Gjest Virvel Skrevet 3. august 2006 #1 Skrevet 3. august 2006 Det er ikke lenge siden forrige tråd av denne typen, men jeg finner den ikke... Uansett, det er blodkrise på østlandet igjen, alle operasjoner utsettes (med unntak av ø-hjelp), så frem med armen, alle som kan!
Arkana Skrevet 3. august 2006 #2 Skrevet 3. august 2006 Ja, svigermors kreftoperasjon ble utsatt 3-4 uker. Hun er helt fortvilet stakkar, hadde grudd seg så lenge og nå må hun grue seg enda lenger. Ikke lett å bli sendt fram og tilbake mellom vest- og østlandet når man er syk. Jeg kan dessverre ikke gi blod, men jeg tror dette har fått samboeren min til å ombestemme seg slik at han skal begynne.
Gjest Virvel Skrevet 3. august 2006 #3 Skrevet 3. august 2006 Skulle gjerne gitt bort en halvliter til selv, men det er bare to uker siden sist, så jeg får vel ikke lov.
Arwen Skrevet 3. august 2006 #4 Skrevet 3. august 2006 Trodde det var slutt på blodmangelen alt jeg :klø:
Tigerlily Skrevet 3. august 2006 #5 Skrevet 3. august 2006 Jeg ønsker å gi, men siden samboeren min tilfeldigvis ble adoptert fra et land i sør-øst Asia for 25+ år siden (som 6 uker gammel baby, hvor mange sykdommer ligger latent i blod så lang tid?) får ikke jeg lov til å gi blod, heller.
Gjest Virvel Skrevet 3. august 2006 #7 Skrevet 3. august 2006 Trodde det var slutt på blodmangelen alt jeg :klø: ← Haukeland skulle visst sende det de hadde til overs, men det er i grunnen alltid blodmangel i Oslo og omegn pga de store sykehusene her - Riks- og Radiumhospitalet med alle sine store operasjoner, Ullevål og Ahus som er store traumesykehus. Når det da i tillegg har vært mange ulykker og ekstra dårlige pasienter denne sommeren, samtidig som mange blodgivere selvsagt er på ferie, skal det ikke mye til før lagrene er tomme.
Arwen Skrevet 3. august 2006 #9 Skrevet 3. august 2006 Det er uansett alltid viktig å minne på at det er viktig å gi blod http://p4.no/story.asp?id=201313
mee mee Skrevet 3. august 2006 #10 Skrevet 3. august 2006 får man lov og gi blod, hvis man selv har mottat blod for ca 2 år siden?
Gjest gjest1 Skrevet 3. august 2006 #11 Skrevet 3. august 2006 får man lov og gi blod, hvis man selv har mottat blod for ca 2 år siden? ← Jeg er litt usikker på dette... Jeg fikk blod sist for 3 år siden, men meg nekter de fordi jeg går på blodfortynnende medisiner
Gjest Virvel Skrevet 3. august 2006 #12 Skrevet 3. august 2006 (endret) Det er uansett alltid viktig å minne på at det er viktig å gi blod Jess, jeg benytter enhver anledning til å misjonere. Synes alle burde vurdere det i det minste. Det er helt greit å ikke gi blod, men da synes jeg man skal ha satt seg inn i hva det innebærer og ta et valg man kan begrunne. Endret 3. august 2006 av Virvel
Arwen Skrevet 3. august 2006 #13 Skrevet 3. august 2006 Jeg gir ikke blod, rett og slett fordi jeg ikke tør. Snakket med en annen misjonær om det, hun mente at hvis man var livredd sprøyter var det ikke vits, mye foordi sprøytene er såpass store. Mange mener det ikke er god nok grunn
Gjest Virvel Skrevet 3. august 2006 #14 Skrevet 3. august 2006 får man lov og gi blod, hvis man selv har mottat blod for ca 2 år siden? ← Det er 12 måneders karantene, så det skulle gå greit. (Se Veileder for transfusjonstjenesten i Norge)
Gjest Mireya Skrevet 3. august 2006 #15 Skrevet 3. august 2006 Jeg er gravid, hvor lang tid etter fødsel må man vente før man kan gi blod?
Gjest Virvel Skrevet 3. august 2006 #16 Skrevet 3. august 2006 Jeg gir ikke blod, rett og slett fordi jeg ikke tør. Snakket med en annen misjonær om det, hun mente at hvis man var livredd sprøyter var det ikke vits, mye foordi sprøytene er såpass store. Mange mener det ikke er god nok grunn ← Det synes jeg er en helt gyldig grunn til å la være. :icon_smile:
Gjest loren Skrevet 3. august 2006 #17 Skrevet 3. august 2006 Verken jeg eller sambo får lov dessverre, meen, jeg oppfordrer alle som kan til det, har selv fått en del blod oppigjennom livet pga sykdom, så jeg setter utrolig pris på dere
wind-up bird Skrevet 3. august 2006 #18 Skrevet 3. august 2006 Nå bor jeg i Bergen, men siden dere østlendiger stikker av med alt blodet vårt så kan jo vi og bidra her Jeg gir ikke blod for øyeblikket, men jeg har egentlig lyst til å gjøre det. Grunnen til at jeg ikke har gjort det er at jeg har litt injeksjonsangst, får blodtrykksfall når jeg blir stukket.. Er det noen som vet hvor vanskelig det er å bli kvitt slik angst? Må man ha terapi? Jeg føler selv det er en litt tullete reaksjon, og skjønner ikke helt hvorfor jeg reagerer sånn. Jeg pleier ikke å grue meg til sprøyter, men når jeg sitter der med nålen i armen så svimler det, og synet blir uklart..
Gjest BagLady Skrevet 3. august 2006 #19 Skrevet 3. august 2006 Jeg får ikke gi blod - væsketapet er farlig for meg Men jeg skal spørre om jeg iallefall kan bli benmargsdonor
Gjest Virvel Skrevet 4. august 2006 #20 Skrevet 4. august 2006 Og bare sånn apropos, jeg leser i avisen i dag at nye givere nå skal få gi blod raskere. Frem til nå har det vært en karantene på tre måneder fra man er inne til registrering og testing til man får gi første gang, men når de nye reglene trer i kraft vil denne perioden reduseres til fire uker. Supert! :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå