Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #1 Del Skrevet 3. august 2006 Jeg har kommet inn på sykepleie høyskole og er litt nervøs nå I timeplanen står det at vi begynner å studere mikrobiologi fra 2. uka. Er det noe vanskelig fag? Kan noen av dere informere meg hva det handler om? Når begynner praksis 1. året? Det er bare så spennende å vite alt om studium. Hvor kan jeg kjøpe brukte skolebøker? Når får jeg første lån og stipend utbetalt? Kan jeg søke om lån og stipend nå eller må jeg vente på skolestart og lærestedet skal sende det for meg? Alle svar er velkommen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #2 Del Skrevet 3. august 2006 Gratulerer!! Jeg er nettopp ferdig med det første året og ser frem til å komme i gang med det neste. Mange spørsmål du kommer med, skal forsøke å svare så godt jeg kan..... 1. Mikrobiologi var for oss bare noen få forelesninger, mye selvstudie. Men vanskelig? Ja litt. 2. Praksis første året for oss på HSH begynte føst rett over nyttår, men jeg vet at det er litt forskjell fra studiested til studiested. 3. Brukte skolebøker annonseres som regel på en tavle på studiestedet ditt i de første ukene etter oppstart. Ellers er det feks Finn.no. 4.Du bør søke om lån/stipend på lånekassen.no snarest mulig. Siden du er såpass sent ute, er det lite trolig at du får det utbetalt før mot slutten av August. Etter det er det utbetaling den 15. i hver mnd fram til og med Mai. Du godkjenner utdanningsplanen på skolens nettsider ved skolestart, og deretter sender de ok til lånekassa. Lykke til med et spennende studie, og se på alle situasjoner som erfaringer det verdt å ta med seg, enten det er gruppearbeid eller IKT som kan tære på tålmodigheten imellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 3. august 2006 #3 Del Skrevet 3. august 2006 hei og grattis! jeg er ferdig med førsteåret ved HiT. Mikrobiologi hadde vi en del forelesninger om, men lite desverre, jeg synes det var mye å huske. men den testen vi hadde gikk veldig bra alikevel, leste mye. Du bør søke lån nå med en gang. jeg håper jeg får min første utbetaling neste uke da jeg trenger pengene til en ferie hihi praksis hos oss det 1 året startet ike før etter jul og varte 4 uker. men det varierer fra skole til skole, da hadde vi 4 uker på sykehjem, mens nå i 2. året er det 20 uker praksis på sykehus, på ulike avdelinger. jeg kjøpte ingen brukte bøker, rett og slett fordi vi skal bruke bøkene om igjen de neste årene også så vi trenger de. Men hadde sikkert funnet noen til salgs om jeg gikk inn for det. men synes det er greit med "rene" bøker. blir distrahert av andres markering. jeg anbefaler og ikke ta lett på anatomien og det er veldig mange som stryker på medikamentregninga. Det er bare å øve. for min del var den latterlig enkel, vr ferdig å regne på 10 min og satt en time å var nervøs før jeg gikk ut og fikk sammenlignet svarere. Men det er overkommelig, og man klarer det lett om man øvre. lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #4 Del Skrevet 3. august 2006 Takk for svarene. Her er usikkert for meg. "Du godkjenner utdanningsplanen på skolens nettsider ved skolestart, og deretter sender de ok til lånekassa". Hvordan kan jeg søke om lån hvis skolen ikke har bekreftet at jeg er student hos dem Det skjer ved skolestart, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 3. august 2006 #5 Del Skrevet 3. august 2006 du kan søke lån, men får ikke penger utbetalt før du har betalt semesteravgift ( er sånn hos oss iallefall) og skolen sender melding om dette til lånekasse. Det gjør de automatisk etter du har betalt den. Og du signerer gjeldsbrev som du får tilsendt av lånekassen. men andre ord: ting tar tid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå