Gjest datteren Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Mine foreldre er nå i 50-årene, og i de siste årene har jeg lagt merke til at de blir mer og mer gjerrige. De har ikke dårlig råd (men de hadde dårlig råd som unge). Idag er det ikke så ille, men jeg er redd dette bare er starten Begge kommer fra familier hvor sparsommelighet er en dyd. Min bestemor sparer på batteriene til hørselapparatet, med det resultat at hun ikke hører noe (...). Jeg har IKKE lyst at foreldrene mine skal bli slik. Det som kanskje irriterer meg mest er deres obsessive sparing på alt mulig rart. Til jul så fikk de et komplett bestikk-sett fra meg (deres gamle var ca 20 år gammelt og slitt). I tillegg fikk moren min nok et bestikk-sett til sin bursdag i juli, og de har allerede fest-bestikk fra før. Men det gamle bestikket var fortsatt i bruk nå i sommer. Andre liknende eksempler er nye sekker som ikke kan brukes for at de ikke skal slites ut... Må nevnes at de ikke har problemer med å bruker penger på andre, men de spanderer sjeldent noe til seg selv. Hm...fikk litt dårlig samvittighet av å klage på dem, men..er det noe man gjøre med dette? Det kjedeligste er at de ofte taper penger på å spare slik. For tre år siden kjøpte de nye karmer til dørene i huset. Selv om dørene fint kunne blitt skiftet ut, så syntes de det ble for dyrt med nye dører. Nå, tre år etterpå, så vil de skifte ut dørene. Dørene må spesialbestilles for å passe karmene, så det ble mye dyrere alt i alt. Kanskje jeg bare må lære meg å leve med det..
Nokia Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Fnis! Min kompis sine foreldre tok den GAMLE dobørsten de hadde hatt i huset sitt over i båten. Det koster jo penger med ny, må vite!!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Gjerrighet er ingen dyd, måtehold derimot... Jeg skjønner at du reagerer slik. For søsteren min endte det med skillsmisse ( dette var en av hans mange dårlige egenskaper).
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 Kanskje jeg bare må lære meg å leve med det.. ← Ja, hvis de ikke klager over sin situasjon, så må du nok det.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #5 Skrevet 4. august 2006 Hm...fikk litt dårlig samvittighet av å klage på dem, men..er det noe man gjøre med dette? Ja visst kan du gjøre noe med det! Mine foreldre er nå 45 år, jeg selv er gutt og 26 år... De (spesielt min mor) liker å ta vare på ting og tang, og de har gjerne ikke en stil i huset. På kjøkkenet var det slik som hos dine foreldre! Spare på gammelt dagligdags bestikk-gjerne 2 sett, litt "oppbrukte" tresleiver til matlaging osv.... Jeg bodde i Oslo i fjor, og hadde VELDIG kort vei til IKEA! Jeg dro inn på kjøkkenavdelingen der - uten at mine foreldre visste noe, og handlet med meg HELE utvalget de hadde! Altså, bestikk, kjøkkenglass, servise, matlagingsredskaper, gryter, kniver ++ Tror jeg ramla ut fra IKEA med varer for ca 3.000,- Så dro jeg hjem, mens de var hjemme... "Klare for litt forandring i hus?", spurte jeg... "Hva skal du nå gjøre?", spurte mamma.... "Nei, bare bytte ut litt ting på kjøkkenet"... "Jeg må se på hva du skal ta bort, for jeg kan sikkert spare på....." begynte ho!! "Glem det", sa jeg - fant fram søppelsekk og endevendte skuffene...! Ha ha ha... Så gikk jeg ut i bilen, og bar inn pose på pose med nye ting, og la i skuffer og satte i skap! Det må sies at vi har en lett og ledig tone, jeg har ikke bodd hjemme siden jeg var 19 - og de er faktisk påvirkelige da de synes jeg har bra smak på interiør og andre detaljer..... Så det hender jeg kommer med litt forslag som EGENTLIG bare er for morsomt, mens så går det under ei uke og de har tatt meg på ordet... Ha ha! Så ALT er mulig!!
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #6 Skrevet 4. august 2006 gjest over igjen... Innkjøpet fra IKEA var forresten bare en "gjensyns"-gave fra meg til dem... Glemte også å si at foreldrene mine er fullt oppegående og funksjonelle, og aktive i hverdagen! Det er slik at foreldre trenger gjerne bare et lite puff i baken for å komme i gang... En annen historie som er relatert til sparing har jeg også... Kort fortalt, så blir jo gjerne boder, loft og garasje fyllt opp av diverse "spareting"... Så også i mine foreldres hus.. Her i sommer, før de skulle på ferie, sa jeg i fra om at jeg skulle ta med meg en stor henger hjem fra jobb for å kjøre masse søppel (holder på med stor-oppussing av eget hus)... "Så nå får dere bare nytte sjansen og finne fram all søpla, så skal jeg kjøre den vekk for dere"... De tok meg på ordet, og etter å ha bodd i huset sitt i 12 år kan du si at det var samlet opp diverse her og der... Vi fyllte en stor åpen dobbel-boggi henger med søppel, presenning over og stroppet alt fast! Det var en lettelse for dem, og ikke minst for meg, å gå inn i huset etterpå og se hvor mye bedre det ble, ryddige boder, ryddig hus og veldig fornøyde foreldre!!
Scorpina Skrevet 4. august 2006 #7 Skrevet 4. august 2006 Alle foreldre skulle hatt sønner som deg gjest-over-her !! God ide å hjelpe dine foreldre med å bli kvitt gammel rask på en slik effektiv, og ikke minst GODhjerta måte. Du invaderer dem ikke, men bare påpeker at det kan være lurt å bytte ut gammelt "rask" med nye gjenstander. Min mor er også sånn "KAN jo hende man får bruk for det...." også ligger det 20 år på loftet
Gjest datteren Skrevet 4. august 2006 #8 Skrevet 4. august 2006 Takk for gode råd, og morsomme historier Jeg har gjort mye av det samme som deg gutt, 26. Men føler at jeg innvaderer privatlivet deres litt. Her kommer jeg hjem og insisterer på at de kaster gamle ting Skulle gjerne hatt råd til å kjøpe mer ting hit. Nye håndkler feks, det burde de virkelig hatt (håndkler blir ALDRI slitt i stykker...men falme, oh lala..det kan de). Noe av problemet med mine foreldre er at de har problemer med å bruke store pengesummer på en gang. Å kjøpe skikkelige kvalitetshåndkler en gang hvert 10 år er uaktuelt, da kjøper de heller noen billige nå og da. Jeg la også merke til at vi har en fryseboks i klasse E. Jeg visste ikke at det fantes engang og jeg tør ikke å tenke på strømbruken... Det er litt ironisk, men jeg har blitt helt motsatt av dem. Jeg bruker gjerne en haug med penger for å få god kvalitet. Antagelig vil mine barn ergre seg grønn over min ufattelige sløsing med penger
minienthe Skrevet 5. august 2006 #9 Skrevet 5. august 2006 har alltid lurt på hva denne "hamster" tendensen kommer av... mamma er 48 og lagrer villt på kjeller og loft... jeg drømmer om en STOR skipscontainer
Gjest Razor Skrevet 5. august 2006 #10 Skrevet 5. august 2006 Hamstertendensen kommer av nedarvede holdninger. I eldre tider MÅTTE man spare på lysestubber og hyssingstumper, for man kom til å trenge det fordi man hadde dårlig råd og utnyttet alle ressurser (det var en måte å drøye en mager lønning på). Og da brukte man opp alle ting man samlet, fremfor å kjøpe nytt. Idag lever vi i et voldsomt overflodssamfunn, men vi er likevel så godt vant at vi aldri gidder å bruker opp slike "rester" (eller motsatt; vi ser aldri når grensen er nådd for å kaste håndklærne man kan se tvers igjennom fordi de er så slitte). I tillegg bor vi på så stort areal at vi har plass til å pakke og stue bort alt. Trangbodde må være strenge med hva de bruker plassen til, men det er få som bor trangt i dag. Jeg ville blitt sur dersom noen rensket hele kjøkkenet mitt og erstattet det med IKEA. Man kan si mye om IKEA, men brukervennligheten i mine tresleiver fra husfliden, "vintage"-serviset fra Stavangerflint (sent 50-talls - kult!) osv er verdifult for meg. Kjøkkenredskaper skal være gode i hånden og gode å arbeide med, og der faller faktisk IKEA igjennom. Det hjelper dessverre ikke at trådstarter "synes" at foreldrene "MÅ" bytte ut bestikket, og h*n har ingen rett til å bli fornærmet for at foreldrene ikke bruker det. Du forventer respekt for ditt syn, men er det ikke rettferdig om du også respekterer deres måte å leve på? Tips: Ikke kjøp ting til dine foreldre i gave. De kommer bare til å stue dem bort. Gi opplevelser i steden. Dere har tydeligvis forskjellig syn på materielle ting/forbruk, men de er dine foreldre, og du burde respektere at de har en annen levestil enn deg. Når det er sagt, så går det selvsagt an å ta en alvorsprat med dem, og legge frem et ønske om at de f.eks kaster de eldste håndklærne. Men du må passe på at du er nøytral i din fremstilling, og ikke slynge ut anklager mot dem, for da er du like "ekstrem" som dem, og de vil kanskje gå i forsvarsposisjon. Kan du finne "fornuftig" arvtager til f.eks håndklærne, så er det best. Eks: En venninne som skal pusse opp og trenger filler til å tørke malerkoster med, foreningen for omplassering av dyr som trenger gamle håndklær/utslitt sengetøy til dyrene/ barnehjem i Romania som tar imot sengetøy av god kvalitet (men som kanskje er falmet av elde her men umulig å slite ut)? Du må nesten være litt kreativ du også, og ha vilje til å se saken fra flere sider. Lykke til
Gjest Gjest1 Skrevet 5. august 2006 #11 Skrevet 5. august 2006 Jeg fatter ikke at dere mener dere har rett til å kritisere foreldrene deres sin måte å forvalte sine egne penger og ting på. Hvorfor i alle dager skulle dere ha det? Kunne ikke falle meg inn å blande meg inn i hva foreldrene mine sparer på eller ikke. Å kaste fullt brukbare ting bare fordi det ikke ser nytt ut er sløsing i høyeste grad. Jeg er ingen tilhenger av bruk-og-kast. Jeg bruker tingene jeg har så lenge de fungerer, og ingen har noen rett til å blande seg inn i hva jeg tar vare på og hva jeg kaster. Skulle bare mangle.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #12 Skrevet 5. august 2006 Helt enig med Violetta. Å kritisere foreldrenes måte å bruke/spare penger på og syte om at man ikke får nok selv virker helt på jordet for meg.
Gjest datteren Skrevet 5. august 2006 #13 Skrevet 5. august 2006 Helt enig med Violetta. Å kritisere foreldrenes måte å bruke/spare penger på og syte om at man ikke får nok selv virker helt på jordet for meg. ← Ventet meg nesten slike svar.. Jeg er ingen tilhenger av bruk og kast (selvfølgelig), men mine foreldre sparer på gammelt skrot samtidig som de kjøper nye ting. Vil nesten si de produserer mer søppel ved å kjøpe nye ting som må byttes ut oftere enn kvalitetsting. Stekepanner feks. Ingen kan påstå at en teflonpanne fra Rimi varer like lenge som en skikkelig titan-panne. En annen ting er at denne sparingen går utover deres helse og velvære. Moren min har litt dårlig rygg, men er veldig glad i å gå turer i fjellmarken. Hun hadde en gammel ryggsekk uten bærestropper eller hoftestropper som er helt forferdelig ubehagelig. Jeg kjøper en ny ryggsekk tilpasset hennes rygg, men bruker hun den? Nei, hun fortsetter å ødelegge ryggen sin med den gamle for at den nye ryggsekken ikke skal slites ut. Samme med faren min, han kjøper ikke nye joggesko før de absolutt må skiftes ut. Jeg har problemer med å se de bruke gamle, slitte ting når de HAR masse nye ting lagret i skap og kroker. Det er nesten litt morsomt, men siden de har så slitte glass, tallerkner etc..så får de alltid slike ting i gave fra venner og familie. Tror de har to typer med hverdagsservice lagret et eller annet sted. Til den som foreslo opplevelsesgaver. Det er også litt vanskelig. Søsteren min spanderte en helgetur i København med 2 netter på hotell, samt en guidet tur til en vingård. De dro og hadde det fint, men senere fortalte de meg at de ikke syntes søsteren min burde sløst bort penger på et så fint hotell (som ikke engang var spesielt dyrt.).. Hvis jeg og min mann spanderer middag på dem, så bestiller de alltid det billigste på menyen, og vil helst ikke ha forrett, dessert eller vin. Selv spiser mine foreldre på de billigste restaurantene de vet om, selv om de ikke synes maten er så god der... Det er en grense på hvor sparsommelighet går over til ufornuftig gjerrighet, og mine foreldre har krysset den grensen.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #14 Skrevet 5. august 2006 Vel, så lenge du ikke kan gå rettens vei for å umyndiggjøre dem, så får du bare finne deg i at de gjør andre ting enn det du synes er fornuftig, trådstarter. Problemet ditt blir nok å respektere valgene deres. (Hvorfor er det alltid fokus på at foreldre skal respektere barnas valg, hvorfor er det ikke motsatt også?)
Gjest Gjest1 Skrevet 5. august 2006 #15 Skrevet 5. august 2006 De tar sine valg, du får ta dine. Jeg synes du kan vise foreldrene dine såpass respekt.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #16 Skrevet 5. august 2006 Det beste min morfar visste var Solo. Da han kom på gamlehjem (etter å ha solgt et stort hus) tok han seg ikke råd til brus, ikke råd til å kjøpe nytt undertøy og ikke råd til nye skjorter (selv om de andre var slitte og flekkete). I slike tilfeller synes jeg man bør og skal blande seg inn, slik gjør familie som er glade i hverandre. Brukbare ting kan gis bort til andre som trenger, bla loppemarked. Trenger ikke kastes.
Gjest Gjest1 Skrevet 5. august 2006 #17 Skrevet 5. august 2006 Det beste min morfar visste var Solo. Da han kom på gamlehjem (etter å ha solgt et stort hus) tok han seg ikke råd til brus, ikke råd til å kjøpe nytt undertøy og ikke råd til nye skjorter (selv om de andre var slitte og flekkete). I slike tilfeller synes jeg man bør og skal blande seg inn, slik gjør familie som er glade i hverandre. Brukbare ting kan gis bort til andre som trenger, bla loppemarked. Trenger ikke kastes. ← Jeg synes det blir en litt annen problemstilling. Når man er så gammel at man havner på gamlehjem er det ikke alltid man er i stand til å skjønne sitt eget beste. Da bør man selvsagt hjelpe til, innen rimelighetens grenser.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2006 #18 Skrevet 5. august 2006 Brukbare ting kan gis bort til andre som trenger, bla loppemarked. Trenger ikke kastes. ← Problemet er jo at vi i Norge har blitt så rike at de aller fleste kjøper nye ting i stedet for å kjøpe brukt. Og mange varer har jo blitt så billige at det ikke er bryet verdt å kjøpe brukt. Loppemarkedene sliter ofte med å bli kvitt varene. Feks er det mange loppemarkeder som har sluttet å ta inn sofaer siden de ikke blir solgt og det bare er en kostnad for skolekorpsene å ta på seg oppgaven å kjøre dem på dynga for de som leverer det inn. Mine foreldre klarer heller ikke å kaste noe. Jeg synes jo det er en fin og miljøvennlig tankegang. Men etter det var branntilløp på roteloftet deres har de skjønt at det beste er å kaste totalt ubrukelige ting som verken de eller andre har noen som helst nytte av. Så TS kan jo opplyse om brannfaren ved å spare på alt mulig?
Gjest pål sine høner Skrevet 6. august 2006 #19 Skrevet 6. august 2006 Jeg forstår deg helt godt jeg trådstarter. Slik jeg leser innleggene dine, så er du veldig glad i foreldrene dine og er bare ute etter deres beste vel og ve! Mine foreldre hadde samme tendenser, men de snudde helt av seg selv. Nå bruker de finserviset og alt det fine de har mye oftere. De bruker penger til velvære og turer... de nyter virkelig livet. Vel, min mor har vel sine rare sparetendenser i ny og ne. Pappa derimot har fått en skikkelig oppvåkning og nå går han rundt og irriterer seg over alle vennene sine. Problemet er vel mangel på refleksjon. Hva med å spørre direkte ut hvorfor de f.eks. vasker engangsservise for å ta vare på det? Gjør dem oppmerksom på hvor mye eller rettere sagt hvor lite penger de taper på å være så gjerrige. Spør HVA er det de sparer pengene til. Som min pappa sier om vennene: "De har millioner på bok eller i aksjer og har god og stødig inntekt, men de sparer likevel på alt. Når tid skal man bruke pengene? Etter man er 80? Etter man er død?" Hva med å spørre foreldrene dine hva som er drømmen deres? Har de lyst til å kjøpe noe, bygge noe, reise på tur etc? Enda mer.. hva er meningen med livet? Det er forståelig at man sparer på alt mulig når man har dårlig råd, men når ting bedrer seg så kan man slappe av litt. Slik som med bestemoren din; hva er vitsen med å spare på batteriet til høreapparat? Kom med spørsmål og ikke minst gi uttrykk for hva du synes om livskvalitet, hva livet og det gode livet dreier seg om. At man hører om andres syn på livet er faktisk en påvirkning. Du kan si hva du mener, men etter det får foreldrene dine gjøre hva de vil. Hvis de ikke vil eller klarer å endre seg, så må du bare finne deg i det, dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2006 #20 Skrevet 6. august 2006 Denne tråden forteller meg nok en gang en ting jeg alltid har visst: Alltid kjøp kvalitetsting! Kjøp ting som varer lenge, og som har et design som er tidløst. Da slipper man å ende opp med mye som går fort i stykker, og dermed er en kilde til irritasjon. Det krever også arbeid når man skal få ødelagte ting ut av huset igjen, og tid, krefter og penger når man må erstatte det. Selv om kvalitetsting gjerne koster mer så er det som oftest verdt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå