Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min går på aktiv sykemelding og vi skal snart på ferie til utlandet. Ferien er avtalt med arbeidsgiver og ferien ble bestilt og betalt for han ble syk.

Hvordan er reglene på dette?

Han vil ha veldig godt av ferie og dersom vi ikke reiser ødelegger vi for flere enn bare oss selv.

Fant ikke noe om regler ang aktiv sykemld på trygdeeaten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

går utifra at samme regler gjelder for aktiv sykemelding som for vanlig sykemelding, siden aktiv sykemelding blir 100% betalt fra trygdekontoret på lik linje med vanlig sykemelding bare at man får jobbe det man klarer.

på vanlig sykemelding må han søke trygdekontoret om å få lov til å reise til utlandet, det må legges frem dokumentasjon fra legen om at det er bra for ham å reise og jeg vet ikke hvor lett det er å få beholde sykepenger til tross for slik dokumentasjon så lenge ikke ferien er FOR sykdommen hans.

i utgangspunktet kan man ikke reise utenlands og også få betalt sykepenger, så han risikerer å miste pengene den perioden han er i utlandet.

Skrevet

Men siden han har avtalt ferie med arbeidsgiver disse ukene, vil det da ikke i prinsippet gå fra jobben sin utbetaling?

Finnes det et standardskjema man kan søke på om ferie utenlands?

Eller må man ringe trygdekontoret/evt legen og få det til sendt

Skrevet

så lenge han er aktivt sykemeldt (som tilsvarer en helt vanlig 100% sykemelding betalt fullt og helt av trygdekontoret i sykemeldingsperioden) så betaler ikke arbeidsgiver noe i den perioden han er aktiv sykemeldt.

dersom arbeidsgiver da skal betale ham i ferien, så må han friskmeldes 100%, vet ikke hvordan det da er om man kan sykemeldes igjen etterpå.

det er trygdekontoret som godkjenner eller ikke godkjenner en aktiv sykemelding, siden det er de som betaler 100% av tiden mens arbeidsplassen får utført det han evt klarer å gjøre. så om han friskmeldes for å ta ferie, så må han være obs på at det kan være vanskelig å gå tilbake til aktiv sykemelding etterpå siden det er god mulighet for at trygdekontoret ikke liker det.

uansett hvor planlagt ferien er med arbeidsgiver så har ikke arbeidsgiver noe med hva han kan og ikke kan når han er sykemeldt, i en sykemeldingsperiode er det trygdekontoret man må forholde seg til, kun trygdekontoret bestemmer om det er ok eller ikke.

legen bør sende anbefaling dersom legen mener at den syke bør reise til utlandet og at dette vil ha god innvirkning på den sykes helsetilstand. det vil nok hjelpe til muligheten for å få ja fra trygdekontoret.

Skrevet

det finnes sikkert skjemaer han kan fylle ut for å søke hos trygdekontoret, da må han ta kontakt med dem for å få det.

Skrevet

Når man leverer sykmelding skal man selv føre på om man har avtalt ferie i sykmeldingsperioden. Om man da skriver på dette stanses utbetalinger fra TK i denne perioden og man får evt. feriepenger fra arbeidsgiver istedet.

Skrevet

Hm... Jeg var på tre ukers utenlandsferie mens jeg var 100% sykemeldt i fjor. Gjør det meg til en trygdesnylter? :klø:

Skrevet
Hm... Jeg var på tre ukers utenlandsferie mens jeg var 100% sykemeldt i fjor. Gjør det meg til en trygdesnylter? :klø:

så lenge du ikke oppga det, så var det å gå imot reglene for sykemeldingspenger fra trygdekontoret ja. ;)

det er ikke lov til å forlate landet uten å ha meldt ifra til trygdekontoret når du er sykemeldt.

Skrevet
Når man leverer sykmelding skal man selv føre på om man har avtalt ferie i sykmeldingsperioden. Om man da skriver på dette stanses utbetalinger fra TK i denne perioden og man får evt. feriepenger fra arbeidsgiver istedet.

er det så "enkelt"?

blir det ingen spørsmål og ingen problemer med å fortsette sykemeldingen etter denne ferien?

(har aldri prøvd jeg altså, så jeg spør bare fordi det virker så enkelt, og min oppfatning av trygdekontoret og ting med dem, er alt annet en enkelt. :ler: )

Skrevet

Det er så enkelt hvis du har ferie i Norge, men skal du utenfor Norges grenser så gjelder egne regler.

Sakset fra Trygdeetaten.no

Begrenset rett til sykepenger

Opphold i utlandet

Det er et vilkår for rett til sykepenger at du oppholder deg i Norge. Dersom du er innlagt på sykehus i utlandet for folketrygdens regning, har du rett til sykepenger etter vanlige regler. Du kan også søke om å få sykepenger i en begrenset periode under opphold i utlandet. Du må i så fall godtgjøre at du vil være helt arbeidsufør på grunn av sykdom i hele den perioden utenlandsoppholdet varer. Oppholdet må heller ikke forverre helsetilstanden, forlenge perioden du er arbeidsufør eller hindre trygdekontorets kontroll og oppfølging.

Skrevet

Takk for svar alle sammen.

Oppholdet må heller ikke forverre helsetilstanden, forlenge perioden du er arbeidsufør eller hindre trygdekontorets kontroll og oppfølging.

Oppholdet vil neppe forverre helsetilstanden hans, heller gjøre det bedre.

Om det vil hindre trygdekonstorets kontroll tviler jeg på. Han har nesten ikke vært i kontakt med dem i tiden han har vært syk, så rart om de ville ha så mye kontroll med han nå.

Når man leverer sykmelding skal man selv føre på om man har avtalt ferie i sykmeldingsperioden. Om man da skriver på dette stanses utbetalinger fra TK i denne perioden og man får evt. feriepenger fra arbeidsgiver istedet

dette virker jo veldig enkelt. Får satse på at det er det også. Han sa at han skulle ringe tk og legen i morgen å høre med dem.. Hadde tidligere pratet med legen om det, men han var usikker på reglene. Men sambo er litt glemsk så jeg må nok minne han på det

Skrevet
så lenge du ikke oppga det, så var det å gå imot reglene for sykemeldingspenger fra trygdekontoret ja.  ;)

det er ikke lov til å forlate landet uten å ha meldt ifra til trygdekontoret når du er sykemeldt.

Au da. :klaske: Men hvordan skal man vite sånt? Falt meg ikke inn å sjekke det en gang...

Skrevet

det står ganske klart på den grønne delen du skal sende til trygdekontoret da, der du må krysse av og signere, der står det ihvertfall spørsmål om du skal på ferie i perioden eller ikke. ;)

Skrevet

Det står det også spørsmål om du har vært eller skal til utlandet.

Skrevet

Akkurat. Har bare fått beskjed om å signere jeg, så da gjør jeg det. *blånd* Jeg skylder alt på alle de tåpelige erklæringene man må signere når man installerer dataprogrammer. Man lærer seg å si JA til alt... Men burde ikke Trygdekontoret kjøre systemet sitt opp mot hvem som forlater landet til en hver tid? Kommer jeg til å havne i fengsel? Hrmf!

Skrevet

det holder ikke bare å signere på den delen, du må faktisk krysse av ja eller nei for om du skal avvikle lovbestemt ferie og på om du skal oppholde deg i utlandet i tidsrommet kravet gjelder. :erter:

vet vel ikke om de sjekker i så stor grad, om det overhode blir tatt noen undersøkelser. så om de noengang finner ut om noen er i utlandet så lenge de ikke faktisk kontakter deg eller noe akkurat da, vet jeg ikke.

Skrevet

Jøss... Har aldri krysset av for noe jeg. Jaja, åker jeg inn så åker jeg inn.

Skrevet

merkelig, jeg har fått tidligere sykemeldinger i retur fra trygdekontoret fordi jeg hadde glemt å krysse av.

men det er kanskje forskjell på hvor påpasselige de er?

Skrevet

Mulig. Har aldri sendt dem direkte da, bare levert dem på jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...