Annie Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Hvordan deler dere utgiftene i forb med kjøring av barn mellom hjemmene? Eksen og jeg bor 20 mil fra hverandre og det er jeg som kjører. Har i flere år vært grei og regnet kr 10 pr mil pluss bompenger, . Da jeg nå oppjusterte det til kr 12 pr mil, pga bensinprisen raknet det fullstendig for eksen og han nekter nå og betale. Grunnen er at det ble kr 130,- mer pr mnd. Totalt kr 540,-. HAN fant ut at kr 500,- var MER enn nok for han å betale. Hvordan regner dere ut reisepenger når man frakter i bil? Etter siste kjøring og levering så satte han inn kr 500,- på kontoen min, noe som er 40 kroner for lite. Det er ikke det at det er en stor sum for meg, men han og samboeren har bedre råd enn det jeg har. Jeg har derfor nektet å kjøre henne nedover FØR jeg har fått inn de kronene og neste turs reisepenger inn på konto. Må legge til at han og den nye samboeren har bil til mange hundretusen, men han kjører ikke bil. Det i tillegg til at jeg har familie der han bor gjør at jeg kjører datteren vår. Noe som er det beste for dem også. Er så lei at han skal komme med tull hele tiden, og nå viser det seg at han ikke vil betale bidrag heller. Han har ikke satt inn noe enda, og jeg har nå bestillt time på trygdekontoret for å få dem til å kreve det inn fra han.
Gjest allium Skrevet 4. august 2006 #2 Skrevet 4. august 2006 Reisepenger skal regnes som faktiske utgifter, så 10 kroner pr. mil er egentlig ganske mye, med mindre du har et bensinslukende amerikansk monster. De skal deles i henhold til inntekt, på samme måte som bidraget. Selve jobben er det egentlig han som skal gjøre. Jeg skjønner at du synes det er best at du gjør det, og jeg synes han er smålig hvis han krangler på beløpet når han slipper unna hele kjørejobben. Å ta bidraget via trygdekontoret virker fornuftig. La være å krangle med ham om det.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #3 Skrevet 4. august 2006 10 kr. pr. mil er da ikke mye. Du kan jo sammenligne med kjøregodtgjørelsen for staten, som vel er 3 kr./km + 0,5 kr/passasjer. Da blir det ganske mye tilsammen. Husk at kostnadene ved å kjøre er mer enn bare bensin. Syns da det virker som om han er litt urimelig ift hvor store utgifter han vil ha. Men spørs om det ikke er lurere å ta alt via trygdekontoret. Du tjener ikke noe på at han ikke får samværet han har krav på, da du vil virke urimelig i en slik situasjon (Tenker da om du nekter å kjøre barnet, som fører til at han ikke får samværet fordi han ikke har mulighet til å hente). Og lykke til!
Gjest Gjest_janne_* Skrevet 4. august 2006 #4 Skrevet 4. august 2006 Reisepenger skal regnes som faktiske utgifter, så 10 kroner pr. mil er egentlig ganske mye, med mindre du har et bensinslukende amerikansk monster. ← neida, det er ikke mye, det er ikke bare bensinen som koster. Koster gjør også olje, filter, dekk, frostvæske, vindusspylervæske, registerreim, luftfilter, plugger og stifter... Så en tier pr mil er ikke mye. vennlig hilsen medsøster. Bilinteressert sådan
Annie Skrevet 4. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 4. august 2006 10 kr. pr. mil er da ikke mye. Du kan jo sammenligne med kjøregodtgjørelsen for staten, som vel er 3 kr./km + 0,5 kr/passasjer. Da blir det ganske mye tilsammen. Husk at kostnadene ved å kjøre er mer enn bare bensin. Syns da det virker som om han er litt urimelig ift hvor store utgifter han vil ha. Men spørs om det ikke er lurere å ta alt via trygdekontoret. Du tjener ikke noe på at han ikke får samværet han har krav på, da du vil virke urimelig i en slik situasjon (Tenker da om du nekter å kjøre barnet, som fører til at han ikke får samværet fordi han ikke har mulighet til å hente). Og lykke til! ← Jeg nekter han ikke samvær, men jeg nekter å kjøre og hente. Vil han få samboeren sin til å hente og kjøre henne, betaler jeg gladelig reisepenger.
Far til 2 Skrevet 4. august 2006 #6 Skrevet 4. august 2006 Jeg har hørt at en kan benytte statens satser for pendlere om det benyttes privatbil. Statens satser er i dag kr. 1,40 pr km (altså 14 kroner og ikke 12 slik du har krevd). dessuten skal kostnadene fordeles etter inntekt slik en annen sier i innlegg ovenfor. Om dette med "pendler sats" er riktig stiller far rimelig tynt, forutsatt at kostnadsfordelingen er basert på samme inntektsgrunnlag som kommer frem i bidragsbergningen.
Gjest allium Skrevet 4. august 2006 #7 Skrevet 4. august 2006 Jeg har hørt at en kan benytte statens satser for pendlere om det benyttes privatbil. Statens satser er i dag kr. 1,40 pr km (altså 14 kroner og ikke 12 slik du har krevd). dessuten skal kostnadene fordeles etter inntekt slik en annen sier i innlegg ovenfor. ← Nei, man skal benytte faktiske, konkrete utgifter. Det er i forhold til det jeg mener at 10 kroner pr. mil er nok, ikke i forhold til hva det faktisk koster å ha bil, eller hva som kanskje er rimelig og rettferdig. Men reglene er nå engang sånn at det er kun bensin, bompenger og fergebilletter som skal deles. Så får man velge om man vil forholde seg til reglene, eller forsøke å finne ut hva som er rettferdigst i ens eget tilfelle. Det siste er en vanskelig jobb, men trådstarter har forsåvidt allerede begynt på den, i og med at hun tar kjørejobben. Da burde man kunne forvente at faren ikke var smålig angående utgiftsdelingen. Men det er nettopp det som er problemet ved å fravike reglene - masse småkrangling om detaljer, og begge føler seg urettferdig behandlet.
Gjest allium Skrevet 4. august 2006 #8 Skrevet 4. august 2006 10 kr. pr. mil er da ikke mye. ← Det er i mye i forhold til reglene, som sier at kun bensin (og evt. bompenger og fergeutgifter) skal deles. Men det er selvfølgelig ikke mye i forhold til hva det faktisk koster å ha bil.
Annie Skrevet 4. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 4. august 2006 Men reglene er nå engang sånn at det er kun bensin, bompenger og fergebilletter som skal deles. ← Har du link til stedet hvor jeg kan finne de reglene?
Gjest allium Skrevet 4. august 2006 #10 Skrevet 4. august 2006 Har du link til stedet hvor jeg kan finne de reglene? ← http://odin.dep.no/filarkiv/145212/Reisekostnad.pdf Se siste avsnitt under "Praktisering av bestemmelsen". I denne brosjyren finner du også reglene rundt hvem som skal ta seg av selve kjøringen. Som sagt mener jeg at i deres tilfelle kan ikke far kreve at dere følger utgiftsdelingen slavisk, siden du allerede har påtatt deg den kjørejobben som i utgangspunktet er hans ansvar.
Gjest Gjest_janne_* Skrevet 4. august 2006 #11 Skrevet 4. august 2006 Nei, man skal benytte faktiske, konkrete utgifter. Det er i forhold til det jeg mener at 10 kroner pr. mil er nok, ikke i forhold til hva det faktisk koster å ha bil, eller hva som kanskje er rimelig og rettferdig. Men reglene er nå engang sånn at det er kun bensin, bompenger og fergebilletter som skal deles. Så får man velge om man vil forholde seg til reglene, eller forsøke å finne ut hva som er rettferdigst i ens eget tilfelle. Det siste er en vanskelig jobb, men trådstarter har forsåvidt allerede begynt på den, i og med at hun tar kjørejobben. Da burde man kunne forvente at faren ikke var smålig angående utgiftsdelingen. Men det er nettopp det som er problemet ved å fravike reglene - masse småkrangling om detaljer, og begge føler seg urettferdig behandlet.← så enig så enig. og det er derfor det er mye bedre å la TK ta seg av å fastsette det. det vil alltid være masse detaljer å krangle om og det sliter ut begge foreldrene.
Gjest allium Skrevet 4. august 2006 #13 Skrevet 4. august 2006 så enig så enig. og det er derfor det er mye bedre å la TK ta seg av å fastsette det. det vil alltid være masse detaljer å krangle om og det sliter ut begge foreldrene. ← Men trygdekontoret fastsetter ikke deling av reiseutgifter. Der må man bli enige - eller gå til retten. Det siste er sjelden verd det.
Annie Skrevet 4. august 2006 Forfatter #14 Skrevet 4. august 2006 Hva mener dere om det at jeg nekter å kjøre, når eksen ikke vil være med på å betale reiseutgifter? Som skrevet over så er jeg ikke vanskelig når vi enten kjører halve veien hver eller om de kommer og henter henne. Da vil jeg i tilfelle betale reiseutgiftene.
Gjest allium Skrevet 4. august 2006 #15 Skrevet 4. august 2006 Hva mener dere om det at jeg nekter å kjøre, når eksen ikke vil være med på å betale reiseutgifter? Som skrevet over så er jeg ikke vanskelig når vi enten kjører halve veien hver eller om de kommer og henter henne. Da vil jeg i tilfelle betale reiseutgiftene. ← Hva med om sier at han må hente barnet hos deg, så kan du hente hos ham etter endt samvær? Foreslå for all del ikke omvendt, da risikerer du bare at han ikke leverer, men forlanger at du kommer og henter likevel.
Annie Skrevet 4. august 2006 Forfatter #16 Skrevet 4. august 2006 Har mer enn en gang foreslått at de kan komme å hente eller kjøre henne hjem, men de er ikke villige til å gjøre det. Mener at det er min jobb. De skal helst ikke ha noe bryderi med samværet i det hele tatt. Mistenker boikott av reisepenger som et ledd i å slippe å ha samvær.
Gjest allium Skrevet 4. august 2006 #17 Skrevet 4. august 2006 Har mer enn en gang foreslått at de kan komme å hente eller kjøre henne hjem, men de er ikke villige til å gjøre det. Mener at det er min jobb. De skal helst ikke ha noe bryderi med samværet i det hele tatt. Mistenker boikott av reisepenger som et ledd i å slippe å ha samvær. ← Foreslå det igjen - skriftlig. Vis til regelverket. Si at han kan hente barnet hos deg til fast klokkeslett, og at du henter hos ham. Kommer han ikke, er det hans valg. Fører dette til at samværet stopper, kontakt trygdekontoret og få fastsatt nytt bidrag. Kanskje han blir interessert da, hvis han opplever at bidraget går opp? Jeg synes forresten det er en dårlig idé å møtes halvveis. Jobben for dere blir den samme enten dere gjør det sånn, eller dere tar en vei hver, men jeg kan ikke tenke meg at det er noe ok for barnet å bli lempet fra bil til bil midtveis mellom dere. Bedre å bli hentet hjemme.
Annie Skrevet 4. august 2006 Forfatter #18 Skrevet 4. august 2006 Halvveis har funket helt fint for alle parter faktisk. Både ved levering og henting. Problemet er at de egentlig ikke vil det. (Eksen og samboeren)
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2013 #19 Skrevet 14. juli 2013 Hei! Kanskje noen her kan hjelpe meg.... Eksen min nekter å kjøre dattera mi. Vil ikke hente og ikke levere. Har lovet meg at skal dele på reiseutgifter men sju måneder har gått og har ikke fått penger. Nå hun bare ler i telefon og sier at hun skal ikke betale. De er ganske mye penger og jeg har ikke råd til det faktisk. Jeg betaler nesten 2500 tus. barnebidrag + kommer det rund 1000 kr for reiseutgifter i måned. Har kontaktet NAV men de sier at de kan ikke hjelpe meg....Er det noen andre som kan hjelpe?
Gjest Gjest Skrevet 14. juli 2013 #20 Skrevet 14. juli 2013 Hei! Kanskje noen her kan hjelpe meg.... Eksen min nekter å kjøre dattera mi. Vil ikke hente og ikke levere. Har lovet meg at skal dele på reiseutgifter men sju måneder har gått og har ikke fått penger. Nå hun bare ler i telefon og sier at hun skal ikke betale. De er ganske mye penger og jeg har ikke råd til det faktisk. Jeg betaler nesten 2500 tus. barnebidrag + kommer det rund 1000 kr for reiseutgifter i måned. Har kontaktet NAV men de sier at de kan ikke hjelpe meg....Er det noen andre som kan hjelpe? Hei. Du finner en grei brosjyre på odin.no undet barne og likestillings departementet. Den sier at det skal deles etter inntekt. Dette etter billigste reise. Ledsager pæ små barn er også med. Søker du mer der finner du mer detaljer. NAV kan ikke hjelpe som fu sier. Merkelig forskjell på innkreving bidrag. Det offentlige har laget rare forskrifter og lover. Dette er kok på grunn av at mor får bidrag og far henter bringer barnet. Dette er også regel på at samværs-forelder skal. Vil du ha dine penger for samværsreiser kontakter du advokat der du ber denne skrive et alvorlig brev til henne. Hvis du ikke melder deg du inn sivilt søksmål. Enkelt og greit. Du slipper forholde deg til utysket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå