Gå til innhold

Jobbe i utlandet

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med å skaffe seg jobb i utlandet? Gjerne butikk, hotell, barnehage/skole(har en god del erfaring derfra) eller annet som ikke krever spesiell utdannelse eller kompetanse? Er det noen steder i de "norske koloniene" på spanskekysten hvor det går an å se etter jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1
Det er som sagt ikke den type jobber jeg tenker på....

kan ikke se du at du har nevnt jobber du ikke vil ha i første innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du faktisk tok deg tid til å lese innlegget mitt, så ser du hvilke jobber jeg er ute etter.

Au-pair osv. hvor man reiser gjennom organisasjoner(og gjerne betaler en haug for å få reise), kan vel ikke kalles en "vanlig" jobb fordi du da gjerne betaler for å delta og reiser med en organisasjon i ryggen.

Men, siden det var så vanskelig, skal jeg gjerne ta det igjen.

Jeg er ikke interessert i au-pair og lignende jobber hvor man søker gjennom en organisasjon for å få reise.

Bedre nå, eller var skriftstørrelsen for små, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest julenissen.
Dersom du faktisk tok deg tid til å lese innlegget mitt, så ser du hvilke jobber jeg er ute etter.

Au-pair osv. hvor man reiser gjennom organisasjoner(og gjerne betaler en haug for å få reise), kan vel ikke kalles en "vanlig" jobb fordi du da gjerne betaler for å delta og reiser med en organisasjon i ryggen.

Jeg  er  ikke  interessert  i  au-pair  og  lignende  jobber  hvor  man  søker  gjennom  en  organisasjon  for  å  få  reise.

Siden du ikke kan oppføre deg, så kan du vel like gjerne holde kjeft, eller hva? Du virker iallefall ikke voksen nok til å reise ut i den store verden på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Tull. Du har jo allerede nevnt hotell. Dessuten har du nevnt barnehage, så om noen var så uheldig å misforstå og tro du kunne være interessert i å også passe barn privat, kan du heller holde kjeft enn å være spydig.

I fare for å svare feil nå, kan jeg jo foreslå bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne butikk, hotell, barnehage/skole(har en god del erfaring derfra) eller annet som ikke krever spesiell utdannelse eller kompetanse?

Au-pair, hotellpraksis, frivillig arbeid....

Jeg  er  ikke  interessert  i  au-pair  og  lignende  jobber  hvor  man  søker  gjennom  en  organisasjon  for  å  få  reise.

Hotelljobb er da definitivt en vanlig jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dropper krangelen og svarer på spørsmålet jeg... Jeg har jobbet i utlandet; Skottland og Belgia, har ikke noen spesiell kompetanse utover å snakke engelsk flytende og ha noe kundeservicebakgrunn. Det er ikke kjempemarked for helt vanlige jobber, dvs. jobber som like gjerne kan utføres av en "innfødt". Jeg jobbet 1 år på call-senter, 6 mnd. med å punche regnskapstall og 6 mnd som ordremottaker, alt dette var for norske team i store selskaper (IBM, Shell, Nestlè), dvs jeg snakket stort sett norsk når jeg jobbet. I tillegg backet vi gjerne opp de andre skandinaviske landene og det engelske teamet hvis vi snakket språket godt nok. Jeg vil anbefale deg å sjekke Monster, Stepstone og andre internasjonale sider, legg inn Norwegian, Scandinavian, bilingual, nordic el. som søkeord på det/de landene du er interessert i. Butikkjobb er litt vanskelig å skaffe seg fra Norge, hotell kan vel være aktuelt hvis du snakker det lokale språket flytende, du bør gjerne ha to språk i tillegg til norsk (eks. engelsk og tysk/fransk/spansk). Barnehage måtte vel evt bli i en internasjonal eller norsk barnehage.

Det er en del firma som betaler reisen din og noe av flytte/ etableringsutgiftene dine, jeg ville sett etter en av disse jobbene, selv om du da gjerne binder deg til en 1 års kontrakt. De ordner ofte mye av papirer og sparer deg fr en del tabber, men shop litt rundt, stor forskjell på lønna. Ikke bli sjokkert over lønnsnivået, det er som regel en god del lavere enn her hjemme, men det er levekostnadene også, dessuten er det som regel ikke høytlønnede jobber det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...