Gjest Gjesta Skrevet 4. august 2006 #21 Skrevet 4. august 2006 (endret) Jeg er ikke interessert i noen kverulering, og kan ikke se spor av sånt i tråden før dine svar til meg. Jeg slo fast at jeg hadde misforstått deg, og stilte et seriøst spørsmål til deg. Hvorfor starter du umiddelbart med skittkasting da? Skal jeg tolke det at du velger å kaste dritt som i stedet for å svare som et tegn på at du strengt tatt ikke kan svare men heller vil kverulere? Endret 4. august 2006 av Tispa
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #22 Skrevet 4. august 2006 Jeg er ikke interessert i noen kverulering. Jeg slo fast at jeg hadde misforstått deg, og stilte et seriøst spørsmål til deg. Hvorfor starter du umiddelbart med skittkasting da? ← Det har jeg gitt deg svar på. Nå har uansett hele tråden gått rett i dass.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #23 Skrevet 4. august 2006 Så kom Hannen, og jeg forstår at Tispa nok en gang har rapportert at noen har motsagt henne.
Leo Skrevet 4. august 2006 #24 Skrevet 4. august 2006 Jeg har altså behov for en karm, uten dør. Heter det fortsatt karm da? Har prøvd å søke litt rundt men finner ingenting. Er det noen som kjenner til noen som produserer slikt? Jeg blir veldig takknemmelig for svar! ← Forstår jeg deg rett, skal du ha en dørkarm hvor det ikke er frest ut til hengsler og lås. Jeg ville ha tatt en telefon eller stukket innom nærmeste byggvarehus/trelastforhandler og forklart dette. Veldig mye av slike ting produseres lokalt her i Norge og det er stort sett ikke noe problem å få bestilt hvis de ikke har. Jeg har for øvrig en slik løsning mellom gangen og kjøkkenet og der er det rett og slett slått på vanlig høvlet og pusset plank tilsvarende tykkelsen på veggen i bjelkelaget rundt åpningen og deretter er det listet med vanlige gerikter på begge sider av veggen.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #25 Skrevet 4. august 2006 Jeg har for øvrig en slik løsning mellom gangen og kjøkkenet og der er det rett og slett slått på vanlig høvlet og pusset plank tilsvarende tykkelsen på veggen i bjelkelaget rundt åpningen og deretter er det listet med vanlige gerikter på begge sider av veggen. ← Er akkurat det hun skal ha Leo, bare at hun ikke bør bruke plank men hobbyplate (limtre) som er mer stabilt.
Leo Skrevet 4. august 2006 #26 Skrevet 4. august 2006 (endret) Er akkurat det hun skal ha Leo, bare at hun ikke bør bruke plank men hobbyplate (limtre) som er mer stabilt. ← Kan ikke huske å ha sett så smale hobbyplater (Under 10 cm.), men hvis det finnes er det helt sikkert det lureste! Ser imidlertid ikke ut til at det har vært noen problem med vanlig plank (Vil jo anta at det har vært brukt 1. sortering beregnet på formålet) heller. Den har vel sittet der i godt over ti år og har ikke vridd seg eller sprukket så vidt jeg kan se. Endret 4. august 2006 av Leo
Gjest Gjest_Gamle gode 10na_* Skrevet 4. august 2006 #27 Skrevet 4. august 2006 Det er normalt med utforinger i limtre - og de skal ikke vri seg nettopp fordi de er av limtre, derfor bortfaller også behovet for spor på baksiden. Jeg har i en noen år arbeidet med salg av trelast og byggevarer. Og da for det meste vinduer og dører. Utforinger leveres IKKE i limtre. Limtre brukes til helt andre formål, t.d. bærende søyler, dragere, brospenn etc. Utforinger leveres ubehandlet i heltre (furu) eller laminert heltre (furu). Overflatebehandlede utforinger leveres i MDF. Utforinger brukes til å fore ut dører/vinduer (som har std karmdybde 92mm) til boligens totale veggtykkelse. Normal veggtykkelse for nye boliger idag er på rundt 230mm, det vil si at man da trenger en utforing på 138mm + penn. Så, jeg forstår ikke hvorfor i all verden utforing i det hele tatt er tema her i denne saken.
Gjest Gjest_Gamle gode 10na_* Skrevet 4. august 2006 #28 Skrevet 4. august 2006 Er akkurat det hun skal ha Leo, bare at hun ikke bør bruke plank men hobbyplate (limtre) som er mer stabilt. Hobbyplater er ikke laget av limtre. Disse lages i MDF, heltre furu eller laminert furu.........
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2006 #29 Skrevet 4. august 2006 Jeg har i en noen år arbeidet med salg av trelast og byggevarer. Og da for det meste vinduer og dører. Utforinger leveres IKKE i limtre. Limtre brukes til helt andre formål, t.d. bærende søyler, dragere, brospenn etc. Utforinger leveres ubehandlet i heltre (furu) eller laminert heltre (furu). Overflatebehandlede utforinger leveres i MDF. Utforinger brukes til å fore ut dører/vinduer (som har std karmdybde 92mm) til boligens totale veggtykkelse. Normal veggtykkelse for nye boliger idag er på rundt 230mm, det vil si at man da trenger en utforing på 138mm + penn. Så, jeg forstår ikke hvorfor i all verden utforing i det hele tatt er tema her i denne saken. ← Hobbyplater er ikke laget av limtre. Disse lages i MDF, heltre furu eller laminert furu.........← Jeg forstår heller ikke hvorfor utforinger er tema i denne saken, er jo det jeg har forsøkt å si lenge - at det ikke er snakk om utforinger. Kall gjerne limtre for laminert tre - det går ut på det samme. Det er forskjell på tykkelsen av limtre. Limtre er når man limer sammen "staver" av treverk så det blir en helhet. Det brukes til heltre benkeplater, hobbyplater, hylleplater, takkonstruksjoner m.m. Saken er at det er limt. Selv om noe er limt sammen (limtre) så er det like fullt heltre hvis det kun er treverk som er benyttet. Plater av mdf kalles forresten stort sett mdf-plater.
Gjest Gjesta Skrevet 4. august 2006 #30 Skrevet 4. august 2006 Så, jeg forstår ikke hvorfor i all verden utforing i det hele tatt er tema her i denne saken. ← Muligens fordi utforinger fåes i bredder opp mot 30 cm? Bestillingsvare i byggvarehusene, men likevel standard fra produsent. Akkurat som 12x70 glattkant.
Gjest Gjest_Gamle gode 10na_* Skrevet 4. august 2006 #31 Skrevet 4. august 2006 Muligens fordi utforinger fåes i bredder opp mot 30 cm? Bestillingsvare i byggvarehusene, men likevel standard fra produsent. Akkurat som 12x70 glattkant. ← Det stemmer, men utforinger har også en penn som skal inn i foringsnoten i karmen, og det er vel lite hensiktsmessig når det her er snakk om en ikke eksisterende karm................
Gjest Gjesta Skrevet 4. august 2006 #32 Skrevet 4. august 2006 Det stemmer, men utforinger har også en penn som skal inn i foringsnoten i karmen, og det er vel lite hensiktsmessig når det her er snakk om en ikke eksisterende karm................ ← Ja, pennen må fjernes, og bredden på både hobbyplater og utforinger må tilpasses bredden på veggen som skal dekkes. Om man da sager/høvler vekk hele eller halve bordtykkelsen går da ut på ett? Om jeg skulle velge, ville jeg valgt som jeg har gort tidligere, og gått for sporfrest heltre utforing om nødvendig, evt for laminert utforing som ser mye penere ut enn hobbyplater. MDF (og ofte også laminert tre) forutsetter at overflaten males, mens du stiller friere dersom du velger utforing som er produsert med det for øyet at den skal kunne stå lakkert eller beiset, altså med trestrukturen synlig.
Gjest Gjest_Gamle gode 10na_* Skrevet 4. august 2006 #33 Skrevet 4. august 2006 MDF (og ofte også laminert tre) forutsetter at overflaten males, mens du stiller friere dersom du velger utforing som er produsert med det for øyet at den skal kunne stå lakkert eller beiset, altså med trestrukturen synlig. Det stemmer. Og det er derfor ferdig overflatebehandlede utforinger er i nettop MDF.
hilli Skrevet 4. august 2006 Forfatter #34 Skrevet 4. august 2006 Jeg hadde aldri sett for meg at en diskusjon om trelast kunne bli så heftig . Uansett så har jeg fått svar på det jeg lurte på nå, og litt til. Takker for informative svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå