Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Mannen min og jeg skal til megling på Fam.vern.kont. om 2 uker, etter det blir seprasjonspapirene sendt inn.

Noen som kan fotelle meg litt om meglingen? Og kanskje fortelle meg hva jeg skal gjøre når papirene er sendt for å få overgangsstønad? Jeg er for tiden uten jobb og jeg må jo ha penger til å overleve mens jeg venter på å få tilslag på en av de 1000 søknadene mine.

Barna skal bo hovedsaklig hos meg.(har 2, på 3 år og 9 mnd)

Videoannonse
Annonse
Gjest allium
Skrevet

Du får ikke støtte før separasjonsbevillingen foreligger.

På meglingen får dere hjelp til å sette opp en samværsavtale. Høres ut som dere i utgangspunktet er nokså enige, og familievernkontoret hjelper dere med å huske detaljer som bør være med i avtalen.

I utgangspunktet er jeg tilhenger av veldig detaljerte avtaler. Er man venner og vel forlikte, er det ikke noe problem å enes om å fravike avtalen der det passer. Er man ikke venner, er det greit for alt man slipper å krangle om. Ikke regn med at dere forblir venner hele tiden.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar :)

* Så det du sier er at vi setter opp en avtale på f.v.k. som gjør det letter for oss å forholde oss til hverandre på en måte, med hensyn til barna? Når levere og hente ol.?

* Hvis jeg skal ha 100% omsorg og han ikke skal ha samvær(altså ikke avtalefestet samvær), blir dette også avtalt på meglingen? (Jeg mener da ikke at han aldri skal få se barna, men det vil være lettere for oss slik, siden jeg mest sannsynlig skal flytte med barna)

Eller blir det laget en avtale om at han skal ha de feks. annenhver helg og en dag i uken samme hva? (innbiller meg at dette er det mest vanlige, men det vil kanskje bli ltt vanskelig å få til praktisk sett.)

* Noen som vet hvor lenge det tar for å få separasjonsbevillingen i hus?? Eller har det kanskje med fylket du bor i å gjøre?

Vi er generelt enig i ting og vi begge mener at det blir best at jeg får de fulltid. Men mener dere som har vært gjennom dette at vi likevel bør ha klar avtale på hva, når og hvordan?

Jeg er helt grønn på dette og har ikke så mye tilgang til internett, så jeg har ikke mulighet til å sitte å lete så mye, fint om noen tar seg tid til å forklare litt.

På forhånd takk :)

Gjest allium
Skrevet
Takk for svar :)

*  Så det du sier er at vi setter opp en avtale på f.v.k. som gjør det letter for oss å forholde oss til hverandre på en måte, med hensyn til barna? Når levere og hente ol.?

I utgangspunktet ja, hvis det er mulig.

*  Hvis jeg skal ha 100% omsorg og han ikke skal ha samvær(altså ikke avtalefestet samvær), blir dette også avtalt på meglingen? (Jeg mener da ikke at han aldri skal få se barna, men det vil være lettere for oss slik, siden jeg mest sannsynlig skal flytte med barna)

Eller blir det laget en avtale om at han skal ha de feks. annenhver helg og en dag i uken samme hva? (innbiller meg at dette er det mest vanlige, men det vil kanskje bli ltt vanskelig å få til praktisk sett.

Dere står fritt til å avtale akkurat det som passer dere.

*  Noen som vet hvor lenge det tar for å få separasjonsbevillingen i hus?? Eller har det kanskje med fylket du bor i å gjøre?

Det har det nok, ja.

Vi er generelt enig i ting og vi begge mener at det blir best at jeg får de fulltid. Men mener dere som har vært gjennom dette at vi likevel bør ha klar avtale på hva, når og hvordan?

Ja, generelt mener jeg det. Dere er enige idag, men det er en grunn til at dere blir skilt, og forskjellene mellom dere vil antagelig bare øke etter at dere har flyttet fra hverandre.

Men hvis ditt bosted ikke er bestemt enda, er det kanskje best om dere avtaler at nærmere detaljer rundt samværet skal avtales når du er etablert på det nye stedet.

Samværsavtaler kan alltid endres i ettertid, hvis begge parter ønsker det.

Skrevet

Vi leverte inn separasjonspapirene 10. juli og i går kom bevillingen i posten.

Vi har vært til megling, men har ikke en nedskrevet avtale i forhold til barnefordeling. Nå i overgangsfasen har vi vært enige om fleksibilitet og det har fungert for oss, men nå har vi etbbrudd uten bitre følelser. Vi er enige om at uansett nye partnere eller annet som skjer, så skal barna ikke være skadelidende. Det mener jeg vi skal klare å holde også.

Selv tenker jeg at det nok blir rart når han finner seg ny partner. En dame som ungene skal forholde seg til osv. Jeg håper virkelig det er en grei dame.

Vi har en avtale om annenhver helg og en dag i uken. Det er det både han og ungene ønsker. For meg spiller det ingen rolle hvor ofte han har ungene, så lenge ungene er fornøyde.

I starten ringte de mye til ham, men så roet det seg. De virker på meg som tilfredse unger og jeg snakker mye med dem om det at faren har flyttet. De savner han og ønsker at han skal komme tilbake, men synes de har det bra nå også.

Noen ganger tenker jeg at vi kanskje burde ha hatt en avtale. Man vet aldri hva som skjer i fremtiden, selv om vi nå tenker fleksibilitet og ungenes beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...