Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Jeg har nettopp hatt besøk av en nydelig lita jente i småskole alder. Selv om hun er tynn virker hun sund og frisk. Når det kommer til spising så liker hun nesten ingen ting og griner på nesa av alt og skal ikke en gang smake på maten en gang. Jeg er vokst opp i et hjem der det var uaktuelt å si at man ikke likte maten og at vi fikk spise det som ble servert. Min reaksjon på et barn som ikke liker middag er å trekke litt på skuldrene og tenke at da er hun vel ikke så veldig sulten. Så liker hun ikke dessert og min reaksjon er den samme. Til kvelds får hun spørsmål om hun vil ha noe av det vi har og ender opp med å spise en plomme. Frokost: hun må nødes til å spise tre biter av en skive med det pålegget hun har bedt om og det ble omentrent det samme til lunsj. Til middag lager jeg noe hun har sagt at hun liker, men det ser ikke ut sån som når mamma lager det så hun smaker ikke på det. Litt frukt spiser hun og kanskje en skive i løpet av dagen, men energien er på topp. Når de skal dra sier moren at hun nok ikke har spist brødmaten fordi det var korn i brødet vårt og at hvis vi hadde kjøpt fint brød så hadde det gått bedre. (Stakars liten skal få mat når vi kommer hjem du og så skal du få brus og kjeks når vi kommer i bilen.) Min tanke er at jenta var fortsatt full av energi, men hun er tynn og trenger næring. Min definisjon av næring er ikke fint brød, brus og kjeks. Jeg tror at dersom hun var min datter så måtte hun spist det jeg ga henne både av middagsmat og grov brødmat, men kanskje det er jeg som ikke burde passe barn når jeg ikke er villig til å godta at hun ikke liker maten. Foreldrene hennes godtar jo dette og er villige til å legge tilrette for hennes smak. Bør jeg i framtiden si nei til å passe henne?
Gjest Gjest1 Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Nei det synes jeg ikke, men jeg synes heller ikke det er din oppgave å oppdra henne. Det er foreldrenes jobb.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Nei det synes jeg ikke, men jeg synes heller ikke det er din oppgave å oppdra henne. Det er foreldrenes jobb. ← Mener du at jeg skal kjøpe inn masse mat som vi normalt ikke har i huset når jeg skal passe henne da? Eller skal jeg la henne sulte mens hun er hos meg?
Gjest Gjest1 Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 Mener du at jeg skal kjøpe inn masse mat som vi normalt ikke har i huset når jeg skal passe henne da? Eller skal jeg la henne sulte mens hun er hos meg? ← Nei jeg synes ikke det. Jeg er enig i at hun får spise det dere har i hus, innen rimelighetens grenser. Men kanskje du kunne kjøpt inn grovt brød uten hele korn i for eksempel?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Jeg tviler på at det er noe annet en loff som går ned hos henne siden brødet vi har ikke inne holder noe som helst som er stort og hardt, men er vanlig grovbrød.
Gjest Gjest1 Skrevet 3. august 2006 #6 Skrevet 3. august 2006 Jeg tviler på at det er noe annet en loff som går ned hos henne siden brødet vi har ikke inne holder noe som helst som er stort og hardt, men er vanlig grovbrød. ← Da hadde jeg forventet at hun spiste det jeg hadde, eller ikke var sulten. Noen barn spiser mye i perioder, og lite i andre perioder. Så lenge hun er aktiv vil jeg tro det går bra.
Gjest Pet Skrevet 3. august 2006 #7 Skrevet 3. august 2006 Det er mange barn som er veldig sære mht mat i den alderen. Sønnen min spiste "alt" fram til han var ca fem, så hadde han er periode da han var veldig skeptisk og omtrent ikke likte noe, og så gikk det over helt av seg selv etter et par år. Synes ikke du skal slutte å passe denne jenta pga dette hvis alt annet er greit. Be mora ta med et brød som hun liker, da vel. Hun sulter uansett ikke i hjel.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #8 Skrevet 3. august 2006 Jeg føler meg bare som den onde barnevakten som ikke gir barnet mat og når jeg hører at det hun skal få som hun spiser er mat jeg regner for junkfood så luer jeg på om det er like greit at jeg ikke passer henne. Jeg mener virkelig at selv om jenta er tynn så kan man ikke bare fore henne med søppelmat for å få henne til å spise. Dette strider voldsomt mot alt jeg vet om kosthold, men jeg er ikke hennnes foreldre og føler ikke at jeg har rett til å blande meg.
Gjest Pet Skrevet 3. august 2006 #9 Skrevet 3. august 2006 Jeg føler meg bare som den onde barnevakten som ikke gir barnet mat og når jeg hører at det hun skal få som hun spiser er mat jeg regner for junkfood så luer jeg på om det er like greit at jeg ikke passer henne. Jeg mener virkelig at selv om jenta er tynn så kan man ikke bare fore henne med søppelmat for å få henne til å spise. Dette strider voldsomt mot alt jeg vet om kosthold, men jeg er ikke hennnes foreldre og føler ikke at jeg har rett til å blande meg. ← Nei, hvis dette med maten blir så vanskelig for deg, er det vel like greit at du ikke passer henne.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #10 Skrevet 3. august 2006 Jeg føler meg bare som den onde barnevakten som ikke gir barnet mat og når jeg hører at det hun skal få som hun spiser er mat jeg regner for junkfood så luer jeg på om det er like greit at jeg ikke passer henne. Jeg mener virkelig at selv om jenta er tynn så kan man ikke bare fore henne med søppelmat for å få henne til å spise. Dette strider voldsomt mot alt jeg vet om kosthold, men jeg er ikke hennnes foreldre og føler ikke at jeg har rett til å blande meg. ← Bortsett fra dette er det veldig hyggelig å ha henne på besøk og det tror jeg var gjensidig for hun ville ikke hjem og ba om å få være her lenger så det er ikke andre grunner til at jeg vurderer å ikke passe henne.
Gjest Gjest1 Skrevet 3. august 2006 #11 Skrevet 3. august 2006 Bortsett fra dette er det veldig hyggelig å ha henne på besøk og det tror jeg var gjensidig for hun ville ikke hjem og ba om å få være her lenger så det er ikke andre grunner til at jeg vurderer å ikke passe henne. ← Da synes jeg du skal la dine prinsipper om mat hvile litt. Kanskje du kan lære henne å like sunnere mat litt etter litt? Hva med oppskjært grønt og frukt, dere kan bake grove rundtstykker som dere så spiser...
momo Skrevet 3. august 2006 #12 Skrevet 3. august 2006 Vi har barn i familien som vi passer som ikke spiser brød med korn i, men de spiser kaptein sabeltann brød. Det er ikke et veldig grovt brød, men bedre enn loff. Så jeg hadde kjøpt inn annet brød til henne, men ellers hadde jeg vel servert det dere har.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #13 Skrevet 3. august 2006 Hvorfor spiser de ikke brød med korn i?
Gjest Gjest1 Skrevet 3. august 2006 #14 Skrevet 3. august 2006 Hvorfor spiser de ikke brød med korn i? ← Det er ikke alle barn som liker det. Ikke alle voksne heller for så vidt.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #15 Skrevet 3. august 2006 du trenger ikke å kjøpe inn bare det barnet liker ,barn spiser når de er sulten nok, vet ikke alder på jenten,men du kan jo også prøve å forklare at det er viktig med litt sunt........ ikke slutt å pass henne pga mat..
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #16 Skrevet 3. august 2006 jeg liker heller ikke brød med hele korn i... og jeg er voksen. Men jeg spiser grovt brød og slikt bare kornet er malt opp. orker ikke tygge på hele korn.
Belit Skrevet 4. august 2006 #17 Skrevet 4. august 2006 Det er ikke i ditt sted å prøve å endre på de (dårlige) vanene barnet får hjemme. Men det er heller ikke riktig å endre handle- og spisemønsteret hjemme hos deg av hensyn til ei kresen lita jente som tydeligvis får lov til å legge premissene hjemme. Ikke rart at ungen ikke er sulten hvis hun er vant til å få velge brus og kjeks istedenfor den maten som tilbys! Barn spiser når de blir sultne nok, og hvis du ellers synes det er hyggelig å være sammen med jenta synes jeg du skal fortsette å passe henne på dine egne premisser. Men jeg ville nok unngå veldig "voksen" mat, som sterke oster, sursøte ting med eddik og sånt, altfor mye urter ("gress", ifølge mitt eget barn, som ellers med stor glede planter og steller urtene..) til så små barn. Det er viktig å lære seg å spise mye forskjellig, men innen rimelighetens grenser.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #18 Skrevet 4. august 2006 Da jeg var liten, var jeg relativt ofte på besøk hos en familie som hadde et helt annet kosthold enn det vi hadde hjemme. Det resulterte i at jeg ikke orket å spise noe mat mens jeg var der, og heller ikke satt særlig i ro ved bordet (noe som ble oppfattet som dårlig bordskikk). Det var ikke noen kjekk opplevelse, tro meg. Jeg følte meg nok litt sett ned på fordi jeg ikke orket maten, og det var slett ikke for å være vanskelig. Når man er vant til noe fuktighet på de kokte potetene (smør/saus), er tørre og kokte poteter med skall ikke noen smaksopplevelse. Når man er vant til smør på brødet og aldri spiser grovbrød, er hjemmebakt grovbrød med agurk/tomat ganke vanskelig å få ned. Hvis man aldri drikker annet enn saft/melk, er vann kjipt. Denne lille jentens gane er vant med noen type smaker, og da er det ikke lett for henne å bare omstille seg fordi dere ikke har slik mat. Hun er sikkert sulten, men hvor lett er det å spise hvis man ikke har tilgang på noe man liker? Det hadde nok ikke jeg gjort heller. Når det er sagt er jeg enig med deg når det gjelder kosthold. Er du flink klarer du kanskje å inspirere henne til å prøve nye ting. Bare husk på hvordan det er å være henne.
Gjest fluesmekker Skrevet 4. august 2006 #19 Skrevet 4. august 2006 Jeg var også ekstrem kresen som liten. Kastet stoler på barnehagansatte som prøvde å få meg til å spise tomatsuppe. Men det ble nå folk av meg også tilslutt. Barn har ofte perioder hvor de ikke liker noe. Faren min hadde en periode han BARE spiste skive med leverpostei. Jeg satt barnevakt for en unge som bare spiste frukt og drakk farris. Som flere sier, barnets kosthold er foreldrenes problem. Så lenge ungen er frisk og rask har ikke du noe å bekymre deg over.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #20 Skrevet 4. august 2006 Takk for mange svar. Jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg synes synd på denne jenta som vokser opp på kjeks og brus. Hun er tynn nå, men hvordan blir hennes helse i framtiden? Jeg sjekket forresten ut Kaptein Sabeltan brødet som ble anbefalt, men etter innholdsfortegnelsen å dømme er det nesten loff. Jeg ser det ikke som min oppgave og oppdra denne jenta det må foreldrene hennes gjøre og jeg synes det er bedre å lufte mine bekymringer her enn å si noe som vil såre foreldrene eller jenta. Jeg synes dette er veldig vanskelig siden vi lever i en tid da overvekt er et stort problem og vi vet at barn får i seg alt formye sukker og er alt for mye i ro. De vanene man legger seg til som barn følger en gjerne livet ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå