Elanor Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 For ikke så lenge siden så jeg en tråd hvor noen var bedt til kaffe 60 mil unna. De fleste som svarte i tråden hadde forståelse for at dette var altfor langt å reise for å være kaffegjest. Nå har det samme skjedd meg. Jeg er bedt i bryllupet til en gammel venn som jeg har liten kontakt med grunnet den lange avstanden. Bryllupet er i en liten bygd, minst en times kjøretur fra nærmeste by. Regner ikke med at det er tett mellom hotellene der akkurat. Jeg har ingen tilknytning til stedet, og jeg kjenner ingen andre der enn bruden. Hvor skal jeg bo? Hvordan skal jeg komme meg fra sted til sted? Hva skal jeg fordrive tiden med mellom vielsen og kaffen? Jeg lurer på om bruden faktisk håper at jeg vil takke ja, eller om invitasjonen kun var en gest til meg om at hun setter pris på vennskapet vårt nok til å be meg, men at det ligger i kortene at dette blir for langt for meg å reise. Er det sannsynlig at man ber noen uten å ha forhåpninger om at de kommer? Og uansett hvilke intensjoner bruden har: Er det OK å si det som det er når jeg takker nei? At jeg syns det blir for langt å reise? Jeg syns det er litt tungt å måtte takke nei til invitasjonen, og vil nødig at dette skal bli den siste spikeren i kista når det gjelder vennskapet vårt...
Gjest Chrizzy Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Jeg ville ha stor forståelse for at du takket nei. Dere prater på telefonen og sånn? Da ville jeg ringt og takket nei, og så kanskje nevne hvorfor. Det er klart hun forstår det. Om ikke, så er det sikkert like greit å slå inn spikeren i kista! Hadde en bekjent som gjorde det med meg, da måtte jeg reise med fly og betale flere tusen kroner, fikse plass å bo. I tillegg var bare jeg invitert og ikke ungene, så jeg hadde måttet skaffe barnevakt til de. Jeg sendte gave, men ikke noe mer, i dag så angrer jeg faktisk på at jeg ikke sa det direkte til henne, på en grei måte. Jeg inviterte henne til mitt bryllup nå, men vi har ikke kaffegjester. Da jeg snakket med henne på telefonen i forbindelse med dette sa hun -Ja vi hadde alle gjestene til middag og alt Folk er rare!
Elanor Skrevet 3. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2006 Takk for råd, Chrizzy. Jeg har ikke snakket med henne på veldig veldig lenge. De siste årene har kontakten mellom oss bestått av noen sporadiske meldinger. Ikke en telefon jeg har veldig lyst til å ta, med andre ord. Men det må vel kanskje til..?
LilleBille Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 Har du fått en skriftlig invitasjon - skal du svare skriftlig (og da slipper du telefonen). Det er bare å si tusen takk for invitasjonen, men det passer desverre ikke. Du behøver ikke gi noen grunn for at du ikke kan. Jeg ville ikke vurdert å reise langt/dyrt for kaffe til bryllup.
superlove Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 (endret) Jeg har invitert gjester jeg vet ikke kommer. Bl.a tante og onkel fra USA, og venner fra andre steder i landet. Men håper at de setter pris på invitasjonen og at jeg selvfølgelig helst hadde ønsket de kunne være der. Dessuten hadde det blitt huskestue i hele slekta om ikke alle var invitert. Jeg synes du kan skrive det som det er i et svar. Takk for invitasjonen, men avstanden blir desverre for stor. Endret 3. august 2006 av superlove
Snippa Skrevet 3. august 2006 #6 Skrevet 3. august 2006 Det er da ikke noe problem å fortelle det som det er? Min kjære har slekt og venner spredt over hele landet. Vi blir stadig bedt i bryllup, barnedåper, 40-årslag osv som vi ikke tar oss råd til å dra til pga avstanden. Vi setter veldig stor pris på å bli bedt, og det sier vi også til de som ber oss, men vi sier også at vi dessverre ikke har råd til å ta turen. I vårt bryllup kommer vi til å be ganske mange. Vi regner med at en 20-30 av de vi ber ikke kommer, nettopp på grunn av avstanden. Vi blir da ikke sure for det?
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #8 Skrevet 3. august 2006 Jeg ville sagt jeg ikke kunne komme. Hadde jeg fått spørsmål om hvorfor, så hadde jeg sagt det som det var. Kaffegjester er noe dritt.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #9 Skrevet 4. august 2006 Vi inviterte mange langveisfarende til vårt bryllup, og regna med at flere av dem ikke ville komme pga reise/overnattingskostnader selv om de var invitert til hele greia og ikke bare til kaffen. Jeg skjønner nesten ikke at noen syns det er greit å invitere noen som må reise så langt bare til kaffe! Vi hadde en god del kaffegjester selv, men det var kun venner som bodde i gangavstand! Vi inviterte de vi gjerne ville dele dagen med, og så ingen grunn til å reagere når noen meldte avbud - uansett grunn. Nå syns jeg ikke man er forpliktet til å forklare hvorfor man ikke kan delta, det holder å gi beskjed om at man ikke kan. Uansett, om du velger å begrunne hvorfor du melder avbud så har du absolutt 'gyldig fravær'
Annie Skrevet 4. august 2006 #10 Skrevet 4. august 2006 Fatter ikke at man ber mennesker som bor langt unna kun til kaffe.
Elanor Skrevet 4. august 2006 Forfatter #11 Skrevet 4. august 2006 Vel, jeg syns det var hyggelig å bli husket på, da. Jeg ender vel med å si det som det er, for jo mer jeg tenker på det, blir jeg mer og mer overbevist om at hun umulig kan ha store forventninger om at jeg skal komme. Takk til alle som hadde råd til meg. Mulig dette er en selvfølgelighet for veldig mange, men det er ikke det for meg.
Leo Skrevet 4. august 2006 #12 Skrevet 4. august 2006 Fatter ikke at man ber mennesker som bor langt unna kun til kaffe. ← Ikke jeg heller! Kaffegjester fungerte greit den gangen man giftet seg med en fra samme bygd eller nabobygda og de ugifte ungdommene ble bedt til "kaffe" fpr å kunne ta seg en fest i forbindelse med bryllupet! Å invitere ett menneske eller ett par som bor mer enn en halvtimes kjøretur unna på "vielse og kaffe", er direkte ufint! Som jeg har sagt før; Mulig noen bruder tror at akkurat deres bryllup er så spesiellt at folk er interessert i spandere flere titalls tusen og reise flere tusen kilometer, men slik er det altså ikke... Personlig har jeg deltatt i bryllup til en samlet pris av flere milliioner, men jeg husker dem ikke fra hverandre. Det eneste bryllupet jeg husker kostet under 5.000 og det husker jeg fordi det var elegant og enkelt! Det verste jeg har vært i kostet flere hundre tusen; Det er helt greit å invitere til en heidundrende bygdefest, men da har man ikke "Galla" som antrekk i invitasjonen til de som faktisk er bedt...Jeg takler fint fint fulle trøndere jeg, men jeg gjør det helst ikke i lang, skreddersydd silkekjole! Slik blir jo selvfølgelig ikke ditt bryllup og alle som ikke synes du var uovermåte vakker ringer jo dagen etter og sier fra...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå