Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har gilmore girls dvd'er (sesong 4 og 5) som er sone 1? Fungerer det greit på sonefrie dvd-spillere?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Sone 1 er usa, og skal fungere helt greit på sonefrie DVD spillere.

Sone 2 er europa, så vet du det også ... ;)

Skrevet
Sone 1 er usa, og skal fungere helt greit på sonefrie DVD spillere.

Sone 2 er europa, så vet du det også ... ;)

Jeg vet at sone 1 er usa det er jo derfor jeg er intr. i å høre erfaringer.

Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderte å kjøpe sesong 1 til 5 på amazon, men ble skeptisk da det stod en notis der som gjaldt sone1-dvd'er i sonefrie dvdspillere. Det sto at de hadde en utvidet sonekoding som gjorde at det kunne skape problemer ved lesing av disken i sonefrie dvdspillere.

Jeg er derfor intr. i å høre om noen har erfaring med akkurat gilmore girls sone 1 og ikke sone 1 på sonefrie dvdspillere generelt.

Skrevet (endret)

Jada, det fungerer helt fint. Jeg har Gilmore Girls sesong 3, 4 og 5 (sone 1), og det fungerer helt flott. Kjøper mye forskjellig dvd, da gjerne sone 1, 2 eller 4, og har til dags dato ikke hatt noe problemer med å spille disse på min sonefrie dvd-spiller.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet

Legg merke til at det er forskjell på sonefri- og multisonespiller. En sonefri spiller er ikke knyttet opp mot noen soner og kan derfor bare spille plater som ikke er begrenset til gitte soner - såkalte region 0-plater. Disse er ikke spesielt utbredt på markedet i dag, og i de aller fleste sammenhenger mener man derfor egentlig multisonespillere.

Men det finnes to hovedtyper multisonespillere. De som velger sone automatisk ettersom hva slags plate du putter i dem, og de som står fast i en sone inntil du bytter sone med fjernkontrollen e.l.

Jeg kan tenke meg at den notisen trådstarter refererer til omhandler det såkalte RCE. Oversiktlig fortalt går det ut på at platen "utgir" seg for å være en annen sone enn det den egentlig er, men litt uti filmen hopper den over til å være den sonen den egentlig er solgt for å være. Dette gjøres for å lure de spillerene som skifter sone automatisk, siden de bare sjekker begynnelsen av plata. Dermed spiller plata en liten stund for deretter å stoppe opp i slike automatiske multisonespillere.

Til trådstarter: Selv om noen her rapporterer at akkurat den plata virker i deres spiller, så betyr ikke det at den vil gjøre det i din spiller. Du må altså ha en multisonespiller hvor du kan sette sonen manuelt for å se på plata.

Skrevet (endret)

På folkemunne sier man jo strengt tatt sonefrispiller, nettopp fordi det ikke er noen sone på dvd-spilleren. Går du til en butikk og spør om man kan få kjøpe en sonefri dvd-spiller, så får man en såkalt "multisonespiller" som du så fint kaller det. Som den dvd-entusiasten som jeg er, aktiv på diverse dvd-forum, har jeg faktisk aldri opplevd at noen bruker "multisonespiller", verken på engelsk eller norsk.

MEN nå er det faktisk ikke det trådstarter spurte om da. Og jeg sier som sagt at Gilmore Girls er sone 1, og spilles fint på min "mulitsonespiller" eller sonefrispiller som jeg kaller det. Går man f. eks til DinSide, så har de blant annet uttalt;

"Spilleren hadde absolutt ingen problemer med noen av platene vi prøvde med, og spilte også våre Sone1-filmer helt fint. Denne spilleren er med andre ord sonefri. "

Endret av yvonne
Skrevet
På folkemunne sier man jo strengt tatt sonefrispiller, nettopp fordi det ikke er noen sone på dvd-spilleren. Går du til en butikk og spør om man kan få kjøpe en sonefri dvd-spiller, så får man en såkalt "multisonespiller" som du så fint kaller det. Som den dvd-entusiasten som jeg er, aktiv på diverse dvd-forum, har jeg faktisk aldri opplevd at noen bruker "multisonespiller", verken på engelsk eller norsk.

MEN nå er det faktisk ikke det trådstarter spurte om da. Og jeg sier som sagt at Gilmore Girls er sone 1, og spilles fint på min "mulitsonespiller" eller sonefrispiller som jeg kaller det.

Jeg ser du hang deg veldig opp i det første avsnittet som jeg skrev mest for å gi litt bakgrunnsinfo. Hvis du i tillegg leser de tre andre avsnittene, så ser du at jeg gir en forklaring på det trådstarter spør om. En forklaring som er litt mer nyansert og forklarende enn bare "ja, den virker i min spiller, så da må den virke i din spiller". Det er nemlig ikke sikkert at den virker i alle spillere, men det har jeg allerede forklart i forrige post.

Var jeg stygg med deg nå, Yvonne? :forvirret: Ta det med godt humør, det var ikke vondt ment.

Skrevet (endret)

Selvsagt er det en risiko at Gilmore Girls ikke virker på hennes dvd-spiller, men slik jeg forstod det har hun en såkaldt "mulisonespiller", eller sonefri-spiller som jeg velger å kalle det, og at det derfor burde gå ann å spille disse platene. Ellers hadde jeg gått i butikken og klagd - rett og slett. For har man en sonefri-spiller slik butikkene reklamerer med, ja, da skal alle sonene kunne bli spilt på spilleren. Så har man selvsagt RCE-filmer, men disse er det svært få av. Jeg vil antagelig ikke få spilt av RCE, siden min er en sonefrispiller/multisonespiller. Derfor er sjansen liten for at Gilmore Girls i såmåte er det. Skjønner du tankegangen?

Var jeg stygg med deg nå, BlueEyes? Ta det med godt humør, det var ikke vondt ment.

Endret av yvonne
Skrevet
Så har man selvsagt RCE-filmer, men disse er det svært få av. Jeg vil antagelig ikke få spilt av RCE, siden min er en sonefrispiller/multisonespiller. Derfor er sjansen liten for at Gilmore Girls i såmåte er det.

Sjansen for at det er RCE på den utgivelsen som trådstarter snakker om er faktisk ganske stor. RCE står jo for Regional Code Enhancement, og trådstarter sier at

Det sto at de hadde en utvidet sonekoding som gjorde at det kunne skape problemer ved lesing av disken i sonefrie dvdspillere.

Nøkkelordet her er utvidet (eng. enhanced). Jeg finner ikke den originale notisen som trådstarter snakker om, så jeg kan ikke sikkert si at det er RCE det er snakk om, men det lukter veldig slik.

Yvonne, ikke heng deg så opp i ordbruken min - jeg sa jo til og med i min opprinnelige post at det er vanlig å mene multisonespillere når man snakker om sonefrie spillere. Jeg har aldri anklaget noen for å blande begrepene.

Før du prøver å argumentere med at du har sett Gilmore Girls på spilleren din som antakelig ikke takler RCE, så husk på at det kan være du har en utgivelse uten RCE, mens den trådstarter vurderer å kjøpe faktisk ser ut til å ha det. Uansett, hva din spiller kan eller ikke kan er ingen god indikasjon for hva trådstarters spiller klarer. Derfor gav jeg en utfyllende forklaring tidligere slik at trådstarter kan vurdere sin egen situasjon.

Skrevet (endret)
Sjansen for at det er RCE på den utgivelsen som trådstarter snakker om er faktisk ganske stor. RCE står jo for Regional Code Enhancement, og trådstarter sier at

Nøkkelordet her er utvidet (eng. enhanced). Jeg finner ikke den originale notisen som trådstarter snakker om, så jeg kan ikke sikkert si at det er RCE det er snakk om, men det lukter veldig slik.

Yvonne, ikke heng deg så opp i ordbruken min - jeg sa jo til og med i min opprinnelige post at det er vanlig å mene multisonespillere når man snakker om sonefrie spillere. Jeg har aldri anklaget noen for å blande begrepene.

Før du prøver å argumentere med at du har sett Gilmore Girls på spilleren din som antakelig ikke takler RCE, så husk på at det kan være du har en utgivelse uten RCE, mens den trådstarter vurderer å kjøpe faktisk ser ut til å ha det. Uansett, hva din spiller kan eller ikke kan er ingen god indikasjon for hva trådstarters spiller klarer. Derfor gav jeg en utfyllende forklaring tidligere slik at trådstarter kan vurdere sin egen situasjon.

Disse utgivelsene kjøpte jeg bare for et par måneder siden, helt nye, fra Amazon.com. Det er alltid en risiko, men jeg tror det er lite sannsynlig. Med tanke på min egen dvd-kolleksjon, hvor jeg kjøper dvder nesten hver dag fra nettet, da mye fra Amazon.com, PlayUSA.com, BetamOnline, Deep Discount DVD osv , og har faktisk enda ikke støtt på RCE. Sånn at det er ikke så vanlig som du tydeligvis vil ha det til. Bare sånn til orientering, så jo, jeg tror faktisk jeg vet hva jeg snakker akkurat i dette tilfellet.

Endret av yvonne
Skrevet

Nesa di har helt rett. Det er snakk om REC. Når jeg lassa oppi "handlekurva" mi, kunne amazon melde at noen av titlene jeg hadde valgt, hadde slik koding. Jeg husket bare ikke ordlyden i min store fortvilelse over å måtte vente på sone 2 utgivelser....

Skrevet

Takk for svar btw

Skrevet
Nesa di har helt rett. Det er snakk om REC. Når jeg lassa oppi "handlekurva" mi, kunne amazon melde at noen av titlene jeg hadde valgt, hadde slik koding. Jeg husket bare ikke ordlyden i min store fortvilelse over å måtte vente på sone 2 utgivelser....

Husk det jeg skrev tidligere, Cherie: Hvis du har en spiller hvor du manuelt kan velge én bestemt sone, så kan du allikevel se på RCE-plater på den.

Hyggelig å kunne hjelpe ;)

Skrevet

For å være helt ærlig så har jeg ikke brukt sone 2 delen av spilleren min så jeg aner ikke om den er manuel eller auomagisk, men jeg gjetter på det siste....

Skrevet (endret)

Og som sagt, det er jo ikke noe problem, for de fleste dvd-butikker på nett merker faktisk om det er RCE. Men jeg står fast ved at Gilmore Girls ikke er RCE, ellers ville jeg aldri ha kunne spilt serien selv. Sonene på min dvd-spiller skifter nemlig automatisk.

Og grunnen til at jeg reagerer som jeg reagerer, er fordi jeg ikke liker at man skaper unødvendig frykt. Én ting er å ta forhåndsregler, det er da helt vanlig, men å faktisk spre en regelrett løgn slik at det virker som at RCE er vanlig, blir jeg regelrett matt over. Med mine nesten 600 dvder (da veldig mange av dem kjøpt det siste året) burde jeg ha støtt på et eventuelt problem med dette før. Jada, det finnes RCE, men jeg mener det undøvendig å spre slik propaganda som skremmer så til de grader, noe det virker som BlueEyes ønsker å gjøre i dette tilfellet.

Endret av yvonne
Skrevet

Vet du hva, Yvonne? Jeg hadde faktisk tenkt å være såpass høflig at jeg lot deg få det siste ordet i diskusjonen vår. Men når du legger ord i munnen på meg (eller skal vi si stapper dem lengt ned i halsen på meg), ord som jeg aldri har sagt... nei, da velger jeg å utfordre deg på det.

Og grunnen til at jeg reagerer som jeg reagerer, er fordi jeg ikke liker at man skaper unødvendig frykt. Én ting er å ta forhåndsregler, det er da helt vanlig, men å faktisk spre en regelrett løgn slik at det virker som at RCE er vanlig, blir jeg regelrett matt over. Med mine nesten 600 dvder (da veldig mange av dem kjøpt det siste året) burde jeg ha støtt på et eventuelt problem med dette før. Jada, det finnes RCE, men jeg mener det undøvendig å spre slik propaganda som skremmer så til de grader, noe det virker som BlueEyes ønsker å gjøre i dette tilfellet.

Og nøyaktig hvor har jeg skrevet eller indikert noe som tilsier at RCE er vanlig? Eller i det hele tatt noe om hvor utbredt RCE faktisk er? Først gav jeg en rimelig enkel (og dermed ikke 100% teknisk korrekt) forklaring på fenomenet uten å gå inn i detaljer. Deretter antok jeg at den ene utgivelsen vi har snakket om sannsynligvis har RCE - basert på uttalelser fra trådstarteren. Men jeg klarer faktisk ikke å se at jeg har sagt noe som helst om utbredelsen av RCE på generelt grunnlag.

Jeg har presentert kalde fakta. Jeg har gitt en forklaring som gjør leserene i stand til å gjøre en selvstendig vurdering av problemstillingen omkring RCE sett i forhold til den spilleren de faktisk har - noe som er veldig praktisk hvis de en dag skulle komme over en slik plate. Hvordan kan du kalle det å spre skremselspropaganda?

Skrevet (endret)

Jeg legger ikke ord i munnen på deg, men når du skriver det jeg har sitert nedenunder, høres det ut som dette er en vanlig fenomen.

Jeg kan tenke meg at den notisen trådstarter refererer til omhandler det såkalte RCE. Oversiktlig fortalt går det ut på at platen "utgir" seg for å være en annen sone enn det den egentlig er, men litt uti filmen hopper den over til å være den sonen den egentlig er solgt for å være. Dette gjøres for å lure de spillerene som skifter sone automatisk, siden de bare sjekker begynnelsen av plata. Dermed spiller plata en liten stund for deretter å stoppe opp i slike automatiske multisonespillere.

I din "faktaorientring" nevner du faktisk ikke en gang at de aller fleste dvder ikke er RCE, og det er det jeg reagerer på. Du ville la meg få siste ordet, hva tror du egentlig? Bare fordi jeg snakker av erfaring, så har jeg ikke rett til å uttale meg? Eller hva er det egentlig du mener med den tonen i det innlegget ditt? Jeg vet fakta i saken, noe jeg også har nevnt. Men for meg spiller erfaring en like viktig rolle, også det kan hjelpe.

Endret av yvonne
Skrevet

Så så!

Yvonne: Det er litt rart om amazone advarer meg om at jeg har rce-varer i kurven min ( som inneholdt bare gg) og gg-girls ikke har denne kodingen.....

Kanskje en feilregistrering hos dem?

Skrevet (endret)

Det kan jeg ikke svare på, du får sjekke ut andre forhandlere. Jeg har ihvertfall aldri opplevd noe slikt. Når jeg prøvde selv, på Amazon.com, fikk jeg ikke opp en slik melding. Det står bare i informasjonen på selve dvd-beskrivelsen at det er sone 1, ikke noe mer. Virker veldig merkelig. Nå skal jeg selv kjøpe sesong 6 fra amazon.com om ikke så lenge, jeg kan gi deg tilbakemelding eventuelt i forbindelse med det.

Jeg fikk opp denne meldingen da jeg skulle sjekke ut (for å se);

"Your order contains at least one Region 1 (Canada and U.S.) encoded DVD or NTSC-format VHS videotape. These products may not play in DVD and VHS players sold in the country where this order is being delivered. Please also note that some Region 1 DVDs contain a Regional Coding Enhancement. Some of our international customers have had problems playing these enhanced discs on their “region-free” DVD players. Learn more about DVD and VHS formats. To modify your order, edit the quantities below."

Jeg tolker dette mer som en advarsel, at man må være klar at det kan være slik, men at det nødvendigvis ikke betyr at dvdene har RCE. De har nok hatt problemer med at noen får problemer med sine dvder, men jeg tror neppe det er flertallet, eller at det nødvendigvis gjelder disse dvdene. Uansett, jeg kommer til å kjøpe sesong 6, så jeg sier i fra senere, hvis du ønsker det.

Endret av yvonne
Skrevet

Jeg tok ikke sjansen..da jeg hadde tenkt å kjøpe hele serien i ett (så langt de er kommet med dvd'er). Det er litt for mye penger å sjanse med synes jeg. Synes det er råteit at de gir en generel advarsel og ikke en spesifikk en på de produktene det gjelder ...

men tusen takk fro info og råd nok en gang.

Det har til og med vært litt gøy å lese kjeklinga deres ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...