skal vi øve på hverandre da også - MED UNNTAK AV KATETER!!!! Det finnes dertil egnede dukker. Disse blir også brukt til å øve på å sette drypp osv. De kan også få påmontert sår, for å øve sårstell. Gruer meg litt til å være nålepute for nervøse medstudenter, men det er nok lærerikt Kommer helt sikkert til å være ganske nervøs for å stikke selv også. Endret 9. august 2006 av Gadget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nyutdannet spl Skrevet 9. august 2006 #12 Del Skrevet 9. august 2006 jeg som skrev innlegget et par hakk ovenfor:) i øvingsavd øvde vi på dukker og hverandre ja... vi hadde øving i lab 1 semester og 3 semester... 1 semester var det en del grunnleggende sengeskift, vasking - vi lærte å ivareta hygiene i forhold til kropp, munn, hår, føtter osv... v/forskjellige sykdommer/tilstander... det er annerledes å vaske en som er dement eksempel i forhold til en som er sengeliggende eller smertepåvirket.. ved diabetes må man ta spesielle hensyn v/ fotvask... mye sånn forskjellig.. men vi lærte og å kateterisere 1 semester.. og å legge ned sonde... (kateter på dukker, sonde på dukker og på hverandre...) Vi llærte og å sette sprøyter da, subcutane og intramuskulære. . . 3 semester var det som nevnt noe stikking ja, i form av veneflon.. vi øvde på dukkehender først, deretter på hverandre... dette med å øve på hverandre med sonde/veneflon/sprøyte m.m er ikke tvang, men det anbefales, kan være greit å vite hvordan det føles for pasienten når vi skal ut i "felten":) ellers 3 semester hadde vi førstehjelp, og demonstrasjoner og utrprøving av en del medisinteknisk utstyr som blærescanner, ekg apparat, intravenøse pumper, monitorer til overvåkning av puls, bt og SaO2 blant annet.... Vi fikk og et par case (beskrivelse av pasienttilstander) hvor vi skulle utføre fullstendig sykepleie til en pasient (stort sett på hverandre , men en gang kom det frivillige eldre som var pasienter og skulle vurdere hvor god jobb vi utførte - tjihiii).... har sikkert ikke fått med alt her, men en god del iallefall.... vi lærer så vanvittig mye under utdannelsen. . . . Jeg er ikke utdannet på de høgskolene som du nevnte ovenfor, men det er nok mye likt rundt om... varierer vel bare litt hvilket semester det gjøres i... også er det ikke alle høgskolene som har like flotte øvingslabartorier... vår skole er ikke så gammel, så der var det laget til akkurat som en sykehuskorridor med skyllerom, rentrom og det hele..... det var jo litt ok da:) Lykke til og som sykepleierkollega når den tid kommer:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 9. august 2006 Forfatter #13 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg takker igjen. Det høres kjempespennende ut. Og i tillegg til den faglige læringen så vil jeg også anta at en lærer masse om seg selv også. Det skal bli spennende å ta fatt til neste år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Også sykepleierstudent neste år& Skrevet 9. august 2006 #14 Del Skrevet 9. august 2006 jeg som skrev innlegget et par hakk ovenfor:) i øvingsavd øvde vi på dukker og hverandre ja... vi hadde øving i lab 1 semester og 3 semester... 1 semester var det en del grunnleggende sengeskift, vasking - vi lærte å ivareta hygiene i forhold til kropp, munn, hår, føtter osv... v/forskjellige sykdommer/tilstander... det er annerledes å vaske en som er dement eksempel i forhold til en som er sengeliggende eller smertepåvirket.. ved diabetes må man ta spesielle hensyn v/ fotvask... mye sånn forskjellig.. men vi lærte og å kateterisere 1 semester.. og å legge ned sonde... (kateter på dukker, sonde på dukker og på hverandre...) Vi llærte og å sette sprøyter da, subcutane og intramuskulære. . . 3 semester var det som nevnt noe stikking ja, i form av veneflon.. vi øvde på dukkehender først, deretter på hverandre... dette med å øve på hverandre med sonde/veneflon/sprøyte m.m er ikke tvang, men det anbefales, kan være greit å vite hvordan det føles for pasienten når vi skal ut i "felten":) ellers 3 semester hadde vi førstehjelp, og demonstrasjoner og utrprøving av en del medisinteknisk utstyr som blærescanner, ekg apparat, intravenøse pumper, monitorer til overvåkning av puls, bt og SaO2 blant annet.... Vi fikk og et par case (beskrivelse av pasienttilstander) hvor vi skulle utføre fullstendig sykepleie til en pasient (stort sett på hverandre , men en gang kom det frivillige eldre som var pasienter og skulle vurdere hvor god jobb vi utførte - tjihiii).... har sikkert ikke fått med alt her, men en god del iallefall.... vi lærer så vanvittig mye under utdannelsen. . . . Jeg er ikke utdannet på de høgskolene som du nevnte ovenfor, men det er nok mye likt rundt om... varierer vel bare litt hvilket semester det gjøres i... også er det ikke alle høgskolene som har like flotte øvingslabartorier... vår skole er ikke så gammel, så der var det laget til akkurat som en sykehuskorridor med skyllerom, rentrom og det hele..... det var jo litt ok da:) Lykke til og som sykepleierkollega når den tid kommer:) ← Nå har jeg lest alle innleggene dine, og takk for all informasjon! Kan jeg spørre hvilken skole du har gått på? Hvis du ikke vil avsløre det av en eller annen grunn, kan du si hvilken landsdel eller noe? Er nemlig i tvil om hvor jeg skal søke meg inn neste år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @nea Skrevet 9. august 2006 #15 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg skal begynne med 3.året om noen dager nå. Trives kjempegodt på dette studiet, og gleder meg masse til jeg er ferdig utdannet. Massevis av utfordringer hele tiden, føler jeg lærer noe nytt hver dag i praksis / jobb. Jeg har lest fagplaner, så jeg har en viss peiling på hva studiet går ut på, men jeg kunne tenke å få vite litt mer... F.eks hvordan opplever du studiet? Krevende? (det er jo det, men...) Hvilket år er mest krevende? ← Vanskelig å si hvilket år som er mest krevende, årene er kanskje krevende på forskjellige måter. Førsteåret var krevende i forhold til pensum, en del passeringstester man må bestå. Masse anatomi og sykdomslære. Passeringstest i legemiddelhåndtering var vel i førsteåret også hvis jeg ikke husker feil. Andreåret var krevende i forhold til sykehuspraksisene. 20 uker praksis tilsammen på høyskolen min. For min del ble det en del pendling i tillegg, og det slet veldig på kreftene mine. En del studiekrav som skal oppfylles under praksisperiodene også. Hvordan er praksisperiodene organisert? ← På skolen min er det 8 ukers sykehjemspraksis førsteåret. Andreåret består av 8 ukers praksis på medisinsk avdeling og 8 ukers praksis på kirurgisk avdeling. I tillegg til dette er det en 2 ukers observasjonspraksis på en spesialavdeling. Nå i tredjeåret skal vi ha praksis i psykiatri, hjemmebaserte tjenester og eldreomsorg. I tillegg til dette skal vi ha veiledningspraksis og en observasjonspraksis. Under praksisperiodene har man vanligvis en studiedag i uka. Hva går den praktiske undervisningen på skolen ut på? (eksempler) ← Førsteåret hadde vi mating, tannpuss, reiing av senger, forflytningsteknikk, setting av subcutane injeksjoner osv. Andreåret hadde vi blant annet adm. av infusjonsvæsker, innleggelse av venflon og sårskift. Hvor ofte og hvor mye praktisk undervisning er det? ← Førsteåret tror jeg vi hadde praktisk undervisning på øvelsesrom ca. 1 gang i uka. Andreåret ble det noen ganger på øvelsesrom før vi gikk ut i praksis. Er man selv "prøvedukke" for de andre studentene under slik undervisning, eller bruker man som oftest "dukker"? Når bruker man ev. dukker, og f.eks når er man selv "prøvekanin"? ← Man bruker som oftest hverandre som prøvedukker ja. Det er vanligvis ikke noe problem. Blir jo en god del bedre kjent når man må mate hverandre Under subcutane injeksjoner brukte vi hverandre også, en del som hadde litt nerver før de stakk da ja gitt! Ved innleggelse av venflon fikk vi ikke lov til å bruke hverandre, vi fikk bare se hvilke forberedelser som måtte gjøres osv. Måtte vente til vi kom på sykehuset til å prøve på hverandre. Fikk etter hvert prøve på pasienter også. Ved kateterisering og hjerte-lunge-redning blir det brukt dukker. Hvordan er undervisningsuka lagt opp? Lange/korte dager? Studiedag? ← Som sagt ovenfor er det vanligvis en studiedag i uka. Dagene er vanligvis fra kl. 9 - 14. Enkelte dager til kl. 15. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 9. august 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 9. august 2006 Jeg skal begynne med 3.året om noen dager nå. Trives kjempegodt på dette studiet, og gleder meg masse til jeg er ferdig utdannet. Massevis av utfordringer hele tiden, føler jeg lærer noe nytt hver dag i praksis / jobb. Vanskelig å si hvilket år som er mest krevende, årene er kanskje krevende på forskjellige måter. Førsteåret var krevende i forhold til pensum, en del passeringstester man må bestå. Masse anatomi og sykdomslære. Passeringstest i legemiddelhåndtering var vel i førsteåret også hvis jeg ikke husker feil. Andreåret var krevende i forhold til sykehuspraksisene. 20 uker praksis tilsammen på høyskolen min. For min del ble det en del pendling i tillegg, og det slet veldig på kreftene mine. En del studiekrav som skal oppfylles under praksisperiodene også. På skolen min er det 8 ukers sykehjemspraksis førsteåret. Andreåret består av 8 ukers praksis på medisinsk avdeling og 8 ukers praksis på kirurgisk avdeling. I tillegg til dette er det en 2 ukers observasjonspraksis på en spesialavdeling. Nå i tredjeåret skal vi ha praksis i psykiatri, hjemmebaserte tjenester og eldreomsorg. I tillegg til dette skal vi ha veiledningspraksis og en observasjonspraksis. Under praksisperiodene har man vanligvis en studiedag i uka. Førsteåret hadde vi mating, tannpuss, reiing av senger, forflytningsteknikk, setting av subcutane injeksjoner osv. Andreåret hadde vi blant annet adm. av infusjonsvæsker, innleggelse av venflon og sårskift. Førsteåret tror jeg vi hadde praktisk undervisning på øvelsesrom ca. 1 gang i uka. Andreåret ble det noen ganger på øvelsesrom før vi gikk ut i praksis. Man bruker som oftest hverandre som prøvedukker ja. Det er vanligvis ikke noe problem. Blir jo en god del bedre kjent når man må mate hverandre Under subcutane injeksjoner brukte vi hverandre også, en del som hadde litt nerver før de stakk da ja gitt! Ved innleggelse av venflon fikk vi ikke lov til å bruke hverandre, vi fikk bare se hvilke forberedelser som måtte gjøres osv. Måtte vente til vi kom på sykehuset til å prøve på hverandre. Fikk etter hvert prøve på pasienter også. Ved kateterisering og hjerte-lunge-redning blir det brukt dukker. Som sagt ovenfor er det vanligvis en studiedag i uka. Dagene er vanligvis fra kl. 9 - 14. Enkelte dager til kl. 15. ← Tusen takk for utfyldende svar Jeg ser du bor i Trøndelag. Hvor studerer du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @nea Skrevet 9. august 2006 #17 Del Skrevet 9. august 2006 Hvor studerer du? ← Pm sendt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. august 2006 #18 Del Skrevet 9. august 2006 Hva er det som er så gæli med å gå på hio i oslo, sykepleie? Jeg skl beynne der nå om 6 dager!!! Og blir lei meg(bekymret) for at det skal være så dårlig der... Står sykepleiebøkene på norsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 9. august 2006 #19 Del Skrevet 9. august 2006 Jasså, Chiquita - ny innfallsvinkel dette Det tror jeg ikke du vil angre på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #20 Del Skrevet 11. august 2006 Tror en del ting varierer fra høyskole til høyskole. Selv var jeg ferdig sykepleier i 1990. Stortrivdes gjennom studietiden. For oss var det siste året mest slitsomt pga av alle skriftelige projekter og eksamener som skulle leveres. Vil bare ønske deg velkommen til et flott og varierende yrke med mange muligheter ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå