Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altså behov for en karm, uten dør. Heter det fortsatt karm da? Har prøvd å søke litt rundt men finner ingenting. Er det noen som kjenner til noen som produserer slikt? Jeg blir veldig takknemmelig for svar!

Skrevet

Da kan du bare få en snekker til å lage det?

Kalles kanskje for foringer? med lister rundt?

Skrevet

Fant en i aluminium... Her.

Søkte på dørkarm, fikk endel treff. Disse hadde dørkarmer.

Skrevet

Om døren og åpningen har standardmål, så trenger du ikke å dra lenger enn på Maxbo e.l.

Skrevet
Om døren og åpningen har standardmål, så trenger du ikke å dra lenger enn på Maxbo e.l.

Problemet mitt er at åpningen ikke skal ha dør, og at karmen skal være glatt, uten plass til dør. Litt vanskelig å forklare kanskje. Muligens er snekker den beste løsningen.

Skrevet
Fant en i aluminium... Her.

Søkte på dørkarm, fikk endel treff.  Disse hadde dørkarmer.

Jeg har faktisk ikke fått opp noen av disse når jeg har søkt, men det ser ut som om de også bare har dørkarmer og ikke karmer til åpninger uten dør.

Skrevet (endret)

Da er det vel utforinger du skal ha. De er helt glatte, uten hakk som døra skal passe inn i. Mener bestemt at du får slike hos Maxbo (og andre byggvarehus) også.

Endret av Lea
Skrevet

Takk! Utforinger ja. Det er ikke så lett når man ikke vet hva alt heter :)

Skrevet

Nemlig. Og i tillegg har slike ting gjerne forskjellige navn etter hvor man spør. Jeg kan derfor ikke garantere at de automatisk skjønner hva du mener når du spør etter utforinger. Men med litt forklaring, så burde det gå greit.

Skrevet

Utforinger er med hakk som passer inn i dørkarmen - har du ikke dørkarm, så skal du heller ikke ha utforing.

Hvis du skal ha åpning uten dør og karm, men med en glatt flate inn mot avslutningen av veggen inn mot åpningen på begge sider, så skal du ha hobbyplater. De fåes i mange lengde og bredder.

Skrevet

Så det er noe som må snekres selv?

Skrevet
Så det er noe som må snekres selv?

Mener du sage og snekre for å få platene på plass?

Da er svaret ja.

Si hvis du vil ha bruksanvisning.

Gjest Gjesta
Skrevet
Utforinger er med hakk som passer inn i dørkarmen - har du ikke dørkarm, så skal du heller ikke ha utforing.

Hvis du skal ha åpning uten dør og karm, men med en glatt flate inn mot avslutningen av veggen inn mot åpningen på begge sider, så skal du ha hobbyplater.  De fåes i mange lengde og bredder.

Ikke helt korrekt.

Utforinga er lista/planken/plata/kall-det-hva-du-vil som ligger mellom selve karmen og lista, evt fra list til list. (Du forer det "nakne" feltet)

Utforing er også navnet på treplater i varierende bredder som er spesielt laget for dette formålet, fri for kvister, og sporfrest på baksiden for at de ikke skal vri seg.

Trodde det het glattkant?

Glattkant er en samlebetegnelse på lister og plank som ikke har not, fjær eller profilering.

Skrevet
Trodde det het glattkant?

Når man snakker om glattkant, så snakkes det i dag om lister uten profiler.

Mulig det het glattkant før de begynte å kalle det hobbyplater, men poenget mitt er at hun ikke må kjøpe utforinger - for da får hun med det sporet som skal inn i karmen.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ser jeg har misforstått gjest over her en smule.

Utforingene har naturlig vis et spor som skal inn i karmen.

Det er for øvrig ikke vanskelig å fjerne, men det krever at man har en høvel tilgjengelig.

På den andre side må antakelig hobbyplatene også tilpasses. ;)

Skrevet
Ikke helt korrekt.

Utforinga er lista/planken/plata/kall-det-hva-du-vil som ligger mellom selve karmen og lista, evt fra list til list. (Du forer det "nakne" feltet)

Utforing er også navnet på treplater i varierende bredder som er spesielt laget for dette formålet, fri for kvister, og sporfrest på baksiden for at de ikke skal vri seg.

utforinger har som sagt spor, men så blir det så mye om og men her at det uansett ikke er til hjelp for trådstarter.

Sporfreste utforinger har jeg ladri sett, og jeg tør å påstå jeg har sett noen tusen meter. ;) At de er kvistfri er nok bare en utopi (men ahr det noe emd trådstarters spørsmål å gjøre?)

Snakk om å skape forvirring.

Skrevet
Jeg ser jeg har misforstått gjest over her en smule.

Utforingene har naturlig vis et spor som skal inn i karmen.

Det er for øvrig ikke vanskelig å fjerne, men det krever at man har en høvel tilgjengelig.

På den andre side må antakelig hobbyplatene også tilpasses. ;)

Ja - du misforstod nok noen smuler ja, og nå er forvirringen her komplett!

Selvfølgelig må hobbyplatene tilpasses, er jo det jeg sa jeg kunne forklare trådstarter hvordan hun skulle gjøre hvis hun trenger bruksanvisning.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er tilbake på forstå-sporet nå.

Kan du forklare meg og trådstarter hvorfor det er bedre å bruke hobbyplater enn utforing så lenge begge må tilpasses?

Og hvis du vil se sporfreste, kvistfri utforinger kan du komme og se på de vi brukte til å fore ut åpningen mellom laftestue og t ilbygg på hytta i fjor.

Skrevet
Jeg er tilbake på forstå-sporet nå.

Kan du forklare meg og trådstarter hvorfor det er bedre å bruke hobbyplater enn utforing så lenge begge må tilpasses?

Og hvis du vil se sporfreste, kvistfri utforinger kan du komme og se på de vi brukte til å fore ut åpningen mellom laftestue og t ilbygg på hytta i fjor.

Tispa: jeg er lei av å kverulere med deg, dette er ikke den første tråden hvor du kommer inn med høye kneløft og vrir et enkelt spørsmål til lengre forklaringer om noe som faktisk ikke er relevant for det trådstarter spør om.

En sak er å bruke av sin tid på å hjelpe trådstarter, noe annet er å bruke av sin tid på å oppklare misforståelser og kverulere med andre. Jeg gidder ikke det siste, man blir lei til slutt.

Når det gjelder trådstarter så forsvant hun fra dennne tråden da forvirringen her begynte.

Hva du har brukt på hytta di er irrelevant, jeg snakker om hva som er i omløp hos trelasthandlere og byggvarehus - er det trådstarter må forholde seg til. Og for å gjenta - det er ikke normalt med kvistfrie eller sporfreste utforinger. Det er normalt med utforinger i limtre - og de skal ikke vri seg nettopp fordi de er av limtre, derfor bortfaller også behovet for spor på baksiden.

Har du ikke andre preferanser enn oppføring av egen hytte, så bør du forhold deg til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...