Gå til innhold

Heklet teppe ved alteret?

Anbefalte innlegg

Gjest Litjtuppa ii
Skrevet

Skal/hadde dere sånn heklet sengeteppe på golvet ved alteret? Husker å ha sett det i noen brylluper, men vet ikke hvor vanlig (og nødvendig) dette er?

Den kan jo være fint siden vi skal ha noen roser oppover gulvet mot alteret, og da kommer rosa roser til sin rett, mot hvitt teppe. Men det er jo en ekstra ting å huske på, som mange kanskje ikke legger merke til..?

Noen som vet hvor denne tradisjonen kommer fra og om det er noe symbolsk med det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_SnartFru_*
Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om

Skrevet

Hei!

Her hos oss er det veldig vanlig. Vi skal ha et slikt teppe over alteret, i tillegg skal det ligge hvitt stoff (to hvite laken) fra alteret og ned til første benkerad. Vi pynter med rosa roder og roseblader.

Tips: Sett fast rosene på gulvet med nåler, slik at de ikke følger med evnt slep på kjolen.

Gleder meg sånn! :klappe:

Skrevet

Rettelse: Vi skal altså ikke ha det teppet over alteret, men over alterringen!!! :ler:

• 3 uker senere...
Skrevet

Vi skal ha teppe liggende foran alteret og frem til, evt ned trappen foran alteret. det er vanlig der vi skal gifte oss, men jeg har ikke sett eller lagt merke til at de bruker det andre steder,

Skrevet

Det har ikke jeg hørt om før, hvor er denne skikken vanlig? Er den noen som har en link til et bilde hvor dette er gjort? Det hørtes spesielt og pent ut, og siden søsteren min er i giftealder så... ;)

Skrevet

Dette er en trøndersk tradisjon tror jeg. Har hvertfall ikke sett det andre steder. Da vi giftet oss valgte vi ikke å ha det.

Skrevet

Jeg tror også det er tradisjon i trøndelag. Vi hadde det, og det var helt nydelig med heklet sengeteppe drapert over alterringen og der vi knelet. Vi pyntet det med mørke røde roser, og litt roser nedover til første benken. Vakkert er det. Hos oss er det også tradisjon å ta det med og legge det i baksetet på bilen som brudeparet bruker fra kirken, for å pynte bilen inni.

Gjest slik gjorde vi det....
Skrevet

vi lagde oss en egen løper av lys grå nervøs velour, og jeg syntes det ble helt kjempe flott.

dere kan se bilder på hjemmesiden vår, adressen er under, og siden er merket med bryllup :sjenert: selfølgeli

det er jo bare et tips om noen vil ha det..... :)

http://pic3.piczo.com/irenogfrode/

Skrevet

Kan ikke være bare trøndersk, for det er også slik ihvertfall i midtgudbrandsdalen

Skrevet

Når jeg giftet meg sist var det en av brudene som ville ha et laken (!!) over alterringen når vi skulle pynte kirken dagen før. Vi var tre par og hun første ville ha dette. Det var, med hånden på hjertet, det styggeste og latterligste jeg har sett i hele mitt liv. Helt fjernt! Hallo?? Et laken over alterringen? :overrasket: Vet ikke hva det lignet på jeg, men pent var det iallefall ikke.

Uansett, etter en telefon til kirketjeneren samme kveld fikk jeg ordnet slik at han skulle fjernet hele rukkelet før vi kom inn i kirken. Det husket han heldigvis og det så tusen ganger penere ut uten.

Skrevet

Jeg forbinde dette med katolismen jeg, om det er pent eller ikke avhenger jo helt av kirken, og teppet og smaken til de som ser på.

Nok en gang så er dette en slik ting man kan velge etter som hva man vil, Det er veldig få ting man MÅ i en bryllupsforbindelse. (si ja er en av de.. :ler: )

Skrevet
vi lagde oss en egen løper av lys grå nervøs velour, og jeg syntes det ble helt kjempe flott.

dere kan se bilder på hjemmesiden vår, adressen er under, og siden er merket med bryllup :sjenert:  selfølgeli

det er jo bare et tips om noen vil ha det..... :)

http://pic3.piczo.com/irenogfrode/

Du hadde en søt og morsom bryllupskake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...