Gjest Bare innom Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Var på besøk hos en venninne i dag, og fikk oppleve en unik form for "tigging". Min venninnes datter (x) hadde fått nytt skoletøy, og holdt på å vise dette fram da en annen venninne kom på besøk med sin datter (Y). "Y" så på hva de holdt på med, og spurte: "har "x" noen klær som er for små til henne?". Min venninne så på henne, og sa at det hadde "x" helt sikkert. "Da kan jeg få dem" sa "y". Min venninne gikk i kleskapet og fant fram tøyet som hun visste var for lite, og ga det til "y". Jentas mor satt ved siden av og lo, og da alle klærne var sett igjennom og "overlevert", da sier jentas mor: "nå må du huske å si takk da..." Jeg fikk hakeslepp, og spurte min venninne om hun ikke syntes dette var frekt, hun regelrett kom og ba om å få klær fra min venninne! Hun var jo forsåvidt enig, men hun var så vant til det at hun ikke lenger reagerte. Etter dette var jeg temmelig sjokkert, så jeg snakket med en felles venninne av oss, og der fikk jeg høre en annen historie som er enda verre enn det jeg opplevde i dag. "y"'s mor bruker å selge mye av det de arver fra min venninne. Barnevogner, sykler, idrettsutstyr osv som hennes barn har vokst fra selger hun videre til sine venner. Hun regelrett tigger ting fra min venninne, for så å selge dette videre! Dette tror jeg ikke min venninne vet, og jeg har lite lyst til å si det til henne for jeg vet at hun vil bli så utrolig skuffet! Hva mener dere? Bør jeg si i fra til min venninne, eller bør jeg bite irritasjonen i meg?
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Jeg syns du bør si fra. Så kan hun selv velge om hun vil fortsette å gi bort ting, eller selge dem selv. Dette er noe av det frekkeste jeg har hørt på lenge. Er helt imponert over at noen er så frekke. Ehh egentlig er jeg ikke det...
mallina Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Jeg hadde sagt det.. Da får jo hun velge om hun heller vil selge det selv. Hadde jeg vært den som gav klær til ei slik vennine, for så å få vite at hun solgte dem, da hadde jeg ikke gitt henne en sokk en gang! Makan til frekkhet!!
Tino Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Jeg er enig med alle om at venninna di bør si fra, hvis hun bryr seg da? Hvis hun allikevel ikke har noen andre og gi det til eller ikke gidder å selge det selv, så er jo dette utrolig underholdning da. Hvor langt vil venninna tørre å gå liksom???
Gjest Pet Skrevet 3. august 2006 #7 Skrevet 3. august 2006 Hvis hun har fått disse tingene av din venninne, er de jo hennes, så da kan hun vel gjøre akkurat hva hun vil med dem
Gjest Bare innom Skrevet 3. august 2006 #9 Skrevet 3. august 2006 Takk til alle som har svart! Nå ble det slik at vår felles venninne tok på seg jobben med å si i fra, så her virker det som om det blir drama nå... Vår venninne ble som forutsagt veldig skuffet, og kommer til å ta opp dette med sin venninne! Og til Pet: hun har riktig nok fått dette, men det er vanlig skikk og bruk at det en arver til barna går videre i arv til andre barn. Det å tjene penger på å tigge hos venner er ikke akkurat god folkeskikk!
Gjest Pet Skrevet 3. august 2006 #10 Skrevet 3. august 2006 Og til Pet: hun har riktig nok fått dette, men det er vanlig skikk og bruk at det en arver til barna går videre i arv til andre barn. ← Javel? Jeg har aldri hørt at det er noen "regler" om hva man kan gjøre med ting man har arvet, men hvis du sier det, så!
Gjest Bare innom Skrevet 3. august 2006 #11 Skrevet 3. august 2006 Javel? Jeg har aldri hørt at det er noen "regler" om hva man kan gjøre med ting man har arvet, men hvis du sier det, så! ← Slik er det i alle fall i vår vennegjeng! Her er det ikke snakk om at en skal tjene penger på det barna har fått fra andre barn!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #12 Skrevet 3. august 2006 Slik er det i alle fall i vår vennegjeng! Her er det ikke snakk om at en skal tjene penger på det barna har fått fra andre barn! ← Ting man får selger man ikke,da gir man det heller tilbake igjen hvis det ikke kan brukes av andre osv. Men man tjener ikke penger på sin venninne ved å tigge,for det er det det er snakk om her. En venninne av meg skulle kaste 2 sykler,de var for små,hun ville ikke ta på seg bryderiet med å selge eller gi dem vekk,jeg kunne bare ta dem med,jeg gjorde det og gav dem videre til mødre som trengte dem til sine barn. Aldri om jeg hadde tjent penger på noe slikt. Hadde ikke klart å sitte med pengene,da hadde jeg nok gitt pengene til den damen som eide syklene fra starten. Samvittighet og folkeskikk.
Gjest Gjest1 Skrevet 3. august 2006 #13 Skrevet 3. august 2006 Jeg synes det er forskjell på å få ting man har bedt om å få arve, og ting man blir tilbudt uten å ha spurt først. Om man blir tilbudt ting synes jeg man kan gjøre som man selv vil.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2006 #14 Skrevet 3. august 2006 Hadde jeg vært den som gav klær til ei slik vennine, for så å få vite at hun solgte dem, da hadde jeg ikke gitt henne en sokk en gang! ← Jo men Mallina - du kan trygt gi henne EN sokk, hun får nemlig neppe solgt den så lenge den andre sokken mangler
Gjest Bare innom Skrevet 3. august 2006 #15 Skrevet 3. august 2006 Ting man får selger man ikke,da gir man det heller tilbake igjen hvis det ikke kan brukes av andre osv. Men man tjener ikke penger på sin venninne ved å tigge,for det er det det er snakk om her. En venninne av meg skulle kaste 2 sykler,de var for små,hun ville ikke ta på seg bryderiet med å selge eller gi dem vekk,jeg kunne bare ta dem med,jeg gjorde det og gav dem videre til mødre som trengte dem til sine barn. Aldri om jeg hadde tjent penger på noe slikt. Hadde ikke klart å sitte med pengene,da hadde jeg nok gitt pengene til den damen som eide syklene fra starten. Samvittighet og folkeskikk. ← Helt enig! Jeg synes det er forskjell på å få ting man har bedt om å få arve, og ting man blir tilbudt uten å ha spurt først. Om man blir tilbudt ting synes jeg man kan gjøre som man selv vil. ← Den satt langt inne, men jeg er visst halvveis enig med deg også... Jeg ser forskjellen mellom å be om å få arve, og å få tilbudet om å overta noe... men jeg føler nok at det blir feil å tjene penger på noe min venninne har kjøpt. I et slikt tilfelle hadde jeg nok satt pris på at den som arvet "tingen" spurte om der var greit om hun solgte "tingen" når hun ikke hadde behov for den lenger, og tilbudt seg å dele fortjenesten med meg. Da hadde det vært opp til meg om jeg ville ha hatt den tilbake for å la noen andre arve den, eller å gå med på hennes forslag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå