Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Noen som har noen gode og sunne oppskrifter med torsk?
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 dette er enkelt og godt: legg frosne grønnsaker i en ildfast form, ta på litt olje, salt og pepper, oppå der legger du en torskefilet(eller flere) og igjen, litt salt og pepper. inn i ovnen, 225 grader, i 20 min, varierer veldig. noen lar den stå i bare 15 min, men det går ikke med min ovn, blir rå. ellers er det mye snadder du kan lage; fiskegrateng, fisk i form. søk på forumet så finner du nok noe som frister!
Leo Skrevet 4. august 2006 #3 Skrevet 4. august 2006 Jeg pleier å legge torskefileter lagvis i en ildfast form og mellom lagene kryster jeg litt sitron og strør purre, hvitløk, forskjellige typer friske urter (Avhengig av hva jeg har for hånden), salt og pepper. I bunnen av formen legger jeg en bitteliten smørklatt (1 ts) eller heller i litt olje sammen med en hakket fiskebuljongterning og når fisken er ferdig tilberedt, utgjør dette sausen. Er torskefiletene frosne tar det ca. 45 min. på 200 grader i stekeovnen. Er filetene tint på forhånd tar det 20 - 25 min. Serveres med dampede grønnsaker evt. revne gulrøtter og kokte poteter eller ris.
Leo Skrevet 4. august 2006 #4 Skrevet 4. august 2006 Lager forresten ofte en enkel bouillabaisse-inpirert fiskegryte av torsk også: Jeg freser et par løk, to - tre gulrøtter, en halv fennikkel, en paprika, en liten purre og et par fedd hvitløk i litt olivenolje i en gryte. Deretter tilsetter jeg bittelitt safran (Eller ca. en halv teskje gurkemeie) og cayennepepper (Vanskelig å si akkurat hvor mye siden jeg har registrert at styrken kan variere voldsomt. Bedre med litt for lite enn litt for mye. Du kan evt. ha i mer når gryten nærmer seg ferdig). Deretter tilsetter jeg 6 dl. vann, to fiskebuljonterninger og en boks hermetiske, knuste tomater og lar dette småkoke i ca. 10 minutter før jeg tilsetter ca. en kg. torskefileter som er oppdelt i biter på ca. 2 x 2 cm. og koker videre i ca. 5 minutter. Vil du ha det litt mer "fancy" kan du erstatte 2 dl. av vannet med hvitvin og evt. ha i ca. 100 gram rensede reker rett før servering. (Reker må aldri koke! Da blir de seige som tyggegummi!). Denne porsjonen er nok til ca. 4 personer, men det er selvfølgelig ikke noe problem å halvere oppskriften! Serveres med loff/baguetter og hvitløksmajones/aioli.
gladidag Skrevet 4. august 2006 #5 Skrevet 4. august 2006 Her kommer en variant som er knallgod. Legg brekkbønner i en ildfast form, bland inn litt olivenolje, salt og pepper. Legg torskekoteletter eller filetstykker oppå. Legg noen baconskiver over fisken og dryss pinjekjerner på toppen. Press saften av en sitron over og dytt sitronen nedi formen. Dryss på litt salt og pepper. 200 grader til fisken er gjennomstekt. ( kommer an på str. på fiskestykkene.) server med poteter eller godt brød.
Chiquita Skrevet 4. august 2006 #6 Skrevet 4. august 2006 Fiskegrateng (som den fra findus) Tykk hvitsaus, tilsatt 1 eggeplomme pr 3 dl melk. Og litt revet ost. Smakssatt med salt og pepper (og ev muskatnøtt) Blandes med kokt torsk og ferdigkokt makaroni i en ildfast form. Til en stor form (5 l) bruker jeg ca 8-9 dl "hvitsaus". Makaroni og fisk vet jeg ikke hvor mye jeg bruker av, men blandes ca halvt om halvt (eller hva du nå liker) Gratineres i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter (legg folie på toppen de første 20 min, og så 10 min uten folie for å få en fin brun topp. Jeg bruker hvitost på toppen før jeg gratinerer, men man kan jo også ta en "ordentlig Findus", og ha på slike "brødsmuler" (som jeg aldri husker navnet på)
*Enigma* Skrevet 4. august 2006 #7 Skrevet 4. august 2006 Oriental cod Serves 2 1 tablespoons sesame oil 1 clove garlic, crushed ½ tablespoon freshly chopped ginger pinch Chinese 5-spice powder 250g pack cod loin, cut into 2 cm pieces ½ small red pepper, de-seeded and thinly sliced ½ bunch salad onions, diagonally sliced 65g beansprouts 1 tablespoons sesame seeds 1 tablespoons light soy sauce • Heat the oil in a large frying pan or wok. Add the garlic, ginger, 5-spice and cod. • Cook the cod pieces, over a moderate heat, for 3-4 minutes each side, then remove from the pan and keep warm. • Add the pepper, onions, beansprouts, half the sesame seeds and the soy sauce to the pan. • Cook for 5 minutes, stirring occasionally. • Transfer to a warmed serving dish, arrange the cod on top and sprinkle the remaining sesame seeds over the fish. • Serve immediately with egg noodles or Thai fragrant rice. Torskefilet i tomatsaus Torskefilet En boks tomater (knuste, hele må moses litt først) Olivenolje Oliven (svarte, hvis du liker) Hvitløksfedd, to-tre stk. (kommer an på hvor mye du liker) Oregano, basilikum og andre friske urter etter ønske 1 sjalottlauk Surr sjalottløk i olivenolje, tilsett tomater og alt det andre og la det småkoke, krydre etter smak. Hvitløksfeddene skal være hele. Poenget er å få en litt syrlig tomatsaus, altså ikke sånt søtt tomatpurè-aktig. Sausen putres i ti minutter ca. I langpanne heller man litt mer olivenolje, legger seifiletene i bunnen (disse kan med fordel saltes litt), hell tomatsaus over og sett inn i ovn på 200 grader +. Ca. 20 minutt avhengig av filettykkelse skulle være nok. Torsk på grønnsakseng 5 poteter i skiver 2 tomater i skiver 1 purre i ringer 2 ss olje til pensling 0.5 ts salt 0.5 ts pepper 400 g renskåret torskefilet 2 ss mykt smør 0.5 dl grønnsaksbuljong 2 ss kruspersille Legg potet-og tomatskiver og purreringer på bakepapir på stekeovnsplate. Pensle med olje og strø over salt og pepper. Bak grønnsakene i ovnen ved 200° C ca. 5 min. Legg på fisken. Pensle den med olje, strø på salt og bak alt videre i ca. 5 minutter til fisken er kokt. Smelt smøret og bland inn grønnsakbuljongen og ha i rikelig finklippet gressløk eller kruspersille. Serveres til.
gladidag Skrevet 4. august 2006 #8 Skrevet 4. august 2006 Kom på en til superenkel som eg har laget flere ganger. KJøp Santa Maria sin linse masala mix, lag linsene med hermetiske tomater+litt vann. legg torkefilet i stykker oppå linsene når det er 7-8 minutter igjen. server m basmatiris, nan og raita.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå