Gå til innhold

Bør man låse kofferten før innsjekking?

Tino

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at den blir brutt opp i noen land, som f.eks. USA, men at dette egentlig ikke er lov, or something...

Men ting har blitt stjålet fra meg, også er det jo hu stakkars australske som soner kjempe straff i Indonesia fordi noen plantet dop i bagen hennes.

Noen erfaringer med at kofferten blir brutt opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Ja, du bør låse kofferten før innsjekking!

Om kofferten er brutt opp, og ting har forsvunnet, så er det tyveri og meldes fra om til flyselskapet. Jeg har selv opplevd at kofferten min var brutt opp ved ankomst, men ingenting var forsvunnet... tygligvis ville ingen ha mine sure og svette skittenklær...;) Legg ALDRI verdisaker i kofferten!! Det er ganske vanlig med tyveri fra kofferter av ansatte på flyplasser, spesielt hvis kofferten blir liggende lenge et eller annet sted!

Har kofferten blitt åpnet i tollen eller for annen kontroll, så blir den merket med en klistrelapp. Låsen blir sjelden ødelagt, de fleste har nemlig utstyr til å åpne kofferter uten å gjøre skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at den blir brutt opp i noen land, som f.eks. USA, men at dette egentlig ikke er lov, or something...

Men ting har blitt stjålet fra meg, også er det jo hu stakkars australske som soner kjempe straff i Indonesia fordi noen plantet dop i bagen hennes.

Noen erfaringer med at kofferten blir brutt opp?

Ved innsjekking i USA får man beskjed om å sørge for at kofferten er ulåst siden stort sett all bagasje åpnes og er kofferten da låst, blir den brutt opp. Det enkelt å se at bagasjen har vært åpnet på flyplassene i USA siden de legger igjen et skriv som forklarer rettigheter etc. Det gjøres ikke i andre land så vidt jeg vet, men jeg går ut fra at også andre lands toll- og sikkerhetsmyndigheter også bryter opp låste kofferter når de føler behov for det. Litt merkelig hvis det ikke skulle være lov. Hva skal de ellers gjøre hvis de f.eks. finner en mistenkelig gjenstand på gjennomlysning av en låst koffert?

Min koffert har aldri blitt brutt opp fordi den ikke er låst, men jeg har sett mange kofferter som har vært brutt opp på forskjellige rullebånd. Resultatet er ofte at koffertene er ødelagt og ikke lar seg lukke skikkelig igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JLåsen blir sjelden ødelagt, de fleste har nemlig utstyr til å åpne kofferter uten å gjøre skade.

Det stemmer at de har universalnøkler etc., men har du en koffert som ikke passer med standarden, ødelegger de låsen for å komme til innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Det stemmer at de har universalnøkler etc., men har du en koffert som ikke passer med standarden, ødelegger de låsen for å komme til innholdet.

Ja, det kan man risikere. Normalt er det ikke noe problem, men greit å være obs på. :)

Og i USA er det vel mye for å spare tid og arbeid at man får beskjed om å ikke låse kofferten? Kan forestille meg at de ikke gidder å bruke tid på å åpne en koffert skånsomt og heller bryter de opp ja......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de måtte rope deg opp hvis de skulle se i kofferten, det var kanskje litt naivt og søtt, det kan jo bli fryktelig tidkrevende.

En jeg kjenner ble bedt om å åpne, men hadde glemt koden, den ble veldig raskt brutt opp for å si det sånn, veldig pinlig for vedkommende (og veldig skuffende for sikkerhetspersonalet som ikke fant noe som helst spennende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i USA er det vel mye for å spare tid og arbeid at man får beskjed om å ikke låse kofferten? Kan forestille meg at de ikke gidder å bruke tid på å åpne en koffert skånsomt og heller bryter de opp ja......

Sannsynligvis. De åpner så og si all bagasje og hvis alle koffertene var låst, ville det jo tatt mye lenger tid. Jeg har imidlertid aldri opplevd at noe har blitt borte. Tvert i mot har det hendt at de har funnet ting i kriker og kroker som jeg trodde jeg hadde mistet :ler:

Jeg trodde de måtte rope deg opp hvis de skulle se i kofferten, det var kanskje litt naivt og søtt, det kan jo bli fryktelig tidkrevende.

Det hadde nok blitt rimelig uoverkommelig ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg pleier å låse kofferten men i USA fikk vi beskjed om a la den være åpen ellers ville de bryte låsen opp dersom det var nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fulgte anbefalingen om å ikke låse kofferten i USA, noe jeg er glad for, av våre 4 koffertert var 3 sjekket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ønsker å sikkre innholdet i kofferten uten å risikere at en blir ødelagt kan man eventuelt låse den med en lenke eller liknende som de i sikkerhetssjekken kan klippe av. Det finnes også bånd som man kan ha rundt hele kofferten, disse har gjerne kodelås. Koster i alle fall mindre enn ny koffert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låser ikke kofferten min, men har låst den før. Den har blitt sjekket, men låsen har ikke blitt ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen er vel at de vil sjekke...  ;)

Uten mistanke om noe som helst?

Vil ikke ha kofferten min åpnet og ødelagt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten mistanke om noe som helst?

Tror de tenker som så at all bagasje er mistenkelig inntil det motsatte er bevist...

Vil ikke ha kofferten min åpnet og ødelagt heller...

Du blir ikke spurt og ingenting blir ødelagt hvis du lar være å låse kofferten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg synes det virker litt paranoid å tro at sikkerhetsvakter stjeler baggasje...

Jeg låser ikke kofferter fordi jeg ikke vil at de skal ødelegge låsen (spesielt siden jeg har kodelås).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Må si jeg synes det virker litt paranoid å tro at sikkerhetsvakter stjeler baggasje...

Jeg låser ikke kofferter fordi jeg ikke vil at de skal ødelegge låsen (spesielt siden jeg har kodelås).

Om sikkerhetsvaktene ønsker å stjele har de jo tilgang til å åpen kofferten enten den er låst eller ikke.

Problemet er ikke sikkerhetsvaktene, men andre ansatte på flyplasser, samt medpasasjerer som når bort til rullebåndet før deg. Jeg synes det er litt naivt å tro at det ikke finnes et eneste uærlig menneske blant de flere hundre menneskene som har mulighet til å stjele fra en koffert på reisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg reiser aldri med koffert, men med en ryggsekk som ikke lar seg låse på noen fornuftig måte. Jeg har reist en del rundt i verden og aldri opplevd at noe har blitt bort eller ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låser alltid koffertene når jeg reiser, og har aldri opplevd at de har blitt brutt opp eller sjekket (men jeg har ikke vært i USA da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har koffert med kodelås og låste denne når jeg reiste til USA. Den var merket at den var sjekket, men den var ikke brutt opp. Låser den alltid, da jeg har opplevd å blitt frastjålet en del ting når jeg ikke har låst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...