Gå til innhold

Sykepenger og ferie i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt og på den delen av sykemeldingen som skal sendes trygdekontoret må man fylle inn om man skal oppholde seg i utlandet i sykeperioden. I så fall må det søkes på nytt om å få sykepenger under oppholdet. Gjelder det bare om man flytter midlertidig (adresseendring) til et annet land, eller gjelder det også om man skal feriere i utlandet? I mitt tilfelle blir jeg borte en mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt tidligere, men har ingen henvisninger e.l., at man ikke kan dra til utlandet på ferie engang om man er sykmeldt. Venn av meg som måtte avlyse ferie pga dette, fordi søknad om tillatelse til å dra til utlandet i sykmeldingsperioden ikke ble behandlet tidsnok. Dette er riktignok noen år siden, og jeg aner ikke hvordan reglene faktisk er.

Gjest BagLady
Skrevet

Du må søke, og dokumentere at oppholdet ikke vil forverre helsetilstanden din, forlenge sykemeldingen. Dette gjelder selv om det bare er en ferie du skal på.

Skrevet

Jeg har også hørt at det ikke er lov å heve sykepenger i utlandet.

En jeg vet om måtte få egen legeerklæring hvor legen skrev at han måtte reise av medisinske grunner. Han måtte komme seg til varmere strøk, gikt eller no lignende. Da var det greit.

Best å sjekke med trygdekontoret først, ring f.eks. anonymt til et annet trygdekontor først. Så kan du fakta når du snakker med din egen saksbehandler etterpå. Kan bli veldig kjedelig å bli tatt etterpå.

Skrevet

Så strengt??? Ja, ja. Takk for svar. Skal ringe trygdekontoret i morgen.

:)

Skrevet
Jeg er sykemeldt og på den delen av sykemeldingen som skal sendes trygdekontoret må man fylle inn om man skal oppholde seg i utlandet i sykeperioden. I så fall må det søkes på nytt om å få sykepenger under oppholdet. Gjelder det bare om man flytter midlertidig (adresseendring) til et annet land, eller gjelder det også om man skal feriere i utlandet? I mitt tilfelle blir jeg borte en mnd.

Du har ikke lov til å dra før du har snakket med legen din og at han godkjenner det.

om det sker deg noe i utlandet uten at du har klarert oppholdet på forhånd, kan du få store problemer.Du kan miste inntekten din også.

Skrevet
Du har ikke lov til å dra før du har snakket med legen din og at han godkjenner det.

om det sker deg noe i utlandet uten at du har klarert oppholdet på forhånd, kan du få store problemer.Du kan miste inntekten din også.

Du kan risikere å måtte betale hele regninga selv dersom det skulle skje det noe fortalte legen min.

Skrevet

Jeg har ikke en diagnose som vil forverre seg ved opphold hverken her eller der. Det er heller ingen fare for at det vil skje meg noe som direkte følge av diagnosen. Jeg har for så vidt "råd til" å ikke få sykepenger i denne perioden, da jeg heller ikke ville fått vanlig lønn, men feriepenger. Noen som vet om trygdekontoret må behandle ferdig saken før jeg drar, eller kan jeg reise så lenge alle papirer er sendt inn?

Skrevet

Jo, man kan få sykepenger under ferie i utlandet. Som andre sier her må ikke ferien forverre sykdommen, og man får også reise om ferien kan ha en positiv effekt (f.eks. hvis det er psykisk sykdom).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...